۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

رشد اقتصادی سال 92 اعلام شد

محاسبات نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت برپایه سال 83 در سال گذشته برابر با منفی 1.9 درصد بوده است.
کد خبر : ۱۹۱۲۷۶
صراط: معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی سال گذشته گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی منفی ۱.۹ درصد و بدون احتساب نفت منفی ۱.۱ درصد بوده که البته در سه ماه چهارم سال گذشته رشد بخش کشاورزی، نفت و صنعت و معدن مثبت شده است.

پیمان قربانی با اشاره به رویکرد بانک مرکزی مبنی بر انتشار آمار و اطلاعات به صورت منظم اظهار داشت: با توجه به اینکه سال پایه به سال 83 تغییر یافته، رشد اقتصادی بخش‌های مختلف برای سال 92 محاسبه شده است.

وی افزود: محاسبات نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت برپایه سال 83 در سال گذشته برابر با منفی 1.9 درصد بوده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت بدون احتساب بخش نفت، منفی 1.1 درصد بوده است. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که در گروه‌های مختلف، گروه کشاورزی در سال گذشته 4.7 درصد رشد داشته و رشد گروه نفت منفی 8.9 درصد بوده و رشد گروه صنایع و معادن منفی 2.9 درصد و رشد گروه خدمات منفی 1.5 درصد بوده است.

قربانی با بیان اینکه در فصل چهارم سال 92 (زمستان) گروه نفت و گروه صنایع و معادن رشد مثبت را تجربه کرده‌اند؛ در گروه نفت، رشد اقتصادی در فصل چهارم نسبت به سال گذشته 3.6 درصد و گروه صنایع و معادن 0.8 بوده که نشان‌دهنده خروج گروه صنایع و معادن و نفت از حالت رکود است.

به گفته وی، در سال گذشته رشد بخش خدمات معادل منفی 1.5 درصد بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به آمار وضعیت تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور در سال 92 گفت: در سال گذشته شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی منفی 4.1 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که این افت متأثر از تغییرات سه ماهه سوم (پاییز) بوده است، اما در سه ماهه چهارم سال گذشته شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی نسبت به فصل قبل 2.9 درصد رشد داشته که نشان می‌دهد اقتصاد ایران در حال خروج از رکود است.
منبع: فارس