۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

تحلیل واشنگتن‌پست از اشتباه بزرگ کری

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای به قلم دیوید ایگنیشس می نویسد، جان کری در رابطه با برقراری آتش بس در غزه دست به اشتباهات بزرگی زد و جای تعجب نیست که هم رژیم اسرائیل و هم فلسطینیان را عصبانی کرد.
کد خبر : ۱۹۰۰۰۱
صراط: این روزنامه در ادامه می افزاید: کری بدنبال آتش بس فوری برای جلوگیری از خونریزی بیشتر بود در حالیکه بیشتر به نقش حماس و دو کشور حامی آن یعنی ترکیه و قطر توجه داشت. در این میان نه تنها اسرائیل بلکه مصر و گروه فتح را نیز دور زده است. این در حالی است که تشکیلات خودگردان بدنبال کاهش قدرت حماس در غزه می باشد.

ایگنیشس می افزاید، بهتر بود که جان کری در این خصوص از طریق تشکیلات خودگردان مذاکرات را ادامه می داد و نقش آنها را در آینده غزه بیشتر می کرد.

جان کری با دو هدف این مذاکرات را ادامه داد. ابتدا در نظر داشت که هر چه سریعتر از خونریزی و کشتار کودکان فلسطینی جلوگیری کند و دوم اینکه قصد داشت دستورالعمل اوباما برای آتش بس را پیگیری کند. قبل از آنکه به درگیری عمده فلسطین و اسرائیل توجه داشته باشد.

این روش جان کری، آتش خشم و انتقاد در اسرائیل را برانگیخته است. بطوریکه رسانه های راستگرا  وی را به جانبداری از حماس و خیانت به اسرائیل متهم  نمودند.

مقاله نویس واشنگتن پست می افزاید، البته این انتقاد و تهمت بی انصافی است و به همین دلیل اوباما در گفتگوی تلفنی با نتانیاهو به این مسئله اعتراض کرد. اشتباه کری خیانت به اسرائیل نبود بلکه از نظر اجرایی مشکل داشت.

از طرف دیگر اسرائیل هم اشتباهاتی داشته است. از جمله اینکه به رغم کشتار علنی فلسطینیها، سفیر اسرائیل در واشنگتن گفته است سربازان اسرائیل بخاطر خویشتنداری، لیاقت دریافت جایزه صلح نوبل را دارند. این در حالی است که گزارشهای کشتار کودکان در رسانه های تصویری در معرض دید جهانیان قرار گرفته است.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به اوج کشتار مردم غزه توسط ارتش  اسرائیل می نویسد، البته شکی نیست که آمریکاییها عموما در درگیریها از اسرائیل حمایت می کنند اما تحولات اخیر دیدگاه نسل جوان امریکایی را تحت تاثیر قرار داده است بطوریکه در نظر سنجی اخیر موسسه پیو 29 درصد از آمریکاییان سنین 18 تا 29 ساله، اسرائیل را در درگیریهای اخیر مقصر می دانند و تنها 18 درصد می گویند که گروه حماس عامل درگیریهاست.

الک تایسون از کارشناسان مرکز نظر سنجی پیو می گوید، شاید یکی از دلایل کاهش حمایت نسل جوان امریکایی از اسرائیل این باشد که جوانترها از نظر مذهبی وابستگی چندانی به تشکلهای سازمان یافته مذهبی در امریکا که عموما طرفدار اسرائیل هستند، ندارند. بیشتر جوانان امروزی از نظر مذهبی مستقل هستند و مثل گذشته وابستگی به گروههای مسیحی ایوانجلیکا ندارند. البته این نظرات در بین گروههای نژادی مثل سفید پوستان، سیاهان و یا اسپانیولی ها نیز متفاوت است.

منبع: مهر