۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷

ممنوعیت پخش اذان در هند

ممنوعیت استفاده از بلندگو برای پخش اذان در مساجد بمبئی با اعتراضات رهبران مسلمان این شهر مواجه شده است.
کد خبر : ۱۹۰۶۶۴
صراط: ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از شهروندان بمبئی دادخواستی را علیه آنچه وی «استفاده غیرقانونی مساجد از بلندگوها» خواند، تسلیم دیوان عالی بمبئی کرد.

دیوان عالی بمبئی نیز با صدور حکمی ضمن غیرقانونی خواندن وجود بلندگو در این مساجد، به پلیس دستور داد تا بلندگوها را جمع‌آوری کند.

مسلمانان با برگزاری تجمع در بمبئی اعتراض خود را نسبت به حکم دادگاه مبنی بر ممنوعیت کلی پخش اذان از ساعت 10 شب تا 6 صبح اعلام کردند.

چند ماه پیش نیز هندوهای شهر «منگلور» خواستار ممنوع شدن پخش اذان صبح از مساجد این شهر شده بودند.

اگرچه برخی از شهروندان مسلمان هند نیز معتقدند که عدم رعایت اصول و استانداردها در پخش اذان به‌ویژه در نزدیکی اماکن حساسی مانند بیمارستان‌ها و یا استفاده طولانی‌مدت از بلندگوها سبب به وجود آمدن این مشکل شده است، اما اعمال محدودیت علیه آزادی‌های دینی مسلمانان در هند به همین مورد خلاصه نمی‌شود و کمپین‌های مختلفی برای ممنوع کردن نمازهای جمعه و نمازهای جماعت مناسبت‌های خاص نیز به راه افتاده است.

مسلمانان هند سال‌هاست که از تبعیض‌های دینی و اجتماعی شکایت دارند.

روابط خصمانه میان مسلمانان و هندوهای هند که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند از سال 2002 با کشتار 2000 مسلمان در ایالت گجرات آغاز شد.

انتخاب «نارندرا مودی» به عنوان نخست‌وزیر هند نیز جو عمومی را علیه مسلمانان تغییر داده است. مودی در زمان کشتار مسلمانان، سروزیر ایالت گجرات بود و در این جریان عملکرد موجهی نداشت.
برچسب ها: اذان هند مساجد صراط