۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
امیر عبداللهیان در گفتگوی ویژه خبری:

در بدترین شرایط بهترین رابطه را با حماس داشتیم

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران با صدای بلند از مردم مسلمان اهل سنت در غزه و فلسطین حمایت می‌کند در حالی که ایران را به نادرست متهم به درگیری اهل سنت و شیعه می‌کنند.
کد خبر : ۱۹۰۴۳۹
صراط: معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران با صدای بلند از مردم مسلمان اهل سنت در غزه و فلسطین حمایت می‌کند در حالی که ایران را به نادرست متهم به درگیری اهل سنت و شیعه می‌کنند.

راهبرد دیپلماسی ایران برای مهار تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی شب گذشته (12 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین اميرعبداللهيان" معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.   
 
*کشورهای اسلامی از وحدت و انسجام نسبت به فلسطین برخوردار نیستند
 
امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا رژیم صهیونیستی این مقطع را برای تجاوز انتخاب کرده است، گفت: کشورهای اسلامی از وحدت، انسجام و حساسیت نسبت به موضوع فلسطین برخوردار نیستند.
 
وی با اشاره به تحلیل نادرست مقامات رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ بر ضد مردم غزه ادامه داد: رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد که در این مقطع می‌تواند به اصلی‌ترین دغدغه خود که مقاومت است، پایان دهد.

معاون عربی و افریقایی وزارت خارجه با بیان اینکه اسراییل در چند روز اول جنگ با پاسخ‌های کوبنده مقاومت مواجه شد، افزود: این رژیم جعلی برای تسلیم کردن مقاومت دست به کشتار مردم بی‌گناه زده است.
 
امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه، رژیم‌صهیونیستی در دهه‌های گذشته چندین ارتش مقتدر عربی را برای مبارزه طلب می‌کرد، اظهار داشت: در دوران گذشته اسراییلی‌ها توانستند خاک کشورهای عربی را به اشغال خود درآورند.
 
وی با اشاره به اینکه مقاومت از انتفاضه سنگ به مرحله بسیار خوبی رسیده است، خاطرنشان ساخت: مقاومت عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.
 
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه تل‌آویو از مجموعه حملات مقاومت استثنا نیست، گفت: وضعیت برخی از کشورهای اسلامی و برخی از مقامات سیاسی و دینی کشورهای عربی سبب شده تا این رژیم جعلی بتواند اینگونه گستاخانه اقدام به کشتار مردم بی‌دفاع غزه کند.
 
امیر عبداللهیان با اشاره به تحولات سه سال و نیم گذشته سوریه و بیش از یک ماه عراق و لبنان اضافه کرد: بسیاری از کسانی که به نام اسلام سخن می‌گویند در رابطه با این کشورها فتوا صادر کرده بودند اما در رابطه با فلسطین اینگونه نشد.
 
* ایران با صدای بلند از مردم غزه و فلسطین حمایت می کند

وی افزود: امروزه جمهوری اسلامی ایران با صدای بلند از مردم مسلمان اهل سنت در غزه و فلسطین حمایت می‌کند، ادامه داد: این درحالی است که ایران را به نادرست متهم به درگیری اهل سنت و شیعه می‌کنند.
 
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا این شکاف‌ها را ترمیم کنیم، افزود: موضوع اصلی جهان اسلام و منطقه فلسطین است.
 
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه رابطه ایران با حماس و سایر گروه‌های فلسطینی چگونه است، گفت: وقتی می‌گوییم فلسطین مسئله اول جهان اسلام و منطقه است، تعارف نیست بلکه راهبرد است.
 
* در بدترین شرایط، بهترین رابطه را با حماس داشتیم

وی افزود: در همه سه و نیم سال گذشته که سوریه با نوع دیگری از تهاجم رژیم صهیونیستی مواجه بود، با وجود برخی تفاوت دیدگاه‌ها و برخی افراد که در حماس دیدگاه‌های فردی خود را اعلام می‌کردند، ما هیچگاه ارتباط خودمان را با حماس و گروه‌های جهادی قطع نکردیم از این رو در بدترین شرایط داخلی، میدانی و سیاسی سوریه، بهترین رابطه را با حماس داشتیم.
 
امیرعبداللهیان بابیان اینکه، در ماه‌های اخیر آن اندک افرادی هم که مواضع متفاوت داشتند، توانستیم مواضع مان را به مقدار زیادی به هم نزدیک کنیم، ادامه داد: امروز وقتی با رهبران گروه‌های مقاومت در منطقه صحبت می‌کنیم، ‌تصریح می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران برداشت درستی از تحولات در سوریه داشته است.
 
معاون وزیر خارجه در ادامه عقبه تحولات عراق را مثلت جریان‌های صهیونیستی، تکفیری و افراد فریب خورده ذکر کرد و افزود: متاسفانه در سطح منطقه هم برخی نوعی همراهی با این جریان داشتند.
 
وی تصریح کرد: رفتار آمریکا نیز با ابهامات بسیار جدی روبرو بوده است که برای ما قابل قبول نیست چرا که آنها به اسم مبارزه با ترور وارد منطقه شدند و حالا که شاهد پیچیده‌ترین اقدامت تروریستی هستیم حتی به تعهدات تسلیحاتی خود به ارتش عراق هم عمل نمی‌کنند.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه، آمریکا اعلام می‌کند که در سطح پنهان و آشکار از رژیم جنایتکاری صهیونیستی حمایت می‌کند خاطرنشان ساخت: این رژیم حق دارد که از خود دفاع کند ولی هیچ حقی برای مردم غزه قائل نیست.
 
وی افزود: جان کری، وزیر خارجه آمریکا طی یک سال و نیم گذشته بیش از 14 سفر به منطقه داشته که مسئله فلسطین یکی از بحث‌های محوری آن بوده است ولی مواضعی که در این رفت و آمدها آمریکا اتخاذ کرده غیر متوازن بوده است.
 
معاون وزیر خارجه گفت: برخی مقامات غربی به صراحت می‌گویند که لابی سنگین صهیونیست‌ها در آمریکا موجب شده که حتی به آنها اجازه ندهد تا در راستای منافع ملی خود عمل کنند.

وی افزود: در خوش بینانه ترین حالت، ‌رفتار آمریکا در برابر جنایات صهیونیست‌ها، رفتار توام با سرگیجه، ندانم کاری و ابهام فراوان است در حالی که نگاه بدبینانه با توجه به سوابق آمریکا، حاکی از دست داشتن آنها در طراحی یا دست داشتن در این گونه اقدامات است.

امیر عبداللهیان پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران با مقامات مصری در رابطه با فلسطین رایزنی کرده است گفت: از ابتدای شروع بحران در غزه رئیس‌جمهور تماس‌های فشرده‌ای را با سران بخشی از کشورها داشته‌اند. به گونه ای که بیانیه‌ای را به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد برای همه‌ی کشورها ارسال کردند.
 
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برای سران کشورهای اسلامی از جمله مصر پیام صادر شده است، افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در پی دستور رئیس‌جمهور برای ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه و انتقال کودکان، زنان و مجروحین فلسطینی به تهران اقدام کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه امروز نشستی در تهران پیرامون موضوع فلسطین برگزار می‌شود،  گفت: نماینده عالی رتبه‌ای از مصر در این اجلاس شرکت خواهد کرد.
 
امیرعبداللهیان ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های به عمل آمده انتظاری که از مقامات مصری در رابطه با فلسطین داشتیم، محقق نشده است.
 
معاون وزیر خارجه با اشاره به این که مصر رسالت تاریخی و عربی خود را به خوبی در برابر تحولات انجام نداده است، گفت: تا به این لحظه شاهد تحرکات جدی و موثری از سوی مصر نبوده‌ایم.  
 
وی با اشاره به طرح سیاسی مصر در خصوص فلسطین ادامه داد: مصری‌‌ها بدون مشورت و رایزنی با مسئولین ذیربط چنین طرحی را به یکباره ارائه دادند.
 
امیر عبداللهیان با اشاره به این که برخی از مفاد این طرح به صورت یکجانبه به تحولات جاری توجه داشت، گفت: متاسفانه مردم بی‌دفاع غزه در این طرح نادیده گرفته شده بود.
 
معاون وزیر خارجه خاطر نشان کرد: متاسفانه تا به این لحظه علی رغم کمک‌هایی که در حد چند فروند پرواز تدارک دیده شده است، هیچ اقدامی از سوی مصری‌ها به عمل نیامده است.
 
وی با اشاره به این که اولین محموله کمک رسانی به وزن یک هزار تن آماده ارسال به غزه شده است، گفت: بیش از ده روز است که لیست کودکان و نوجوانانی که وضعیت دلخراشی دارند را به وزارت خارجه مصرداده‌ایم این در حالی است که متاسفانه موفق به اخذ موافقت‌های لازم نشده‌ایم.
 
امیر عبداللهیان افزود: احتمال این که تا به امروز مسئولین بتوانند موفقیت مصری‌ها را بگیرند افزایش یافته است، بنابراین امیدواریم بتوانیم خط کمک رسانی ایران را از طریق مصر به غزه مورد بازگشایی قرار دهیم.  
 
معاون وزیر خارجه با اشاره به این که رهبران گروه‌های مقاومت اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران برداشت درستی از تحولات در سوریه دارند، افزود: تضعیف سوریه در محور مقاومت یکی از اهداف رژیم صهیونیستی بود.
 
وی با اشاره به مطالبات بر حق برخی از افراد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از مطالبات بر حق گرو‌ه‌های معارض سیاسی معتقد به راهکار سیاسی همواره حمایت می‌کند به گونه‌ای که گروه‌های معارض سیاسی را هم تقویت کرده‌ایم تا آن‌ها آماده گفتگوی سیاسی و ورود به دولت آشتی ملی در سوریه شوند.  
 
امیر عبداللهیان خاطر نشان کرد: امروزه مقاومت در غزه به صراحت اعلام می‌کند که اتفاقات سه و نیم سال گذشته سوریه بخشی از برنامه‌ریزی پیرامون غزه بود به گونه‌ای که همه این اتفاقات بخشی از قطعه پازل اهداف جاه‌طلبانه رژیم صهیونیستی برای همه کشورهای منطقه است.
 
معاون وزیر خارجه با بیان این که رژیم صهیونیستی در غزه دچار چالش جدی شده است، ادامه داد: در دورانی رژیم صهیونیستی ارتش‌های جهان عرب را به چالش می‌کشید به گونه‌ای که همزمان با چند جبهه اعلام آمادگی برای رای‌گیری می‌کرد.
 
وی با اشاره به نقاط قوت مقاومت در طی سال‌های گذشته گفت: ان شالله رزمندگان مقاومت به نتایج خوبی دست خواهند یافت.
 
امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تحلیل مقامات وزارت خارجه از هم سویی کشورهای غربی، عربی و گروه‌های تکفیری از اقدامات رژیم صهیونیستی چیست، خاطر نشان کرد: اتفاقاتی را که امروزه در منطقه شاهد هستیم تصادفی نیست به گونه‌ای که آن‌ها سازماندهی شده هستند و نیروی عاقله‌ای اتفاقات را هدایت می‌کند.  
 
معاون وزیر خارجه با اشاره به تحولات 40 روز گذشته عراق ادامه داد: در این مدت شاهد بحران در موصل و برخی از استان‌های عراق بودیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه محتوای طرح‌های ارایه شده درباره فلسطین چگونه است، گفت: اولین طرح در رابطه با ابتکار عمل مصر بود به گونه‌ای که طرح مصری‌ها با اشکالات بسیار زیادی مواجه بود.
 
امیر عبداللهیان با اشاره به این که طرح مصر متوازن نبود، اظهار داشت: این طرح نتوانست به جلو پیش برود.
 
معاون وزیر خارجه نخستین طرح برای آتش بس در غزه را ابتکار مصر دانست و عنوان کرد: اشکال این طرح نبود توازن و التفات نداشتن به حقوق مردم غزه بود البته گفته می‌شود که تغییراتی در آن به وجود آمده است ولی به طور رسمی طرح تغییر یافته و به طرف فلسطینی ابلاغ نشده است.
 
وی ادامه داد: قطر و ترکیه هم ابتکار عمل‌هایی را دنبال کرده‌اند به گونه‌ای که رایزنی‌های متعددی با ایران داشته‌اند اما هیچ طرحی به جایی نرسیده که رضایت گروه‌های فلسطینی را تامین کند.  
 
* جنبش کمیته فلسطین امروز در تهران جلسه برگزار می‌کند
 
امیر عبداللهیان با اشاره به برخی از گفتگوها در نشست کمیته فلسطین گفت: جنبش عدم تعهد امروز در تهران جلسه برگزار می‌کند به گونه‌ای که بیش از 40 کشور در سطح وزیر خارجه و هیئت‌های عالی رتبه در آن حضور می‌یابند.  
 
معاون وزیر خارجه با اشاره به ایستادگی و پایداری مقاومت افزود: گروه‌های مقاومت و مردم غزه شهدای زیادی را در این سال‌ها تقدیم کرده‌اند.
 
وی با بیان این که مردم غزه به دنبال رفع محاصره هستند، ادامه داد: در غزه یک شهر روی زمین است این در حالی است که یک شهر دیگر مملو از کانال زیرزمینی موجود است.