۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

یافتن بقایای اجساد و اشیاء مسافرین بوئینگ مالزیایی

علیرغم درگیری نظامی در شرق اوکراین، کارشناسان و ناظران بین‌المللی به فعالیت خود برای یافتن بقایای اجساد و وسایل شخصی قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین ادامه خواهند داد.
کد خبر : ۱۹۰۲۹۸
صراط: علیرغم درگیری نظامی در شرق اوکراین، کارشناسان و ناظران بین‌المللی به فعالیت خود برای یافتن بقایای اجساد و وسایل شخصی قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری «ایتارتاس»، «پیتر یاپ آلبرسبرگ» رئیس گروه تحقیقات بین المللی و انتقال اجساد قربانیان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین که از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا در این خصوص ماموریت یافته، اعلام کرد که ادامه درگیری‌های نظامی در استان دونتسک اوکراین، تاکنون مانع جدی برای جستجو و کار کارشناسان بین المللی در منطقه سقوط هواپیما بوجود نیاورده است.

این مقام اروپایی افزود: «در اواسط روز شنبه ما صدای تیراندازی و شلیک توپ از فاصله نسبتا دور را می‌شنیدیم، ولی مشخص بود که این درگیری خطر جانی برای گروه کارشناسان در پی ندارد، به همین دلیل کار جستجو و تحقیقات ادامه یافت.»

آلبرسبرگ افزود: «بقایا و اشیاء شخصی که در محل سقوط هواپیما پیدا شده است، به شهر خارکوف که محل استقرار گروه کارشناسان هلندی در زمینه تشخیص هویت اجساد قربانیان است، انتقال می‌یابد و اگر اوضاع امنیتی منطقه مناسب باشد، روز دوشنبه تعداد کارشناسان بیشتری به محل حادثه اعزام خواهد شد تا جستجوها سرعت بیشتری پیدا کند.»

لازم به یادآوری است که روز گذشته گروهی متشکل از 70 کارشناس بین المللی و 8 ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا در محل سقوط هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین حضور یافتند. گروه کارشناسان بین المللی در این عملیات، متخصصانی از کشورهای هلند و استرالیا هستند.

کارشناسان خارجی برای نخستین بار روز پنج شنبه در محل سقوط هواپیما حضور یافته بودند، ولی با توجه به ادامه درگیری بین نیروهای ارتش اوکراین و نیروهای استقلال طلب در شرق این کشور در این منطقه، و شنیده شدن دائم صدای تیراندازی و انفجار، گروه کارشناسان بعد از نیم ساعت محل حادثه را ترک کرده بودند. بعد از آن «الکساندر هوگ» رئیس گروه ماموریت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا از مقامات دولتی اوکراین درخواست کرد تا اقداماتی در جهت توقف درگیری‌ها و تامین امنیت در این منطقه انجام دهند.

در نخستین روزهای بعد از وقوع حادثه سقوط هواپیما، اجساد بیش از 200 نفر از مسافران این پرواز پیدا شد که برای تشخیص هویت به هلند انتقال یافتند.

اصلی‌ترین هدف گروه کارشناسان بین المللی در حال حاضر یافتن باقی مانده اجساد دیگر قربانیان و همچنین اشیاء شخصی متعلق به آنهاست تا به هلند انتقال یابند. به نظر می‌رسد که فعالیت گروه کارشناسان چند هفته بطول انجامد.

در حال حاضر 332 نفر در ترکیب گروه ویژه تحقیقات بین المللی در خصوص این حادثه مشغول به کار هستند. طی چند روز آینده گروه 98 نفر پلیس غیرنظامی مالزیایی هم به این جمع اضافه خواهند شد.
منبع: فارس