۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶

رحیمی: دنبال پرونده‌‌سازی نیستیم

رئیس دیوان محاسبات گفت: به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم علیه هیچ مدیری پرونده تشکیل دهیم و به دنبال آمار و ارقام نیستیم بلکه می‌خواهیم بیت‌المال به درستی هزینه شود.
کد خبر : ۱۹۱۳۸۷
صراط: رئیس دیوان محاسبات گفت: به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم علیه هیچ مدیری پرونده تشکیل دهیم و به دنبال آمار و ارقام نیستیم بلکه می‌خواهیم بیت‌المال به درستی هزینه شود.

حسین رحیمی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب مسائل اقتصادی را با عناوین مختلف مطرح می‌کنند و این نشان می‌دهد دغدغه‌های اقتصادی بسیار جدی هستند.

 رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: اداره وضع موجود مدیریتی جهادی و عزمی ملی می‌خواهد و همه ملت باید در این عرصه مشارکت داشته باشند.

وی افزود: مدیریت جهادی بسیار مهم‌ است چرا که ملت ثابت کرده که در تمام عرصه‌های حیاتی حضور دارد و اگر مدیران به شکل درست و اصولی حرکت کنند مردم نیز در صحنه حضور یافته و پشت سر ایشان به حرکت در خواهند آمد.

رحیمی، تغییر رویه‌ها برای کارآمدی بیشتر را از مصادیق مدیریت جهادی خواند و گفت: اگر بخواهیم مشمول آرمان مقام معظم رهبری در مدیرت جهادی باشیم باید بتوانیم تعامل بیشتری بین قوای مختلف کشور در سطوح مختلف ایجاد کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: مطابق قانون وظیفه دیوان محاسبات پاسداری از بیت‌المال است و نخستین پاسدار بیت‌المال مدیر دستگاه اجرایی است که بیت المال در اختیار او قرار دارد و دیوان محاسبات وظیفه دارد بر این پاسداری مدیران نظارت داشته باشد.

برای نظارت بهتر اصلاح ساختارهای اقتصادی و بازنگری قوانین لازم است

وی ابراز داشت: برای انجام هر چه بهتر نظارت اصلاح ساختارهای اقتصادی و بازنگری قوانین و مقررات از ضروریات است ولی زمانی نظارت تاثیرگذار خواهد بود که منتج به پیشگیری از تخلفات و عدم تضییع بیت‌المال شود.

رحیمی با بیان اینکه نظارت و حسابرسی دیوان محاسبات پس از هزینه‌کرد مسئولان اتفاق می‌افتد که در صورت مشاهده تخلف اقدام به تشکیل پرونده قضایی می‌کند، افزود: توفیق این رویه در کاهش تضییع بیت‌المال بسیار کم است اما ضررهای زیادی را متوجه مدیران می‌سازد و موجب اتلاف وقت زیادی از ایشان می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: پس از صدور رای دو نوع مجازات برای مدیران متخلف در نظر گرفته می‌شود که یکی اداری است که قابل اجراست و اجرا می‌شود و دیگری رای به جبران است با توجه به اینکه مدیران محکوم حق خروج از کشور را ندارند و هزینه‌های صرف شده هم بسیار کلان هستند جبران آن تقریبا غیر ممکن است و بنابراین این رویه باید اصلاح شود و به سمت رویکرد پیشگیری از تخلفات برویم.

بسیاری از تخلفات به دلیل عدم آشنایی با قوانین مالی صورت می‌پذیرد

وی با بیان اینکه بسیاری از تخلفات مدیران به دلیل عدم آشنایی ایشان با قوانین مالی صورت می‌گیرد، افزود: تنها متخصص بودن مدیر در پست مورد نظر کافی نیست بلکه لازم است ایشان آگاهی کاملی از مسائل مالی و قوانین مرتبط داشته باشند تا بعدها دچار دردسر نشوند و بیت‌المال را هم به درستی هزینه کنند.

رحیمی، بحث کنترل‌های داخلی و استفاده از فناوری‌های نوین را در کاهش تخلفات اداری موثر دانست و گفت: سامانه سمان را که به رصد الکترونیکی اطلاعات می پردازد چندی است راه اندازی نموده ایم و به نفع تمامی مدیران است که هر چه زودتر به این سامانه متصل شوند چرا که به این ترتیب به نظارت الکترونیکی دیوان که موجب شفافیت و تسریع امور است کمک می‌کنند.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: در کشور اعتبارات زیادی هزینه می‌شود ولی به تناسب آن توسعه اتفاق نمی‌افتد و 80 درصد بودجه عمومی دولت برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود بنابراین لازم است بودجه‌ریزی عملیاتی را براساس قیمت تمام شده کالا و خدمات در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: در همین خصوص کمیته تعامل دیوان محاسبات را برای پیشگیری از تخلفات راه‌اندازی کرده‌ایم که ریاست این کمیته به عهده رئیس دیوان محاسبات استان است تا با رفع اختلاف‌نظرهای موجود جلوی تخلفات گرفته شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: در دستگاه‌ها اعتماد به دیوان محاسبات کم است و شاید به این دلیل باشد که ما بیشتر از اینکه بخواهیم از تخلفات پیشگیری کنیم به ثبت آنها پرداخته‌ایم، به هرحال چاره‌ای نداریم جز اینکه پرونده تشکیل دهیم و با تخلفات برخورد کنیم.
منبع: فارس