۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱

مشاور ظریف: وزارت خارجه فراحاکمیتی است

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در یک سال گذشته سیاست خارجی ایران فضا را تغییرداده است، گفت: ایران قدرت موثر و الهام‌بخش در منطقه است و وزارت خارجه در جهت پیشبرد اهداف انقلاب حرکت می‌کند.
کد خبر : ۱۹۱۴۴۲
صراط: اصول حاکم بر دیپلماسی نوین جمهوری اسلامی ایران برای گذر به نظم جدید جهانی شب گذشته (۲۲ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید محمدکاظم سجاد‌پور مشاور وزیر امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

سید محمدکاظم سجاد‌پور مشاور وزیر امور خارجه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه وابسته به یک قوه است یا خیر، گفت: وزارت خارجه بر اساس قانون اساسی جزئی از قوه مجریه است، اما درعین حال نماینده حاکمیت هم نیزمحسوب می‌شود.  
 
وی با بیان اینکه استقلال کشور، خودباوری و اعتماد به نفس موضوعی کلیدی به حساب می‌آید، افزود: بدون شک آرمان‌خواهی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن واقعیت‌ها است.  

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اعمال حاکمیت ایران در سطح جهان با وزارت خارجه است، ادامه داد: نمایندگان ایران در سرتاسر جهان فقط نماینده قوه مجریه نیست بلکه نمایندگان کلیت نظام است.  

** وزارت امور خارجه نهاد فرا حاکمیتی است

سجادپور با اشاره به اینکه هرچیزی که مربوط به ایران است برعهده سفیر گذاشته شده، اظهار داشت: وزارت امور خارجه نهاد فرا حاکمیتی است.  

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد نمایندگی در خارج از کشور داریم، افزود: در ۱۰۳ نقطه از دنیا جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۴۰ نمایندگی دارد.  
 
مشاور وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه برخی از این نمایندگی‌ها، دفا‌تر حفاظت وبرخی دیگر نیز سفارت و کنسولگری هستند، اضافه کرد: در کشورهایی که روابط سیاسی‌مان با آن‌ها قطع است دفا‌تر حفاظت داریم.  
 
سجادپور با بیان اینکه دستگاه وزارت خارجه ایران یکی از پر نمایندگی‌ترین دستگاه‌های کشورهای جهان به حساب می‌آید، گفت: در بین کشورهای هم سطح خود درموقعیت مناسبی از نظر حضور جهانی قرار داریم.  

وی با اشاره به برگزاری همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: دراین همایش تمام مسئولین وزارتخانه‌های حاکمیتی و امنیتی حضور داشتند.  
 
مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در دو روز اول همایش به مباحث داخلی پرداخته شد، ادامه داد: روسای قوا در این چند روز در همایش نیز حضور داشتند.  
 
** ایران یکی از پرنماینده‌ترین کشورهای جهان است
 
وی با بیان اینکه ایران ۱۴۰ نمایندگی در۱۰۳ کشور دنیا در قالب سفارت، نمایندگی در سازمان‌های بین‌المللی، کنسولگری و دفا‌تر حفاظت از منافع دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از پرنماینده‌ترین کشورهای جهان است.  
 
وی با بیان اینکه وزارت امورخارجه نهادی فرابخشی و فراگیر است، گفت: سند روشن‌کننده سیاست خارجی قانون اساسی است.  
 
مشاور وزیر امورخارجه گفت: تبادل نظر، ایجاد اجماع، تولید حساسیت درباره موضوعات امنیتی و برنامه‌ریزی برای آینده از اهداف همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است.  
 
سجادپور با تاکید بر اینکه مسائل خارجی فراگیر است و به یک حوزه برنمی‌گردد، افزود: دراین همایش فضا بسیار حمایت‌گرایانه بود.  
 
وی با اشاره به اهمیت نقش شخصی وزیر امور خارجه اظهار داشت: مقام معظم رهبری، سایر مسئولین کشور و وزرا دراین همایش حضور داشتند.  
 
مشاور وزیر امور خارجه این همایش را محلی برای تبادل نظر، تولید حساسیت نسبت به مبرم‌ترین مسایل امنیتی، برنامه‌ریزی برای آینده و اجماع در سیاست خارجی دانست و عنوان کرد: این همایش اولین سمینار دولت یازدهم بود.  
 
سجادپور با بیان اینکه در یک سال گذشته سیاست خارجی ایران فضا را تغییرداده است، خاطرنشان کرد: در این همایش تمام مسئولین سیاست خارجی کشور به بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.  

** سیاست خارجی نتیجه انقلاب است

وی سیاست خارجی را نتیجه انقلاب دانست و افزود: تمرکز بر سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد.  
 
مشاور وزیر امورخارجه گفت: دراین همایش مقام معظم رهبری بر ضرورت استفاده از هوش دیپلماتیک تاکید کردند.  
 
سجادپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصول حاکم بر دیپلماسی ایران چیست، ادامه داد: در قانون اساسی ۲۰ ماده به طور مستقیم به مسئله سیاست خارجی اشاره دارد.  
 
وی با بیان اینکه یک فصل از قانون اساسی به سیاست خارجی اختصاص داده شده است، گفت: حفظ تمامیت ارضی کشور و حفظ انقلاب و ارزش‌های نظام در قانون اساسی مورد توجه فراوان قرار گرفته است.  
 
مشاور وزیر امورخارجه با اشاره به ویژگی‌های سرزمینی ایران و ویژگی‌های سیاسی و انقلابی کشور افزود: نظام سیاسی برخاسته از انقلاب است.  
 
** ایران قدرت موثر والهام بخش در منطقه است  

سجادپور با تاکید براینکه ایران قدرت موثر و الهام‌بخش در منطقه است، خاطرنشان کرد: برنامه کاری وزیر خارجه به مجلس ارائه شده است.  
 
وی با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه گفت: آنچه که ایران را در سیاست خارجی متمایز از دیگران می‌کند موقعیت جغرافیایی کشورمان و هویت مستقل نظام جمهوری اسلامی ایران است.  
 
مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در سیاست خارجی یک گفتمان حاکم است، ادامه داد: گفتمان به معنای چارچوب فکری است.  
 
**ایران در سیاست خارجی متمایز از سایر کشور‌ها است

سجادپوربا بیان اینکه حفظ استقلال یعنی کشور انقلاب کرده تا زیر حرف وسخن کسی نباشد و نرود، اظهارداشت: ایران در سیاست خارجی متمایز از سایر کشور‌ها است.  
 
وی با اشاره به اینکه عناصر گفتمان شامل خودباوری و اعتماد به نفس است، گفت: استقلال آزادی جمهوری اسلامی مبنای شکل‌دهنده این حرکت بزرگ بود.  
 
مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ۱۵ کشور با ایران هم مرز است، افزود: ایران دومین کشور پرهمسایه است.  
 
سجادپور با تاکید براینکه این هویت مستقل عناصردینی، تاریخی و مذهبی خاص خود را دارد، گفت: در زمان نمایندگی خود در ژنو از هیچ کشوری هراس نداشتم این مسئله به معنای استقلال است.  
 
وی تاکید کرد: حفظ استقلال دستاوردی مهمی است که باید آن را پاس داشت.  
 
مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مهارت دیپلماسی تا چه حد ما را در نیل به اهداف کمک می‌کند، افزود: دیپلماسی یکی از قدیمی‌ترین نهادهای زندگی بشر است.  
 
سجادپور با اشاره به اینکه مذاکره برای حل اختلاف است، ادامه داد: دیپلمات نماینده کشور و محاسبه‌گر محسوب می‌شود.  
 
** دیپلماسی بخشی از عناصر قدرت یک کشور است
 
وی دیپلماسی را بخشی از عناصر قدرت یک کشور خواند و گفت: سازماندهی فکری و تعیین اولویت‌ها در کشور ما وجود دارد.  
 
وی کار وزارت امور خارجه را تولید فضای مثبت به نفع کشور دانست و گفت: اکنون فضای وزارت امور خارجه و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بهتر از گذشته است.  

وی با تاکید براینکه، منافع ما ایجاب می‌کند استقلال کشور ذره‌ای خدشه نبیند، خاطرنشان کرد: کار دیپلماسی و سیاست خارجی کیفی است.  
 
** اقتدار ترجمه قدرت خارجی است
 
سجادپور با اشاره به اینکه اقتدار ترجمه قدرت خارجی است، بیان کرد: وزارت خارجه در جهت پیشبرد اهداف انقلاب حرکت می‌کند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازماندهی مناسبی برای پیش‌برد اهداف انقلاب در وزارت خارجه وجود دارد، افزود: ما به عنوان بخشی از مجموعه کل نظام و کشور هستیم.  
 
مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وزارت خارجه بخشی از مجموعه نظام است، ادامه داد: باید هدف‌ها و اولویت‌ها مشخص شود.  

سجاد‌پور با اشاره به اینکه سازماندهی فکری به دنبال خود سازماندهی عملیاتی را به همراه دارد، گفت: وزارت خارجه جزیره جدایی از سایر دستگاه‌های کشور نیست.  
 
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه تامین کننده خارجی مجموعه نیازهای دستگاه‌های کل کشور است.  
 
مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کل کشور سازماندهی فکری مشخصی وجود دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین کارهای وزارت امور خارجه در مرحله اول حفظ سرمایه است.  
 
سجادپور با بیان اینکه باید مردم کشور را در مقابل دنیای بیرون حفظ کرد، گفت: باید به دیده‌بانی و رصد بپردازیم یعنی به تحلیل و عکس برداری فنی از موقعیت جهان و اوضاع منطقه بپردازیم.  
 
وی با بیان اینکه راهکارهای فکری با راهکارهای عملیاتی و میان بخشی روبرو است، افزود: کار وزارت امور خارجه تولید فرصت و حق است.  
 
** هدف تولید فضای مثبت به نفع کشور است

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه هدف تولید فضای مثبت به نفع کشور است، ادامه داد: فضا علیه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است.  
 
وی با اشاره به نقش شخصی وزیر امور خارجه در دیپلماسی عمومی و ارتباطات تصریح کرد: راهکارهای ما اجرایی، عملیاتی و اجماعی است.  
 
سجاد‌پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ایالات متحده درطی سال‌های گذشته در راستای نظام برابر با ایران برخورد نکرده است، افزود: آمریکا در زمان تاسیس با انقلاب حکومت استعماری انگلیس را بیرون راند و مستقل شد.  
 
مشاور وزیر امور خارجه بیان کرد: آمریکا از انقلاب در کشورهای دیگر همیشه واهمه و هراس دارد، به گونه‌ای که همیشه درصدد برهم زدن انقلاب سایر کشور‌ها است.  
 
وی با بیان اینکه آمریکا خود را حافظ وضع موجود در دنیا می‌داند، افزود: انقلاب ایران در ذات خود مخالف آمریکا است.  
 
سجادپور با بیان اینکه انقلاب ایران ضد سلطنتی بود گفت: آمریکا علی رغم قدرت جهانی بسیار متاثر از سایر بازیگران است.  
 
مشاور وزیر امور خارجه درباره دشمنی آمریکا ضد انقلاب اسلامی ایران گفت: آمریکا انقلاب‌هایی که در کشورهای دیگر روی می‌دهد یا نمی‌پذیرد یا به سختی می‌پذیرد، زیرا خود را حافظ وضع موجود در جهان می‌داند.  
 
** سیاست خارجی آمریکا مستقل نیست
 
وی گفت: در حالیکه سیاست خارجی آمریکا مستقل نیست اما نمی‌تواند ببیند کشوری مستقل است.  
 
سجادپور در تشریح ویژگی‌های دیپلمات‌ها گفت: ویژگی یک دیپلمات اعتقاد به بنیان‌های آرمانی و ایمانی جمهوری اسلامی ایران همراه با مهارت‌های دیپلماسی است.