۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
دستگاه قضایی مستقل و قاطع عمل کند

واکنش نمایندگان به روند بررسی پرونده مهدی هاشمی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لزوم قدرت، قاطعیت و استقلال دستگاه قضایی در بررسی پرونده مهدی هاشمی را خواستار شدند.
کد خبر : ۱۹۰۱۲۳
صراط: نمایندگان مجلس شورای اسلامی لزوم قدرت، قاطعیت و استقلال دستگاه قضایی در بررسی پرونده مهدی هاشمی را خواستار شدند.

قوه قضائیه اجازه نمی‌دهد افرادی از بیرون برای آن تعیین تکلیف کنند

دبیر فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، گفت: قوه قضائیه در بررسی پرونده مهدی هاشمی اجازه نمی‌دهد افرادی از بیرون برای آن تعیین تکلیف کنند.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حفظ استقلال قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، به فارس گفت: دستگاه قضا از سایر قوا مستقل است و دخالت قوای مقننه و مجریه در امور قوه قضائیه نه شرعاً، نه قانوناً و نه عرفاً صحیح است زیرا زیر سؤال رفتن استقلال هر یک از قوا آسیب‌هایی را متوجه نظام خواهد کرد.

وی افزود: پرونده مهدی هاشمی موضوعی است که همگان آن را دنبال می‌کنند و قاضی این پرونده هیچگاه نمی‌تواند به اعمال نظر اشخاص در جریان رسیدگی به پرونده بپردازد.
دبیر فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس اظهار داشت: در دادگاه غلامحسین کرباسچی (شهردار اسبق تهران) و دادگاه مه‌آفرید خسروی نشان داده شد که قوه قضائیه مستقل است و به جریانات سیاسی ارتباطی ندارد.

قاضی‌پور همچنین خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌ها مصالح نظام را در نظر می‌گیرد و اجازه ندهد برخی افراد از بیرون برای آن تصمیم بگیرند، در مورد پرونده مهدی هاشمی نیز اجازه داده نخواهد شد تا افرادی از بیرون بر له یا علیه شاکیان و یا متهمین تأثیراتی را داشته باشند.

لزوم حفظ استقلال دستگاه قضا

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد قوه قضائیه بدون توجه به فشارها به پرونده مهدی هاشمی رسیدگی کند.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه دادگستری‌ها، دادسراها و در مجموع قوه قضائیه باید مستقل باشند، گفت: قاضی باید دارای استقلال باشد تا طبق قانون به وظیفه خود عمل کند.

وی اضافه کرد: قضات در امور قضایی مستقل هستند و هرکس بخواهد دخالتی کرده و فشاری که این قوه وارد آورد در واقع مرتکب جرم شده است.

دبیر اول کمیسیون حقوقی و قضایی خانه ملت با بیان اینکه انتظار این است قوه قضائیه فارغ از فشارها عملکرد مثبتی در بررسی پرونده‌های ویژه داشته باشد، تصریح کرد: در واقع باید رسیدگی به پرونده افراد بدون توجه به جایگاه و شخصیت آنها و کاملا طبق قانون انجام شود.

ابوترابی به برگزاری جلسه دادگاه مهدی رفسنجانی اشاره کرد و افزود: مردم منتظر این‌ هستند که مباحث مربوط به این پرونده مورد رسیدگی قاطع دستگاه قضایی قرار گیرد؛ ما امروز شاهدیم سیستم‌های قضایی بسیاری از کشورها حتی روسای سابق و فعلی جمهور را به دادگاه می‌کشانند اما در ایران برخی افراد درجه چندم هم پس از احضار به دادگاه جنجال به پا می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی پس از احضار به دادگاه اقدام به جوسازی می‌کنند، تصریح کرد: همواره مردم از دستگاه قضایی انتظار دارند طبق قانون و به صورت قاطعانه به اتهامات رسیدگی کنند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی همچنین از لزوم برخورد با آقازاده‌ها سخن گفت و تاکید کرد: مردم منتظرند تا نحوه محاکمه یک آقازاده را ببینند تا در نهایت برایشان مشخص شود  اقازاده‌ها محاکمه می‌شوند یا نه.

قوه قضائیه با قدرت عمل کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه قوه قضائیه با شدت با فعالان فتنه ۸۸ برخورد کند، گفت: از قوه قضائیه انتظار داریم با قدرت پرونده مهدی هاشمی را بررسی و نتیجه را به مردم اعلام کند.

صفر نعیمی رز در گفت‌وگوبا تسنیم با بیان اینکه قوه قضائیه با قدرت و با صلابت بدون در نظر گرفتن موقعیت افراد قانون را در مورد آنان اجرا کنند، اظهار کرد: ملت ولایتمدار ایران اسلامی از قوه قضائیه انتظار دارند که وضعیت پرونده افراد مرتبط با فتنه 88 را بررسی کند.

وی با بیان اینکه زمان شکل‌گیری فتنه 88 نظرات شفاف خود را به عنوان فعال سیاسی و پاسدار نظام و انقلاب و مقام معظم رهبری و امام راحل اعلام کردم، افزود: کسانی که فتنه را شکل دادند و آن را هدایت و به مردم مظلوم ایران اسلامی خسارت وارد کردند به هر صورت حق آنان اشد مجازات است.

نعیمی رز با تاکید بر اینکه ملاحضه‌کاری درباره مجازات و رسیدگی به جرائم افراد جایی ندارد، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید با عاملان و سران فتنه را به اشد مجازات محکوم کند و یقین داریم چنین خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری دادگاه مهدی هاشمی و لزوم رسیدگی قاطعانه در این پرونده گفت: امیدوارم در برخورد با مهدی هاشمی با عنایت به تخلفات و جرایمی که مرتکب شده است برخورد قاطع کنند.

قوه قضائیه بدون توجه به جوسازی‌ها عمل کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره دادگاه مهدی هاشمی گفت: رسانه‌ها، نمایندگان و صاحب‌نظران باید هماهنگ و همراه با هم از استقلال دستگاه قضا و رسیدگی بدون ملاحظه به پرونده‌ حمایت کنند.

نیره اخوان بیطرف نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در مورد دادگاه مهدی هاشمی که امروز برگزار می‌شود، گفت: قوه قضائیه در کشور ما مستقل است و باید به دور از هرگونه جوسازی و شانتاژی به پرونده مذکور رسیدگی کند.

وی به سابقه رسیدگی به پرونده‌های اتهامی برخی چهره‌ها در جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: در مورد صدور احکام عادلانه برای متهمان باید صاحبان حق قضاوت کنند، اما آن چه مشخص است این است کهقوه قضائیه هیچ‌گاه به‌دور از فشارها نبوده است.

اخوان بیطرف گفت: رسانه‌ها، نمایندگان و صاحب‌نظران باید هماهنگ و همراه با هم از استقلال دستگاه قضا و رسیدگی بدون ملاحظه به پرونده‌ها حمایت کنند.


نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۱۳
۱
اتفاقا"‌ ما هم مي خواهيم قاطع عمل كرده و ......
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۲۵
۱۱
سلام اگر مهدی هاشمی مقصره باید محاکمه بشه .وازخدا بترسید حتی اگر به دلایلی در رسیدگی وقفه بشه.خون کسانی را در نظر بگیرید که در خیابانهای تهران کشته شدن در فتنه 88- ومادرتعجبیم هنوز مهدی هاشمی با خیال راحت ازاده
جهان 2
|
Iran (Islamic Republic of)
همچنین مسببین کهریزک،آقایونی که از م...... هدیه گرفتند،اخلاگران اقتصادی و خیلی های دیگه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۲۳
۹
امیدواریم قوه قضاییه با قدرت به پرونده مهدی هاشمی رسیدگی نماید و ایشان را به اشد مجازات محکوم نماید تا درس عبرتی برای سایرین باشد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۱۴
۸
امیدواریم پرونده بابک زنجانی هم برای نمایندگان مهم باشد و این دادگاه تسویه احمدی نژاد با آیت هاشمی رفسنجانی نباشد .
مهدی
|
Japan
|
۱۲:۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۱۲
۴
باید محاکمه شود و این خواست همه مردم و آزمایشی برای نظام و قوه قضائیه است. ما منتظر نتیجه میمانیم.
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۱۰
۱۰
اگر مهدی هاشمی مجازات نشه قیامت می کنیم.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۱۵
۴
البته برخی از نمایندگان و سیاسیون هم باید محاکمه شوند و این وظیفه قوه قضائیه است.
علی اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
۱۲
۸
قوه قضائیه باید هشیار باشد که آنچه را فتنه گران در فتنه آمریکایی - انگلیسی - اسرائیلی سال 88 بدست نیاوردند از این محکمه بدست نباورند .