۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴

نماینده سازمان ملل به اصلاح‌طلبان چه گفت؟

نماینده سازمان ملل در تهران گفت: نقش ایران در از بین بردن آتش‌افروزی‌های منطقه را موثر می‌دانیم.
کد خبر : ۱۹۰۷۳۶
صراط: نماینده سازمان ملل در تهران گفت: نقش ایران در از بین بردن آتش‌افروزی‌های منطقه را موثر می‌دانیم.

گری لوییس نماینده سازمان ملل در تهران، در دیدار جمعی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اظهار داشت: راه‌های متفاوتی برای پاسخ به سوالات شما وجود دارد. راه نخست این است که بگویم متوجه شدم و خدا نگهدار، راه دوم این است که از نکات شما تشکر کنم و نظرات قانونی شما را منتقل نمایم و بعد از شما خداحافظی کنم و راه سوم این است که کوشش کنیم گفتمانی را در اینجا ایجاد کنیم که به نظراتی منتج شود و من این راه را انتخاب می‌کنم.

وی ادامه داد: از من به عنوان هماهنگ‌کننده سازمان ملل انتظاراتی می‌رفت. نقش من در ایران توسعه مسائل بشردوستانه در داخل قلمرو جمهوری اسلامی ایران است، اما به این مسئله هم اشراف دارم که انتظاراتی از من به عنوان یک شهروند جهانی و یک انسان می‌رود. بنابراین تلاش می‌کنم در هر دو نقش به شما پاسخ دهم؛ یکی نماینده هماهنگ‌کننده در جمهوری اسلامی ایران و دیگری به‌عنوان یک انسان.

لوییس خطاب به خبرنگاران حاضر در این نشست، گفت: ما فرصت برگزاری این نشست را بدون حضور شما هم داشتیم. همین‌طور که شما این نظرات را گوش می‌کنید از شما می‌خواهم تمام مطالب را با عمق و کامل منعکس کنید و بخش بخش منعکس نکنید که فقط یک تیتر جذاب منتشر شود.

نماینده سازمان ملل در تهران تصریح کرد: من با دقت و با وضوح صحبت‌های کواکبیان، حاضری، غریبانی، منصوری، فرامرزیان، عابدی، شفایی و کمیجانی را شنیدم، اما علاقمندم به کلیتی در این خصوص پاسخ دهم. بنابر آنچه من شنیدم 5 حوزه را مطرح کردید و آنها را تکرار می‌کنم تا مطمئن شوید که درست متوجه شده‌ام.

وی در بیان این 5 نکته خاطرنشان کرد: نخست محکوم کردن جدی اتفاقات غزه است. دوم انتقاد شدید و جدی از برخی دولت‌ها و اعضای سازمان ملل است، سوم انتقاد جدی نسبت به نهاد سازمان ملل است، چهارم هشدار به سازمان ملل است که اعتماد نسبت به آن در حال از بین رفتن است، پنجم اعتقاد نسبت به این مسئله است که هنوز سازمان ملل فرصت جبران دارد که بتواند با انگیزه‌های اصیل به کار خود ادامه دهد.

لوییس اظهار داشت: وقتی 15 سالم بود، پیش‌نویس‌ها و بخش‌های اصلی منشور سازمان ملل را از بر کردم و امیدوار بودم که بتوانم روزی در سازمان ملل خدمت کنم. امروز هم همه آنها را به خاطر دارم، اما قرار نیست همه آنها را بازگو کنم، بلکه فقط 4 هدفی را که بنیانگذاران سازمان ملل دنبال می‌کردند بیان می‌کنم: صلح، عدالت، حقوق بشر و توسعه.

نماینده سازمان ملل در تهران گفت: پس از اینکه منشور براساس این 4 پایه مستقر شد، سازوکاری پیشنهاد کردند که بتواند این 4 هدف اصیل را محافظت کرده و دستیابی به آنها را ممکن سازد. سازوکاری که تعریف شد و ایران هم در آن نقش اساسی داشت به این شرح است: ما سازوکاری داریم که می‌تواند پاسخ سازمان ملل را در خصوص صلح و امنیت بیان کند که همان شورای امنیت است. این شورا اعضایی دارد که تعدادی از آنها دائمی هستند و شورایی است که در خصوص مسائل مرتبط با جنگ و صلح تصمیم می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دبیرکل عضو این شورا نیست، خاطرنشان کرد: فقط گاهی از او دعوت می‌شود که نظرات خود را بیان کند، اما هیچ قدرتی در این شورا ندارد. شما درخواست‌هایی دارید که دوست دارید سازمان ملل آنها را انجام دهد. من وفادارانه آنچه را که شما گفتید به آقای دبیرکل منتقل خواهم کرد؛ همان‌طوری که تمام طومارهای ارائه شده در تظاهرات‌های انجام شده مقابل این دفتر را دریافت کرده‌ام و به دبیرکل دادم. من تمام این خواسته‌ها را به طور مستقیم، کامل منعکس کردم و شخص دبیرکل نسبت به احساسات ایرانیان و جامعه ایران مطلع است.

لوییس با بیان اینکه کاملا حق دارید بگویید علاقمند هستید نقش دبیرکل را جدی‌تر و شفاف‌تر ببینید و خواستار محکوم کردن این جنایات از سوی سازمان ملل باشید، تصریح کرد: در 12 مرداد - 3 آگوست، دبیرکل سازمان ملل حمله به مدرسه سازمان ملل در غزه را محکوم کرد و این حمله را حمله‌ای جنایتکارانه و یک اقدام غیراخلاقی نامید. بان کی مون تاکید کرد که باید این جنایات بررسی شود و افرادی که این حمله را مرتکب شدند مجازات شوند.

نماینده سازمان ملل در تهران افزود: به عنوان یک نماینده سازمان ملل و یک انسان، نظر دبیرکل را در این خصوص تایید می‌کنم؛ البته افراد دیگری هم در سازمان ملل در این خصوص اظهارنظر کردند از جمله کمیسر عالی حقوق بشر و معاون دبیرکل سازمان ملل. من برای افرادی که فکر می‌کنند ما هیچ اقدامی در غزه انجام نمی‌دهیم نکاتی را می‌گویم. غزه بیش از یک و نیم میلیون جمعیت دارد و به وسعت کشور من - باربادوس - است که یکی از بیشترین تراکم‌های جمعیتی جهان را دارد. غزه 5 برابر کشور ما جمعیت دارد. در نوار غزه حدود 11 هزار نیروی سازمان ملل برای کمک به فلسطینی‌ها حضور دارند و 11 نفر از 1800 کشته در جنگ اخیر کارمند سازمان ملل بودند، آنها در آنجا چه می‌کنند؟ کمک اصلی آنها به مجروحین غیرنظامی است که توسط حملات زمینی و هوایی آسیب دیده‌اند.

وی تصریح کرد: ما مدارس و بیمارستان‌ها را هم پشتیبانی می‌کنیم و به کسانی که به دنبال پناهگاه‌هایی هستند کمک می‌کنیم. ما تصاویری را دیدیم که کودکان قطعه قطعه شدند یا گریه می‌کردند و جیغ می‌کشیدند و اعضای خانواده‌شان را می‌خواستند؛‌ در حالیکه آنها نبودند. آنها تا پایان عمر نیازمند خدمات بهداشت روانی هستند و سازمان ملل تلاش می‌کند این خدمات را ارائه دهد.

لوییس با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات سازمان ملل شناسایی و جمع‌آوری مهمات عمل نکرده در غزه است خاطرنشان کرد: ما به مردم این منطقه خدمات رادیویی ارائه می‌دادیم که در کدام مناطق غزه احتمال حمله وجود دارد و کدام بخش از غزه امن است و به مردم گفتیم که به کجا پناه ببرند. پرسنل ما در حال تامین منابع غذا و دارو برای مجروحین هستند اما تمام این خدمات در چارچوبی ورای نظرات شورای امنیت انجام می‌شود.

نماینده سازمان ملل در تهران با تاکید بر اینکه باید میان آژانس‌های سازمان ملل و شورای امنیت تمایز قائل شد به بیان نکاتی در خصوص جنگ ایران و عراق پرداخت و گفت: ممکن است که من به اندازه شما در جریان آن فجایع نباشم اما تلاش می‌کنم که این تراژدی را به دنیایی که در آن زمان سکوت کرده بود نشان دهم؛ این وظیفه قانونی من است.

وی با بیان اینکه تا وقتی شما نتوانید در شورای امنیت به نتیجه برسید اقدامات سازمان ملل جنبه بشردوستانه دارد، اظهار کرد: بحث شما در خصوص غزه است اما اتفاقات مهم دیگری نیز در منطقه در جریان است. باید جنایات فراوان در سوریه را نیز مدنظر قرار دهیم. در عراق نیز جنایات فراوانی از سوی داعش صورت می‌گیرد که از حیطه بشری خارج است. ایران برای سازمان ملل بسیار مهم، محترم و تاثیرگذار است ما به نقش ایران در حوادثی که به آنها اشاره کردم معتقدیم و این نقش را در از بین بردن آتش‌افروزی‌ها موثر می‌دانیم.

در پایان این نشست مصطفی کواکبیان از عواطف انسانی گری‌لوییس قدردانی کرد و گفت: ما امروز بیشتر برای بحث غزه آمده بودیم و مسائل دیگری نیز در خصوص منطقه وجود دارد مسئله جنگی ایران و عراق نیز از باب نمونه بود. 15 نفر از خانواده ما شهید شدند و هنوز داغ آنها بر دل ماست اما آنچه اهمیت دارد پیگیری وضعیت مصدومان شیمیایی در مجامع بین‌المللی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سازمان ملل نمی‌تواند اقدامات عملی انجام دهد حداقل عواطف انسانی خود را بروز دهد تا در جهان بی‌تفاوتی ایجاد نشود. سازمان ملل باید در خصوص جان انسان‌ها اقدامات لازم را انجام دهد وگرنه جنایات داعش بدتر از رژیم صهیونیستی است. برای نمونه آنها چند سال پیش مقبره مطهر ائمه معصومین را در عراق تخریب کردند.
منبع: تسنیم