۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
دست و پا زدن دولت و رسانه های همسو برای ناکامی یک استیضاح

روحانی سفرش را به‌خاطر "وزیر مظلوم" لغو کند!

چرا وزیر علوم با وجود عملکرد سیاسی و پرحرف و حدیث خود این گونه مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعضای کابینه قرار گرفته تا جایی که که حتی از روحانی خواسته‌اند سفر استانی خود را نیز لغو کند؟
کد خبر : ۱۹۱۵۶۵
"گروه سیاسی صراط" - در اتفاقی نادر، وزرا و معاونان رییس جمهور یک به یک برای حمایت از یک وزیر که بعد از هفته ها با وجود مقاومت هیات رییسه مجلس استیضاح خواهد شد، صف کشیده اند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، بعد از قطعی شدن استیضاح وزیر علوم ابتدا حسن روحانی پیشگام این حمایت ها شد و در اظهاراتی قابل تامل گفت که "هیچ‌ وقت در فضای دانشگاه مانند 16 آذر سال گذشته، شاهد چنین فضای آرام در عین حال بانشاطی در دانشگاه ها نبوده‌ایم".

رییس جمهوری گفت: دکتر فرجی دانا را فردی لایق، دانشمند، تحصیل‌کرده، مدیر و مدبر و با اخلاق می‌دانم و امروز بیش از آنچه در روز اول از لیاقت‌های او مطلع بودم، در عمل، ویژگی‌های اخلاقی ایشان را بیشتر لمس کردم.


روحانی اضافه کرد: هیچ‌ وقت در فضای دانشگاه مانند 16 آذر سال گذشته، شاهد چنین فضای آرام در عین حال بانشاطی در دانشگاه ها نبوده‌ایم و بدون اینکه فضای تنش و درگیری وجود داشته باشد، همه تفکرات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند و این بسیار ارزشمند است و نشان‌دهنده آن است که فضای بسیار مناسبی در دانشگاه‌ها حاکم شده است.

او همچنن عنوان کرد دولت امیدوار است نتیجه بررسی، اعتماد بیشتر به وزیر علوم باشد.

بعد از روحانی اسحاق جهانگیری معاون اول او در یادداشتی فیسبوکی نوشت که به داشتن وزیری چون فرجی دانا افتخار می کند!

به نوشته او، "عقلانیت و تدبیر و نجابت و اخلاق و داشتن فهم علمی و رویکرد قانونی در همه جا لازم است، اما در دانشگاه لازم‌تر، من که هر وقت متانت و صبر و سلوک دکتر فرجی‌دانا را می‌بینم به داشتن وزیری مثل او در این حوزه افتخار می‌کنم."

همزمان حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اینستا گرام به حمایت از فرجی دانا آمد و نوشت یکسال میزان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک وزیر نیست. دکتر فرجی دانا به نظر من در برنامه هایشان بسیار موفق عمل کرده ، معتقدم نباید دانشگاه ها را از مدیران توانمدنی همچون ایشان محروم کرد. امیدوارم مجلس فرصت بیشتری برای ایشان قائل شوند تا برنامه هایشات را اجرایی کنند.
 
او پیش از این هم در حمایت از فرجی دانا گفته بود: وزیر علوم مورد حمایت جامعه دانشگاهی کشور است.دکتر فرجی‌دانا باید واقعیت‌ها را برای مردم بازگو کند.

معصومه ابتکار دیگر معاون روحانی هم نفر بعدی صف دولتی ها برای حمایت از فرجی دانا بود که در یادداشتی نوشت: در واقع امروز وجهه اعتدالي، علمي و حرفه‌يي دكتر فرجي دانا محوريت دانايي را به جامعه دانشگاهيان و فضاي علمي كشور بازگردانده است. بر همين اساس اين روزها چشم اميد مردمي كه به اعتدال در مقابل افراط‌گري و قانون در مقابل بي‌قانوني راي داده‌اند، به مجلس است تا اين پيام را دريافت كرده و از آرامش، نشاط و اعتدال در سپهر علمي و پژوهشي كشور حمايت شود.

همزمان با شخصیت های دولتی و اعضای کابینه، موج رسانه ای حمایت ز فرجی دانا در مان رسانه های حامی دولت نیز شدت گرفته است.

روینامه اصلاح طلب اعتماد با اشاره به احتمال عدم حضور روحانی در جلسه رای اعتماد به دلیل همزمانی آن با سفر رییس جمهور به اردبیل فرجی دانا را وزیری مظلوم خواند و تلویحا خواست تا روحانی سفر خود را به تعویق بیاندازد.

این روزنامه نوشت: "جلسه استيضاح رضا فرجي‌دانا، وزير علوم قرار است چهارشنبه برگزار شود؛ جلسه‌يي كه به شرط برگزاري‌اش در روز چهارشنبه، رييس‌جمهور هم فرصت حضور در آن را پيدا نخواهد كرد. رييس‌جمهور كه قرار بود روز چهارشنبه براي ادامه سفرهاي خود به استان اردبيل سفر كند با سفرش فرصت دفاع از وزيري كه اين روزها مظلومانه زير تيغ استيضاح مخالفان قرار گرفته است را از دست مي‌دهد. طبق روال استيضاح وزرا در آيين‌نامه‌هاي داخلي مجلس شوراي اسلامي دفاع روساي جمهور از وزير مورد استيضاح واقع شده نقش بسيار بالايي در تغيير نظر نمايندگان مجلس دارد. تجربه نشان داده است كه دفاع رييس‌جمهور از وزير بارها سرنوشت استيضاح‌ها را تغيير داده است.

حالا بايد ديد كه آيا حسن روحاني با توجه به همزمان شدن سفرش با جلسه استيضاح يكي از پركارترين وزرايش، سفر خود را به تعويق مي‌اندازد تا از وزير علوم كابينه‌اش دفاع كند يا خير؟"

صادق زیباکلام نیز برای چندمین بار در روزهای اخیر به نوشتن یادداشت های حمایتی از فرجی دانا پرداخته و این بار، کم طرفدار بودن اصولگرایان در دانشگاه ها را عامل استیضاح وزیر علوم خواند(!) و در عین حال تلویحا سیاسی شدن دانشگاه ها را تایید کرده است.

به نوشته زیباکلام، "واقعيت این است که اصولگرايان نه خيلي نگران افت علمي و تحصيلي دانشجويان هستند و نه نگران اينکه فضاي باز سياسي و محدودکردن سايه سنگين کميته‌هاي انضباطي بر سر دانشگاه‌ها، باعث افت علمي آنها ‌شود...مشکل اصولگرايان این است که متوجه شده‌اند تعداد قابل‌توجهي از دانشجويان کشور و محيط‌هاي دانشگاهي از نظر سياسي با ‌آنها همراه و همسو نيستند.
به همين دلیل مي‌خواهند هرطور شده جلو اين فضاي باز سياسي در دانشگاه‌ها را بگيرند. مي‌توان از اصولگرايان پرسشي ساده کرد که اگر دانشجويان به جاي حمايت از مخالفان شما، از شما حمايت مي‌کردند آيا باز هم مخالف فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاه‌ها بوديد؟ آيا اگر دانشجويان از شما طرفداري مي‌کردند، ‌شما همچنان نگران افت تحصيلي و علمي دانشگاه‌هاي کشور مي‌بوديد؟ اتفاقا اگر وزارت علوم دولت يازدهم يک گام درست براي دانشگاه‌هاي کشور برداشته باشد، زدودن فضاي امنيتي و نگراني از کميته‌هاي انضباطي در دانشگاه‌ها بوده است."

همزمان احمد پورنجاتی به بیان خاطره ای از جلسه رای اعتماد فرجی دانا در مجلس ششم که به ناکامی او در رسیدن به پست وزارت منتهی شده پرداخته و تلاش کرده است تا نشان دهد اصولگرایان مخالف فرجی دانا در آن زمان موافق او بودند.

پورنجاتی به آرمان گفته است: "من نماینده مجلس ششم بودم، ما به این دلیل كه ایشان سیاسی نیست و به مسائل سیاسی و نشاط سیاسی در دانشگاهها توجه ندارد به ایشان رای ندادیم و از آقای خاتمی رئیس جمهور آن دوره خواستیم فردی آشنا به مسائل سیاسی دانشگاه را معرفی كند كه آن دوره دكتر جعفر توفیقی وزیر علوم شد. ایشان در همان دوران ریاست شان در دانشگاه تهران به عنوان یك مدیر علاقه‌مند به رشد علمی انتخاب شد حالا چه شده است كه موافقان آن روز ایشان، امروز دقیقا مقابل ایشان ایستاده‌اند از نكات جالب تاریخی است. من مایلم یك خاطره از مجلس ششم تعریف كنم. من در مجلس ششم مخالف دكتر فرجی دانا برای تصدی پست وزارت علوم بودم، من معتقدم دانشگاه از آنجا كه یك محیط علمی و در كنار آن یك محیط سیاسی دانشجویی است بنابراین باید فرد آشنا و علاقه‌مند به فعالیت دانشجویان مدیریت وزارتخانه حساس و مهم وزارت علوم را عهده‌دار می‌شد كه اتفاقا دكتر فرجی‌دانا یك چهره علمی و پژوهشی است، آن زمان من بر این باور بودم كه ایشان یك مدیر آشنا و علاقه‌مند به مسائل سیاسی نیست. آقای ابوترابی‌فرد با خود من در آن دوران به مباحثه می‌پرداخت و مدافع سرسخت ایشان بود. آن روزها آقای ابوترابی‌فرد در تعریف از دكتر فرجی‌دانا می‌گفت، ایشان یك شخصیت علمی و علاقه‌مند به مسائل علمی است. من به‌خوبی به یاد دارم كه آقای حدادعادل به‌شدت تلاش می‌كرد كه برای ایشان در صحن علنی مجلس رای جمع كند و معتقد بود حضور ایشان سطح علمی دانشگاه را بالاتر می‌برد. حال چه شده است كه مدافعین سرسخت ایشان در مجلس ششم، اكنون مخالف ایشان شده‌اند، نكته جالب تاریخی است كه به نظر من ذكر آن خالی از لطف نیست."

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا وزیر علوم با وجود عملکرد سیاسی و پرحرف و حدیث خود در طول دوران وزارتش این گونه مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفته است که حتی از روحانی خواسته اند سفر استانی خود را نیز به تعویق بیاندازد؟

دولتی ها و اصلاح طلبان از چه موضوعی در استیضاح فرجی دانا هراس دارند. آیا این هراس با موضوع اخیرا مطرح شده در خصوص بورسیه های مشکوک در دوران اصلاحات ارتباط دارد؟

نظرات بینندگان
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۷۱
۱۰۶
زودتر از اینا باید این دنباله رو فتنه رو ردش میکردن بره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
امسال رتبه تولید علم ایران با دو پله سقوط 17 ام شد

فضای با نشاط علمی!!!!!
روحانی واقعا مچکریم
جهان 2
|
Iran (Islamic Republic of)
با شناختی که از روحانی داریم در صورت رای آوردن استیضاح،گزینه بعدی وزیر علوم دکتر معین خواهد بود.
بچرخ تا بچرخیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۶۶
۱۰۷
استیضاح حقشه . دلم خنک شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۶۸
۹۴
شخصا معتقدم تو این سه سال باقیمونده به هیچ عنوان نباید توقع پیشرفت کشور رو داشت تو هیچ زمینه ای! ...
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
لایک خیلی قوی و قشنگ گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بله منم موافقم پیشرفت در دولا احمدی نزاد چشمگیر بود پراید هشت میلونی شد بیست میلیون دلار هزار تومنی شد چهار هزار تومن سکه صدهزار تومنی شد یک میلیون اجراه خانه سی هزار تومنی من هم شد یک میلیون و پنجاه هزار تومن پیشرفت یعنی این دلبندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نظر شما برای خودت محترم دوست عزیز
بله همون پیشرفت 8 سال گذشته به اندازه 80 سال بوده و فعلا زیاد نیاز نیست پیشرفت کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این چه حرفیه پس این همه پیشرفت تو زمینه بی بند و باری و بی دینی چیه؟!!!!!!!
اینا پیشرفت نیست؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بسکه بصیرت داری عشقی.
hosein
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۷۳
۴۳
پس از ۸ سال سیاه برای دانشگاههای کشور تازه دانشگاهها داشتن جون میگرفتن که بحث استیظاح این بنده خدا مطرح شد!!!
صابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۳۶
۶۱
این دولت فقط دنبال سیاسی کاریه
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۲۳
۴۷
شاید استفاده از فتنه گرها به آقای فرجی دانا تحمیل شده باشه و خودش زیاد موافق استفاده از این افراد نباشه ولی به هر حال وزیر باید استقلال داشته باشه و تحت تاثیر گروه های فشار قرار نگیره در غیر اینصورت همچین وزیری به درد وزارت نمیخوره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۵۵
۱۸
سفرشو روحانی لغو میکنه تا جلو متغلبان معدل دوازدهی که به ضرب رابطه رفتن دکترا و با حق ملت بورس شدند رو بگیره!ضمنا تعدادی از همین نمایندگان ملت جزوشونن
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۴۷
۱۸
چرا کلا شما اینقدر مغز فندقی هستین،؟؟فقط میدونین باید مخالفت کنین .خیلی بهتر از وزیرای مدرک جعلی محمود و بقیه دار دسته .فرجی دانا یه دونه س
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۱۲
۲۳
جل الخالق آدم میمونه دم خروسو باور کنه یا قسم حضرت عباس را.
اگه هدف خدمت باشه خداوند خودش هم چیز ا درست میکنه ولی اگه چیز دیگه باشه آنوقت هی دست و پا میزنی و این ببن و اونو ببین آخرش هم درست نمیشه.
مهدی ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۲۰
۴۶
اتفاقا برخلاف صحبت های روحانی هیچ وقت رهبر انقلاب در 8 سال گذشته مثل یکسال قبل از جو دانشگاه ها ناراحت نبودند و مثل امروز احساس خطر نمی کردند!!!!!!!!!!
روحانی متاسفیم . . .متاسف!
علويون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۱۶
۴۷
حيف از اين وزير با اين همه فضايل كه ........ فتنه گر است. حيف، حيف.
سروش
|
United States of America
|
۱۳:۰۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۴۶
۱۴
نیازی به دست و پا زدن نیست؛ استیضاح وزیر علوم به ضرر نماینده هاییه که از بورسیه غیرقانونی خودشون و رفقاشون و خانواده شونو بهره مند کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۲۵
۴۵
با این دولت ایران به دوران بربریت برمیگرده.
پوریا
|
Netherlands
|
۱۴:۱۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۴۲
۱۶
واقعا دلم براتون میسوزه. چقدر شما تندروها حقیر شدید این روزها! بیشتر از این خودتون رو ضایع نکنید.
آخه بیچاره ها حتی اگه آقای فرجی دانا برکنار بشه، رئیس جمهور عزیز ما فرد یا افراد دیگری مطابق با سیاست های دولت به عنوان وزیر علوم میذاره. راه همون راهه، فقط مجری عوض میشه.
شماها سعی کنید با این کارها حرص و عقده تونو خالی کنید، فعلا به مدت حداقل سه سال باید شبانه روز بسوزید.
بعدشم خدا بزرگه، ملت بزرگ ایران بار دیگر با رای خود دکتر روحانی را انتخاب خواهند کرد. به قول رئیس جمهور عزیز و بزرگوارمون راه گذشته بازگشتنی نیست، همه شما تندروها و افراطی ها برید بمیرید.
زنده باد اعتدال
دهاتی
|
Kazakhstan
|
۱۴:۲۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۲۴
۴
سوال آخر خیلی سیاسی بود
یا خودت کم سوادی یا مخاطبینت کم سواد
سوال آخرت خیلی بچه گانه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
۱۵
۳۰
آقای پورنجاتی اکنون هم ما معتقدیم که گردانندگان اصلی وزاذت علوم همان توفیقی ها و میلی منفرد ها هستند به نظر میرسد مدیران وزارت علوم دغدغه چندانی نسبت به رشد علمی ندارند نمایندگان مجلس اگر وکیل الدوله نیستند یا دامانشان به فساد و رانت آلوده نیست باید این استیضاح را پیگیری کنند و از قیل و قالها وتهدیدهای جریان مدعی اصلاحات نهراسند و تا حصول نتیجه از این حق مردم کوتاه نیایند بگذارید هر چه میخواهند بگویند روز بر ملا شدن اسرار نزدیک است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!