۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
آب پاکی شیخ بر روی دست اصلاح طلبان

ناطق قرار بود چه کسی را از صحنه خارج کند؟

مطرح شدن نام ناطق نوری برای سرلیستی اصلاح طلبان از همان ابتدا برای برخی‌ها شک برانگیز بود و سوال‌ها و ابهامات زیادی را به وجود آورد.
کد خبر : ۱۹۰۴۸۱
صراط: مطرح شدن نام ناطق نوری برای سرلیستی اصلاح طلبان از همان ابتدا برای برخی‌ها شک برانگیز بود و سوال‌ها و ابهامات زیادی را به وجود آورد.

در چند سال اخیر یا دقیق تر بعد از انتخابات سال 84 ساکت شده تر شده و به قولی الکش را آویخته است.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب به اولقب «شیخ نور» داده‌اند و بعد هر اظهارنظرش بخش مهمی از صفحه خود را به او اختصاص می‌دهند.

مرد 71 ساله سیاست طی یکسال اخیر(پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم) بیشتر در معرض توجه رسانه ها به ویژه از نوع اصلاح طلبش قرار دارد.

جریانات سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا پس از انتخابات ریاست جمهوری بیش از پیش بر نقش شیخ برای تغییر در ترکیب مجلس آینده تاکید داشتند و او را نقطه اتصال خوبی برای سه گانه هاشمی، ناطق و خاتمی عنوان می کردند.

هر کجا که رویت می‌شد، چه مجلس ختم باشد چه سخنرانی، از او درباره انتخابات مجلس می‌پرسیدند و شیخ هم البته موضع روشنی نمی‌گرفت اما دیروز بالاخره آنقدر صریح گفت «نمی آیم» که دیگر حرف و حدیثی در آن باقی نماند.

آب پاکی شیخ بر روی دست اصلاح طلبان

ناطق نوری روزگذشته به همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور رفت و حرف‌های تازه‌ای درباره موضوعاتی که مدت‌ها درباره آن سکوت کرده بود، زد.

از ماجرای اسم آوردن از خانواده‌اش در مناظره‌های تلویزیونی توسط احمدی نژاد گرفته تا انتخابات مجلس آینده و حرف و حدیث‌هایی که پشت سرش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بنا ندارید تا بستری را فراهم کنید تا در انتخابات مجلس پیش‌رو حضور روشنفکران و نمایندگان مناسبی در مجلس باشید و شما نیز در بین آنها حضور داشته باشید؟ گفت: «من بنا ندارم در انتخابات مجلس شرکت کنم، شرکت هم نمی‌کنم؛ تشخیص هم می‌دهم تکلیف ندارم و مکلف نیستم

ناطق‌نوری تصریح کرد: «برای این مسئله هم دلیل دارم، من وقتی در مجلس پنجم بودم قبل از ماجرای انتخاب 84 و 88 و قبل از شکل‌گیری بسیاری از مباحث وقتی مجلس پنجم تمام شد یعنی سال 78 و پس از حضور در 5 دوره مجلس گفتم در دنیای امروز رجال سیاسی برای کار سیاسی است، یعنی کار اجرایی و مسئولیت‌ پذیرفتن نه سیاسی بودن یک عمری را تعریف می‌کنند

وی البته از راهبرد خود برای ادامه حیات سیاسی اش نیز پرده برداشت و گفت: «افرادی مثل ما باید در اتاق فکر باشند و جوانانی با خلاقیت کار را به دست بگیرند

ناطق نوری افزود: «تجربه حاضر در اتاق فکر و نوآوری جوانان با یکدیگر تلفیق می‌شود و کارها را پیش می‌برند و اداره می‌کنند؛ بنده 20 سال نماینده بودم، بس است دیگر. 20 سال تابلو و پوستر من در شهر زده شد. باید کار را به جوان‌ها داد. می‌گویند منجی انگلستان در جنگ جهانی دوم چرچیل بود، اما همین چرچیل منجی بعد از جنگ جهانی وقتی در انتخابات شرکت کرد رای نیاورد به مردم گفتند چرا به او رای ندادید، گفتند یک‌نواختی خسته‌کننده است و نوآوری لازم است

وی با بیان اینکه ما نسل اول انقلابیم گفت: «بنده 71 سال دارم. باید فرصت دهیم که نسل‌های جدیدتر بیایند و کار را در دست بگیرند؛ این نگاه من بوده و هست و به همین دلیل احساس تکلیف نمی‌کنم و امیدوارم چنان ساماندهی شود که نیروهای خدمتگذار و با انگیزه وارد انتخابات شوند و انتخاب اصلح صورت بگیرد

این حرف‌های ناطق نوری و توضیحات او درباره نیامدنش به انتخابات مجلس دهم، آب پاکی را روی دست جریانی ریخت که طی ماه های اخیر حضور «شیخ نور» در انتخابات را در قالب‌های مختلف، از رئیس مجلس آینده گرفته تا عضو ائتلاف 3 نفره «هاشمی، ناطق و خاتمی» مطرح می‌کردند.

ناطققرار است چه کسی را از صحنه خارج کند؟

«احتمال سرلیستی ناطق»، «ائتلاف 3 نفره برای انتخابات مجلس» و ده ها تیتر مختلف دیگر از ماه ها پیش خبر از احتمال حضور ناطق نوری در انتخابات می داد.

رسانه های اصلاح طلب حامی دولت با انتشار گزارش های مختلف و پر تعداد تلاش داشتند اینگونه القا کنند که ناطق نوری در قامت یک شخصیت «مرضی الطرفین» با هماهنگی هاشمی رفسنجانی و خاتمی وارد انتخابات مجلس شده و فضا را مانند انتخابات ریاست جمهوری تغییر می‌دهد.

در برخی از گزارش‌های منتشر شده به ماجرای عدم کناره گیری ولایتی با اشارات ناطق نوری از انتخابات ریاست جمهوری و پذیرش خروجی ائتلاف 3 نفره وی با حدادعادل و قالیباف به صورت جدی اشاره می شد.

درست در حالی که شخص ناطق رویه سکوت را در پیش گرفته بود، چهره‌های اصلاح طلب رسانه‌های نزدیک به این جریان، با گستردگی، اخبار مربوط به حضور احتمالی وی در انتخابات را منتشر می‌کردند.

یکی از اولین اظهارنظرهای شیخ درباره حضورش در انتخابات مجلس نیز در حاشیه مراسم چهلم حبیب الله عسگر اولادی صورت گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسیدآیا در انتخابات مجلس دهم سر لیست اصلاح طلبان می شوید، گفت: «بنده از اینگونه بحث‌ها نمی‌کنم

در همین میان خبرهایی نیز از ناراحتی شیخ از طرح مباحثی نظیر سرلیستی اش برای انتخابات مجلس، از زبان چهره های نزدیک به وی منتشر شد.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه ای گفت: «این (سرلیستی ناطق نوری در انتخابات مجلس آینده) یک بحث نپخته است که یکی از آقایان مطرح کرد، دوستان ما بعضا برخی مطالب را زودهنگام مطرح می کنند و باعث ناراحتی می شوند. بحث آقای ناطق را که مطرح کردند هم ایشان را ناراحت کرد

این اظهارنظر نشان داد که خود شیخ هم از مطرح شدن این اظهارات دل خوشی ندارد و برای همین است که هر بار این موضوع در مجامع مختلف مطرح می شود، وی سکوت را بیشتر ترجیح می دهد.

البته خود ناطق نیز در مصاحبه ای در 31 تیرماه سال جاری به موضوع ائتلاف 3 نفره خود با خاتمی و هاشمی تلویحا اشاره کرد و گفت: «می گویند که اینها (آقای هاشمی، بنده و آقای خاتمی) نشسته اند برنامه ریزی برای مجلس آینده کرده اند و چه و چه!که حرف بی ربط و خلاف واقعی است

این اظهارنظر ناطق را نیز می‌توان به معنای حداقل خیال پردازانه بودن بخشی از اخبار منتشر شده در رسانه های جریان اصلاح طلب خواند اما در این میان، یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد و آن اینکه چه کسانی و با چه هدفی قصد دارند سایه شیخ را بر سر انتخابات مجلس گسترده کنند.

شاید کلید این ماجرا حضور چهره‌ای باشد که این روزها همه از نارضایتی و دلخوری اش از معامله ای که با وی در انتخابات ریاست جمهوری شد، خبر دادند.

محمدرضا عارف که در ماه های اخیر صریحا تاکید کرده که وارد انتخابات مجلس آینده خواهد شد، به عقیده برخی اصلاح طلبان بازی انتخابات آینده را برای آنها خراب خواهد کرد.

انگیزه بالای عارف، پایگاه اجتماعی مناسب برای رای آوری در انتخابات و احتمال شکست سایر رقبا در انتخابات هیات رئیسه مجلس در صورت ورود به پارلمان و ... مسائلی است که برخی جریان‌های اصلاح طلب آنرا نمی‌پسندند.

شاید در این میان تنها کسی که می توانیت با کار رسانه‌ای بر روی شخصیت وی، عارف را از انتخابات مجلس و یا حداقل ریاست بر مجلس آینده دور کند، ناطق نوری بود.

واکنش انفعالی اصلاح طلبان به «نمی آیم» ناطق

نکته قابل توجه پس از اعلام صریح ناطق مبنی بر عدم حضور در انتخابات مجلس آینده، واکنش روزنامه های اصلاح طلب است.

این روزنامه ها که اکثرا اظهارات اخیر ناطق را در صفحه اول خود کار کرده‌اند، ترجیح دادند تیتر اصلی مطلب را از میاناظهارنظر غیرانتخاباتی ویبرگزینند.

تقریبا هیچ یک از روزنامه های اصلاح طلب که در روزهای قبل هر اظهارنظر انتخاباتی درباره ناطق نوری را تیتر می کردند، به «نمی‌آیم» صریح شیخ نپرداختند.

روزنامه اعتماد برای پوشش خبری سخنرانی ناطق تیتر «شکایت از احمدی نژاد بی نتیجه بود» را برگزید و روزنامه آرمان نیز با تیتر «شکایت پسرم از احمدی نژاد تبدیل به رنجنامه شد» را انتخاب کرد.

ناطق قرار بود چه کسی را از صحنه خارج کند؟

ناطق قرار بود چه کسی را از صحنه خارج کند؟


روزنامه شرق نیز با تیتری مشابه تیتر روزنامه آرمان مبنی بر «شکایت پسرم از احمدی نژاد تبدیل به رنجنامه شد» سخنرانی ناطق نوری را پوشش داد.

ناطق قرار بود چه کسی را از صحنه خارج کند؟

روزنامه آفتاب یزد هم تیتر «اگر خوردم و بردم رسیدگی کنید» را برای تیتر خبر خود انتخاب کرد و البته در تیتر دوم اظهار نظر انتخاباتی ناطق را همپوشش داد.

ناطق قرار بود چه کسی را از صحنه خارج کند؟

بنابر این گزارش، هنوز یک روز از اظهارنظر ناطق مبنی بر کناره گیری از حضور در انتخابات مجلس نگذشته بودکه برخی چهره های اصلاح طلب از تلاش برای تغییر نظر شیخ سخن می گویند.

صادق زیباکلام در مصاحبه ای که روز گذشته و پس از اظهارنظر ناطق نوری درباره انتخابات مجلس صورت گرفت، با بیان اینکه هاشمی و خاتمی و روحانی می توانند نظر ناطق را برگردانند، گفت: «با توجه به اینکه در دوران اصولگرایان، جایگاه مجلس تضعیف و این رکن اصلی مردم سالاری نادیده گرفته شد، بنابراین، حضور آقای ناطق در انتخابات مجلس به تثبیت جایگاه مجلس، و افزایش قدرت آن کمک خواهد کرد

احتمال نیامدن ناطق نوری و از سوی دیگر تاکید عارف بر آمدن، اگر تا دیروز فقط برخی را نگران کرده بود ولی صراحت شیخ در نیامدن به عرصه انتخابات، تقریبا همه منسوبان به جریانی خاص را ترسانده است.

بدون شک سال آینده و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم خبرهای نگران کننده تری برای برخی جریان های سیاسی کشور به گوش خواهد رسید که افرادی همچون عارف و ناطق نوری بیشتر در مرکز آن خبرها قرار خواهند داشت.

منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم