۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

خط خبری امروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه های امروز مهمترین سرخط‌ های خبری خود را به موضوعاتی نظیر سخنرانی رهبر انقلاب درباره غزه، پیام سرلشگر سلیمانی به مقاومت فلسطین‌، تحلیل‌هایی در خصوص تغییر ترکیب مجلس دهم و مصادره پیروزی روحانی توسط اصلاح طلبان اختصاص دادند.
کد خبر : ۱۹۰۱۵۳
صراط: روزنامه های صبح امروز (شنبه 11 مرداد) اخبار و تحلیل‌های خود را به موضوعاتی نظیر سخنرانی رهبر معظم انقلاب درباره غزه، پیام سرلشگر سلیمانی به مقاومت فلسطین و همچنین گزارش هایی درباره عفاف و حجاب و وظیفه نهادهای مختلف در این زمینه اختصاص دادند.

در این میان روزنامه‌های اصولگرا بیشتر مطالب، گزارش ها و مقالات خود را به جنگ غزه، تاکید مقام معظم رهبری بر تسلیح ملت فلسطین و پیام مهم سردار سلیمانی به مقاومت فلسطین اختصاص دادند.

روزنامه های اصلاح طلب نیز گزارش ها و تحلیل هایی در خصوص تغییر ترکیب مجلس دهم، بررسی موضوع عفاف و حجاب و دعوت دولت از منتقدان برای ارائه راهکار، بررسی وعده وزیر اقتصاد درباره حذف 10 میلیون یارانه بگیر، جنجال های ایجاد شده میان وزارت کار و شهرداری در خصوص طرح تکریم بانوان، را به عنوان مهم ترین خط های خبری خود انتخاب کردند.

*آفتاب یزد

روزنامه «آفتاب یزد» تیتر نخست خود را  به موضوع «رانت 650 میلیونی» که از اواخر فرودین امسال توسط احمد توکلی نماینده تهران مطرح شد و واکنش  های بسیاری را برانگیخت، اختصاص داد و در مطلبی با عنوان «تشویش اذهان عمومی علیه دولت» نامه ولی‌الله سیف (رییس کل بانک مرکزی) به رئیس دیوان محاسبات را منتشر کرده است.

آفتاب یزد در این مطلب، به اعتراض بانک مرکزی به گزارش دیوان محاسبات اشاره کرده و آورده است: علی رغم گزارش فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات که در صحن علنی مجلس بر عدم سوء نیت دولت تاکید شده، دیوان محاسبات بر امتیاز ویژه دولت اشاره کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با نگاشتن نامه‌ای، ضمن اعتراض به دو پهلو بودن این گزارش آن را تشویش اذهان عمومی خوانده است.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری به موضوع نامه نگاری میان شهرداری تهران و وزارت کار پرداخته و با انتخاب تیتر «اتهام بی غیرتی دینی به وزارت کار» از جوابیه شهرداری تهران به نامه این وزارتخانه درباره تکریم بانوان انتقاد کرد.

شهرداری تهران چند روز قبل در جوابیه‌ای به نامه معاونت بین‌الملل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آن را مصداق همنوایی با رسانه های معاند و بیگانه دانسته بود.

آفتاب یزد در مطلب دیگری در شماره امروز خود به موضع دولت در خصوص بحث عفاف و حجاب پرداخت و با انتشار مصاحبه  حسام‌الدین آشنا با عنوان «منتقدان بد حجابی راه حل ارائه کنند» به مسئولیت دولت در ارتباط با این ناهنجاری اجتماعی اشاره و در عین حال تاکید کرده است که همه مساله عفاف و حجاب به دولت برنمی‌گردد و تمام منتقدان این مساله باید راه‌حل‌های خود را در خصوص حل این معضل اجتماعی ارائه دهند.

صفحه 6 روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «آیا مثلث پیروزی تشکیل شده است؟» به تاثیر اتحاد هاشمی، خاتمی و ناطق بر نتیجه انتخابات مجلس دهم پرداخته است.

این گزارش با تلفیق اظهار نظر چند تن از اصلاح طلبان مدعی شده که اتحاد هاشمی، خاتمی و ناطق نوری در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز شکل گرفته بود و همین همگرایی سبب پیروزی روحانی شد و در صورت ادامه همکاری این مثلت، کرسی‌های آینده مجلس نهم نیز در اختیار طیف اصلاح طلبان خواهد بود.

*ابتکار

روزنامه ابتکار نخستین سالروز استقرار دولت یازدهم در دوازدهم مرداد 92را دستاویز گزارشی با عنوان «تلاش برای سه بهم زنی»  قرار داده است.

این روزنامه نیز مانند «آفتاب یزد»، پیروزی روحانی را مدیون و مرهون حمایت مثلث «هاشمی رفسنجانی، خاتمی و ناطق» دانسته و عنوان کرده است اگر پشتوانه حمایت این 3 چهره اثر گذار ساحت سیاسی ایران! از حسن روحانی نبود، قطعا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد.

این گزارش با اشاره به نزدیک شدن انتخابات مجلس دهم مدعی شده است که این شورای مشورتی (خاتمی، ناطق و هاشمی) با تکیه بر حمایت مردمی‌شان بی تردید انتخابات مجلس آینده را نیز فتح خواهند کرد.

*اعتماد

روزنامه اعتماد همسو با دیگر روزنامه های اصلاح طلب در مطلبی با عنوان «تاکتیک دولت برای پایان بهانه جویی های منتقدانه» به معضل عفاف و حجاب پرداخته است و اعلام کرده است که دولتی ها صبرشان از انتقادات لبریز شده و خود لب به انتقاد از منتقدانشان گشودند.

این روزنامه با اعلام این مطلب که بحث عفاف و حجاب در چهار سال دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از محورهای اختلاف او و اصولگرایان بود اما دود این اختلافات به چشم وزیر کشور دولت یازدهم رفت به موضع گیری حسام الدین آشنا اشاره کرده و گفته است که همه مساله عفاف و حجاب به دولت بازنمی‌گردد.

این گزارش درپایان با بیان اینکه علاوه بر وزارت کشور، 22 سازمان دیگر نیز متولی بحث عفاف و حجاب هستند، مدعی شده که هدف منتقدان از بحث حجاب عفاف، تنها یافتن راه و بهانه‌ای برای فشار و انتقاد به دولت است نه حل ریشه‌ای و اساسی معضل حجاب.

صفحه سه روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « آخرین تحولات انتخاباتی اصلاح طلبان برای خانه تکانی در مجلس » به بررسی آخرین تحولات انتخاباتی اصلاح طلبان می پردازد و می نویسد 12 سال است که یک طیف سیاسی اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار دارند و وقت آن است که تیم همسو با دولت یازدهم در مجلس روی کار بیاید

این گزارش در تحلیلی یک سویه ادعا می کند در اردوگاه اصولگرایان اختلاف بیداد می کندو در عین حال  اصلاح طلبان عزمشان را جزم کرده اند تا هرم سبز مجلس را فتح کنند  و جرقه این وحدت، عمکرد مجلس نهم در یک سال فعالیت دولت یازدهم و طرح بیش از 800 سوال از وزرای کابینه بود.

*وطن امروز

وطن امروز تیتر یک خود را با عنوان « وعده جهنم »به پیام مهم سرلشگر سلیمانی خطاب به مقاومت فلسطین اختصاص داد و نوشت:‌ به اعتقاد تحلیلگران این پیام مهم ایران برای حمایت از مردم غزه که در تکمیل پیام محمد الضیف فرمانده کل گردان های عزالدین قسام صادر شده نشان دهنده عزم جریان مقاومت به رهبری ایران برای غلبه بر جنگ ناعادلانه غزه است.

*کیهان

کیهان تیتر و عکس نخست خود را به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسلح کردن مردم فلسطین اختصاص داده است.

همچنین این روزنامه در صفحه دو خود به ادعاهای وندی شرمن در جلسه سنا و و اکنش عراقچی در خصوص این اظهارات پرداخت .

کیهان با انتشار کامل ادعاهای وندی شرمن در خصوص توافق با ایران در خصوص کاهش فعالیت های اراک و فردو به نقل از عراقچی این اظهارات را تکذیب کرد و تاکید کرد هیچ توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره به دست نیامده است  .

*رسالت

روزنامه رسالت نیز همسو با دیگر روزنامه های اصولگرا به بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر و تجهیز همه جانبه ملت فلسطین پرداخت.

تیتر و عکس یک روزنامه رسالت نامه مهم سردار سلیمانی خطاب به مقاومت فلسطین با عنوان « زمین و آسمان و دریا را برای صهیونیست ها جهنم می کنیم» است.
منبع: فارس