۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
با دخالت نظامی

چرا اوباما به عراق بازگشت؟

مسأله مهم اینکه اکنون آمریکایی‌های حاضر در عراق، مستقیم با پیشروی‌های داعش در خطر افتاده‌اند. حدود ۱۵۰ مستشار نظامی و چندین دیپلمات آمریکایی در اربیل هستند. کار‌شناسان امریکایی می‌گویند، گزینه دیگری برای آمریکایی‌ها نمانده است.
کد خبر : ۱۹۰۸۴۸
صراط: مسأله مهم اینکه اکنون آمریکایی‌های حاضر در عراق، مستقیم با پیشروی‌های داعش در خطر افتاده‌اند. حدود ۱۵۰ مستشار نظامی و چندین دیپلمات آمریکایی در اربیل هستند. کار‌شناسان امریکایی می‌گویند، گزینه دیگری برای آمریکایی‌ها نمانده است.

نشریه آمریکایی بیزینس اینسایدر در پاسخ به این پرسش، یادآور شد، وعده پایان حضور نظامی امریکا در عراق از جمله دلایل رسیدن وی به ریاست جمهوری بوده و هنوز هم پافشاری دارد که به عنوان فرمانده اصلی نیروهای نظامی آمریکا، اجازه نخواهد داد که ارتش این کشور به جنگی دیگر در عراق کشیده شود. به ادعای وی، هرچند آمریکا از مقابله عراقی‌ها با تروریست‌ها پشتیبانی می‌کند، قرار نیست نیروهای رزمی آمریکا به عراق برگردند.

در دو ماه گذشته، اوباما حتی استفاده از نیروی هوایی آمریکا در مقابله با تروریست‌های تکفیری در عراق را نپذیرفت، ولی سرانجام شرایطی پیش آمد که اوباما بار دیگر دستور اقدامات نظامی در عراق را صادر کرد.

در حالی که اظهارات مقامات پنتاگون از آغاز حملات هوایی آمریکا به توپخانه داعش خبر می‌دهد که درگیر نبرد با کردهای مدافع اربیل پایتخت اقلیم خودگردان بوده‌اند، بیزینس اینسایدر، وخیم شدن اوضاع نبردهای عراق را اصلی ترین دلیل شروع دخالت آمریکا در عراق می‌داند. نیروهای داعش حرکت سریعی به سوی اربیل، مرکز حکومت اقلیم کردستان را شروع کرده‌اند. همزمان آن‌ها جان صد‌ها هزار تن از مردم اقلیت ایزدی را در منطقه سنجار به خطر انداخته‌اند و حتی رئیس‌جمهور آمریکا از احتمال بروز «نسل‌کشی» در این منطقه خبر داده‌اند.

مسأله مهم اینکه اکنون آمریکایی‌های حاضر در عراق، مستقیم با پیشروی‌های داعش در خطر افتاده‌اند. حدود 150 مستشار نظامی و چندین دیپلمات آمریکایی در اربیل هستند. کار‌شناسان امریکایی می‌گویند، گزینه دیگری برای آمریکایی‌ها نمانده است. تکفیری‌ها از نظر نظامی بسیار توانا‌تر از چیزی هستند که منابع اطلاعاتی غربی برآورد می‌کردند. عراق در مرحله‌ای است که تلفات انسانی در آن می تواند به آسانی از سوریه هم فرا‌تر برود.

مقامات اطلاعاتی آمریکایی مدعی هستند که پیشروی‌های اخیر داعش، چهره تحولات عراق را تغییر داده و اوباما وادار به تغییر رفتار شده است. به بیان دقیق‌تر، حوادث این هفته، اربیل و آمریکایی‌های مستقر در آن را به خطر انداخته است.

شامگاه شنبه، داعس تهاجمی را در گستره‌ای چند صد کیلومتری در شمال عراق آغاز کرد که کارشناسان آن را سریع، موثر و با مهارت نظامی چشمگیر دانسته‌اند. این تحرک نظامی اگر چه به همراهی بی‌سابقه ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد منجر شد ولی در شامگاه چهارشنبه، داعش این بار حرکت به سوی اربیل را آغار کرد.

در همین حال محمد صالح خبرنگار مستقر در اربیل در مطلبی برای ال‌مانیتور به بیان جزئیات بیشتری از شرایط منطقه در روزهای اخیر پرداخته است. به عقیده وی، سرانجام داعش و اقلیم کردستان در مرحله جنگ تمام عیار قرار گرفته‌اند. اکنون پیشمرگه‌ها در جبهه‌ای به طول 1050 کیلومتر از مرز سوریه تا مرزهای ایران با داعش درگیرند.

داعش اکنون در گور و مخمور در پنجاه کیلومتری اربیل قرار دارد. مقامات کرد پذیرفته‌اند که داعش روستاهایی را در این منطقه تصرف کرده است ولی مدعی هستند که مرکز گور همچنان در دست کردها است و پیشمرگه‌ها در بازپس‌گیری بعضی روستاها موفق بوده‌اند.

اخبار مربوط به پیشروی‌های داعش باعث رعب و وحشت در اربیل شده است. موج فراری‌ها از گور و مخمور به نگرانی‌ها افزوده است. عده‌ای به کوه‌های شرقی شهر رفته‌اند و صف‌های طولانی در پمپ‌های بنزین‌ شکل گرفته است. در مقابل، عده‌ای به خیابان‌ها آمده‌اند تا مانع از بین رفتن روحیه مردم شوند و بعضی از نیروهای داوطلب و به خصوص مردان گور و مخمور به جبهه‌های درگیری رفته‌اند. بعضی مقامات کرد نیز به این مناطق رفته‌اند تا مانع گسترش ترس شوند.

از سوی دیگر عملکرد پیشمرگه‌ها در جریان سقوط آن به دست داعش، سوالات زیادی را در باره چرایی ترک منطقه توسط آنها به میان اورده است. الیاس باباشیخ از چهره‌های مهم ایزدی‌ها نیروهای اقلیم کردستان را به ترک منطقه و انداختن مردم به چنگ داعش متهم کرده است، این در حالی است که پیشمرگه‌ها از مقاومت طولانی در ماه‌های اخیر در مقابل داعش در این منطقه خبر می‌دهند و اظهار می‌دارند که داعشی‌ها سلاح‌های پیشرفته‌تری در اختیار دارند.

گفته می‌شود که نیروهای وابسته به کردهای سوریه نیز در درگیر‌ها در سینجار و ربیعه شرکت کرده‌اند اگر چه بر سر میزان و اهمیت این دخالت میان کردهای سوریه و پیشمرگه‌ها اختلاف وجود دارد.
منبع: تابناک
برچسب ها: صراط عراق اوباما