۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸

عقب‌نشینی اسراییل در مذاکرات آتش‌بس

یک مقام ارشد اسرائیلی از آمادگی رژیم صهیونیستی برای تسهیل برخی شرایط در غزه برای رسیدن به آتش‌بس خبر داد و گفت، گسترش منطقه ماهیگیری و تسهیل عبور افراد و کالا میان غزه و سرزمین‌های اشغالی از جمله امتیازاتی است که پیشنهاد شده است.
کد خبر : ۱۹۱۲۷۰
صراط: یک مقام ارشد اسرائیلی از آمادگی رژیم صهیونیستی برای تسهیل برخی شرایط در غزه برای رسیدن به آتش‌بس خبر داد و گفت، گسترش منطقه ماهیگیری و تسهیل عبور افراد و کالا میان غزه و سرزمین‌های اشغالی از جمله امتیازاتی است که پیشنهاد شده است.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، یک مقام ارشد اسرائیلی گفت، اسرائیل در طول مذاکرات آتش‌بس قاهره با تسهیل برخی شرایط موافقت کرده است.

به گفته وی، هر چند هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته، رژیم صهیونیستی آماده است فراتر از آنچه بعد از عملیات ستون ابرها در سال 2012 توافق کرده بود، در برخی موضوعات، شرایط را تسهیل سازد که این موارد به قرار زیر است:

1. گسترش منطقه ماهیگیری از 3 مایل دریایی به 6 مایل. اسرائیل شفاف اعلام کرده اگر شرایط امنیتی در آینده اجازه دهد، همانطور که حماس درخواست کرده، این منطقه را به 12 مایل دریایی گسترش خواهد داد.

2. تسهیل عبور و مرور مردم از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری و افزایش تعداد مجوز در هر ماه به 5 هزار عدد.

3. افزایش تعداد کامیون‌های حامل کالاهای مختلف که بتوانند از گذرگاه «کرم شالوم» وارد اسرائیل شوند.

4. اسرائیل آماده است اجازه دهد پول از طریق کشور ثالث وارد نوار غزه شود تا حقوق مقامات حماس را پرداخت کند. انتقال پول تحت نظر خواهد بود تا برای انجام کارهای تروریستی مورد استفاده قرار نگیرد.


به نوشته هاآرتص، این مقام اسرائیل گفت: اسرائیل آماده بررسی درخواست حماس برای ساخت بندر یا فرودگاه در نوار غزه نیست.

وی افزود: در طول مذاکرات برای کاهش محاصره غزه، مسئله بازگرداندن اجساد «اورون شائول» و «هادار گلدین»، دو نظامی اسرائیلی مطرح شد. اسرائیل آمادگی دارد تعداد کمی از زندانیان فلسطینی را که در طول جنگ اخیر بازداشت شده‌اند، در ازای دریافت اجساد این دو نفر آزاد کند.

بر اساس این گزارش، اما درمورد درخواست اسرائیل برای خلع سلاح حماس، انتظار هیچ پیشرفتی نمی‌رود. هیئت اسرائیلی در قاهره روز گذشته را در مصر برای مذاکره گذراندند و بعد از ظهر به سرزمین‌های اشغالی باز گشتند تا جزئیات مذاکرات را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گزارش دهند.
منبع: فارس