۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹

نگرانی حکیم ایرانی از آینده زمین؟!

عضو فرهنگستان علوم ایران گفت: متأسفانه تکنولوژی جدید غرب منهای حکمت است و این بی ارتباطی حکمت و علم خطر خیلی بزرگی است که یکی از نتایجش نیز همین تخریب محیط زیست شده است.
کد خبر : ۱۹۰۶۴۷
صراط: نشست نقد و بررسی کتاب «الهیات محیط زیست» اثر آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عصر امروز (سه‌شنبه 14 مرداد) در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

غلامرضا اعوانی در این همایش با اشاره به اینکه یکی از فصول مهم کتاب «فقه محیط زیست» است که پیشتر هیچ کس درباره این بحث اثری ننگاشته است، توضیح داد: بحث درباره محیط زیست خوب است اما متأسفانه ما دیر متوجه این امر شده‌ایم.

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم که طبیعت از زمان خلقت تاکنون خودش را حفظ کرده است ، اظهار داشت: در این دو ـ سه قرن اخیر انسان دست به تخریب فراوان محیط زیست زده است و علت این تخریب نیز تغییر در دید انسان بوده است.

اعوانی برای فهم عمق فاجعه تخریب محیط زیست،‌ به طرح چند مسئله فلسفی پرداخت و گفت: مسئله اول ما زمین است زمین بزرگترین معجزه خداوند است و تجسد در زمین اتفاق افتاده است و قرآن کریم درباره تجسد روح در بدن سخن گفته است.

وی با طرح این سؤال که آیا زمین 200 سال بعد قابل زیست خواهد بود، افزود: بنده شک دارم قابل زیست باشد و معتقدم امکان حیات تا آن زمان غیرممکن می‌شود عجیب این است که آنقدر ما پیشرفت می‌کنیم که حیات غیر ممکن می‌شود.

اعوانی در بحث از حکمت عنوان کرد: همه ادیان حکمت‌اند اما اگر دین به معنای حکمت فهم شود، نتیجه مناسب می‌دهد، عالم آیات الهی و هستی نعمت است و در قرآن نیز آمده که هر نعمتی شما دارید از خداست. دوره جدید، جدایی دین از حکمت دینی است.

وی اظهار داشت: علم جدید با حکمت و قدرت بی ارتباط است الان تکنولوژی جدید علم منهای حکمت است و این خیلی خطر بزرگی است که باید درباره آن بیشتر اندیشه کنیم.
منبع: فارس