۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴

گزارش BBC از دادگاه مهدی هاشمی

«در جریان حضور آقای هاشمی در دادگاه، یاسر و فائزه هاشمی برادر خود را در دادگاه انقلاب همراهی می‌کردند، اما از ورود آن ها به جلسه محاکمه جلوگیری شد.»
کد خبر : ۱۹۰۲۴۱
صراط: بخش فارسی بی بی سی (BBCPersian) بعدازظهر شنبه 11 مرداد گزارش داد: «اولین جلسه دادگاه "مهدی هاشمی" فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به صورت غیرعلنی و در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.»

رسانه دولتی انگلیس افزود: «هوشنگ پوربابایی، یکی از وکلای‌ مدافع آقای هاشمی پس از ترک جلسه دادگاه به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که ادامه رسیدگی به پرونده موکلش به فردا (یکشنبه) موکول شده است که دستور کار آن ادامه قرائت کیفرخواست است. وکلای مهدی هاشمی از جمله محمود علیزاده طباطبایی با اشاره به غیرعلنی بودن دادگاه و پایان نیافتن قرائت کیفرخواست، درباره محتوای اتهام یا اتهامات وارد شده به آقای هاشمی هنوز اظهارنظری نکرده اند.»

بی بی سی فارسی ادامه داد: «در جریان حضور آقای هاشمی در دادگاه، یاسر و فائزه هاشمی برادر خود را در دادگاه انقلاب همراهی می‌کردند، اما از ورود آن ها به جلسه محاکمه جلوگیری شد. یاسر هاشمی اتهام برادرش را سیاسی خوانده است، اما برخی از مقام‌های قضائی پیش از این اتهام آقای هاشمی را اقتصادی و امنیتی عنوان کرده بودند و از جمله او را به دست داشتن در اعتراض به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ متهم می کنند.»

شبکه دولتی انگلیس خاطرنشان کرد: «آقای هاشمی پیش از این رئیس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران بود. او بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شد و دوم مهرماه ۱۳۹۱ بعد از حدود سه سال به ایران بازگشت و در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت. او یک روز بعد یعنی سوم مهرماه به دادسرای امنیت رفت، اما در ساعات پایانی همان روز با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان اوین شد. این بازداشت ۲ماه و ۲۳ روز طول کشید و سرانجام او با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد. عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، کمتر از یک ماه بعد از این، از صدور کیفرخواست ۱۲۵ صفحه ای برای مهدی هاشمی با ۱۲ عنوان اتهامی خبر داده بود.»

بی بی سی اضافه کرد: «ابتدا نیمه اردیبهشت سال جاری زمان محاکمه آقای هاشمی به ریاست قاضی ناصر سراج تعیین شده بود، ولی به دلیل موافقت دادگاه با مهلت خواهی متهم و همچنین وجود "نقص در کیفرخواست" این پرونده به دادسرا بازگشت و طی این مدت قاضی پرونده و زمان محاکمه تغییر کرد.»

در پایان گزارش بی بی سی فارسی آمده است: «مهدی هاشمی دومین عضو خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی است که پس از اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ که به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد منجر شد، محاکمه می شود. آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های آخرین نمازجمعه‌ای که قرائت کرده بود، از دیدگاه معترضان حمایت و از دستگیری های گسترده انتقاد کرده بود. پیش از این خواهر او به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه محکوم شد که به حکم شش ماه زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی او منجر شد. این حکم همزمان با اعلام خبر بازگشت آقای مهدی هاشمی به ایران، به اجرا گذاشته شد.»

گزارش BBC از دادگاه مهدی هاشمی

منبع: جام نیوز