۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰

وقتی "توپ"میان "تبلیغات"گم می‌شود

حجم تبلیغاتی که در زمین والیبال انجام شده به قدری است که گویا توپ به هنگام گردش و بازیکنان به هنگام بازی در میان آنها گم می شوند و اصلا به چشم نمی آیند.
کد خبر : ۱۹۲۱۲
مهر: والیبال ایران در حالی مدعی حرکت در مسیر حرفه‎ای و رسیدن به جایگاهی برای رقابت با والیبال دنیاست که هنوز در عرصه‌ای مانند تبلیغات به معنای واقعی حرفه‌ای نشده وگرنه توپ و بازیکنان در میان تبلیغات گم نمی‌شدند.

بعد از اینکه مرحله گروهی و مقدماتی مسابقات والیبال لیگ برتر باشگاه های کشور در دو گروه "الف" و "ب" به پایان رسید چهار تیم برتر هر یک از این گروه ها از هفته گذشته برای کسب صعود به مرحله نیمه نهایی و کسب رده های برتر رقابت با یکدیگر را دنبال کردند. اما در آغاز دیدارهای پلی آف این تیم ها مسئله ای که بیشتر از عملکرد آنها به چشم آمد تبلیغات پر حجمی بود که همه نقاط زمین را در بر گرفته بودند.

حجم تبلیغاتی که در زمین والیبال انجام شده به قدری است که گویا توپ به هنگام گردش و بازیکنان به هنگام بازی در میان آنها گم می شوند و اصلا به چشم نمی آیند. این موضوع حتی برای بیننده تلویزیونی هم آزاردهنده است به خصوص اینکه تبلیغات تو در تو مختلف از زمین بازی به کناره ها هم کشیده شده است. یعنی تا چشم کار می کند تبلیغات است و خبری از توپ نیست!

نمونه‎ای از تبلیغات در سالن والیبال ایران

تبلغات در زمین والیبال به حدی است که توپ و بازیکن در آن گم می‌شوند!

شکی نیست که تبلیغات نقش گسترده ای در در روند رو به رشد محصولات مختلف داشته و و در این راستا شرکت های بزرگ سرمایه گذاری کلانی را صرف این مسئله کرده اند و برای  معرفی خود و محصولاتشان به عرصه های مختلفی به خصوص ورزش پا گذاشته اند. به خصوص اینکه نهادهای ورزشی مثل فدراسیون ها و هیئت ها به منظور درآمدزایی و تامین هزینه های خود متمایل به همکاری با آنها هستند.

تبلیغات در ورزش امری طبیعی و عادی است و به غیر از فوتبال که در آن یک بازیکن مشهور در ازای دریافت مبلغی هنگفت محصولات یک شرکت را در تمام موارد حتی بر روی وسایل شخصی خود تبلیغ می کند، دربیشتر رشته ها در سالن محل برگزاری مسابقاتشان انجام می شود. اما به اندازه ای که استراتژی تبلیغات ورزشی به هدف ورزش و جذابیت دیداری که در جریان است آسیبی وارد نکند.

نمونه‎ای از تبلیغات در مسابقات والیبال اروپا

سادگی و خلوت بودن زمین از تبلیغات، جذابیت رقابت را حفظ می‎کند

زمین بازی سالن‌های محل برگزاری مسابقات والیبال اروپا برخلاف ایران خلوت از تبلیغات است!

در هرصورت سازمان لیگ فدراسیون والیبال رقابت‎های باشگاهی لیگ برتر را در شرایطی دنبال می‎کند که تبلیغات صورت گرفته در زمین بیشتر از دیدارها و مسائل فنی آنها به چشم می‎آید و این در حالی است که رئیس این سازمان می‎گوید هیچ نقشی در این تبلیغات ندارد.

منوچهر پورحسن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: "تبلیغات در هیچ مرحله به عهده من یا سازمان لیگ نیست. فدراسیون خود در این زمینه مسئول است. واقعیت این است به قدری مشغله دارم که ترجیح می‌دهم در این مسائل که در حیطه کاری من هم نیست، وارد نشوم. اما اگر اعتراضی از سوی تیمی داشته باشم حتما موضوع را به فدراسیون گزارش می‌دهم تا رسیدگی شود".

این در حالی است که آهنگری، سرمربی تیم والیبال پرسپولیس به خبرنگار مهر گفت: "به هر حال هدف نهایی از ورزش درآمدزایی است. تیمداری در مسابقات مختلف هم با همین هدف انجام می‌شود. اما در هیچ جای دنیا تبلیغات در وسط زمین و تا این حد انجام نمی‌شود. تبلیغات بیشتر روی لباس ها و کناره‌های زمین انجام می‌شود. اگر میزان تبلیغاتی که امروز می‌بینیم، کمتر شود، بهتر است".

مصطفی کارخانه، مربی والیبال کشورمان هم در این مورد به خبرنگار مهر گفت: "به هر حال برای تبلیغات هم استانداردها و مرزهایی وجود دارد. اگر از میزان تبلغیات فعلی و حجم آنها اندکی کاسته شود جذابیت رقابت میان تیم‎ها به خصوص در مراحل حساس پلی‌آف بیشتر به چسم می‌آید".

انجام تبلیغات غیرحرفه ای بیشترین ضررش به بینندگان تلویزیونی می رسد که برای پیگیری توپ در یک محوطه کوچک رنگارنگ  که بیشتر شبیه نقاشی کودکان می رسد با مشکلات زیادی مواجه می شود و در برخی موارد توپ را گم می کند.

این درست که تیم ها نمی توانند هزینه های بالا و سنگین حضور در لیگ برتر را تامین کنند و ناچارند از این راه به منابع مالی دست پیدا کنند، اما در این میان تکلیف بینندگان تلویزیون و حق و حقوق آنها به عنوان یک بیننده مسابقات ورزشی چه می‌شود؟!