۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶

از پرونده‌موسی‌صدر تا گورستانهای‌سری

یکی از مقامات نزدیک به "معمر قذافی" جزئیاتی تازه از 4 دهه حکومت دیکتاتوری بر لیبی فاش کرد و اظهار داشت: در لیبی بدون دستور قذافی آب از آب تکان نمی خورد، او در گورستانهایی سری اجساد مخالفان ترور شده خود را پنهان کرده است.
کد خبر : ۱۹۲۲۹

به گزارش خبرگزاری مهر، "عبدالرحمن شلقم" سفیر مستعفی رژیم قذافی در سازمان ملل که پس از مشاهده کشتار شدید مردم از وی اعلام برائت کرد در گفتگو با روزنامه النهار اظهار داشت: بدون دستور و یا رضایت قذافی هیچ اتفاقی در لیبی رخ نمی دهد. قذافی اکثر مخالفان خود را ترور کرده است. "منصور الکیخیا" از جمله این مخالفان بود که در مصر ربوده و به لیبی انتقال پیدا کرد.

این مقام نزدیک به حاکم جناتیکار لیبی در ادامه فاش کرد: بسیاری از این اجساد در زیر زمین محل زندگی "صبری البنا" از مقامات نزدیک به قذافی پیدا شده است.

این مقام سابق رژیم قذافی در ادامه افزود: زمانی که در لیبی سردبیر مجله "الاسبوع" بودم با قذافی ملاقاتی داشتم. وی در این دیدار با لحنی هشدارگونه پرسید "از مسئله موسی صدر چی اطلاعاتی داری؟" که من نتوانستم پاسخی به این سوالش بدهم. ما بعدها در تحقیقات خود و سوالاتی که از "عبدالله حجازی"، "صالح الدروبی" و "یونس بلقاسم" از مقامات امنیتی وقت لیبی داشتم نیز به جواب قانع کننده ای درباره مسئله ناپدید شدن امام موسی صدر دست نیافتم.

وی تاکید کرد: بر این اساس نمی توان درباره فرضیه های نقش مافیای ایتالیا و یا دستگاه اطلاعاتی شاه معدوم ایران (ساواک) به طور مطمئن اظهارنظر کرد. همچنان که نمی توان این فرضیه که امام موسی صدر سخنانی تند در گفتگو با قذافی داشته است، اعتماد کرد. البته "یونس بلقاسم" معتقد به فرضیه شهادت و مخفی کردن پیکر امام موسی صدر توسط "صبری البنا" بود و این مسئله را با توجه به کشف برخی اجساد در منزل وی مطرح می کرد. اما من نتوانستم در این باره که قذافی دست به این اقدام زده اطلاعاتی بدست آورم.

شلقم در ادامه افزود: قذافی زمانی که بخواهد سخنان مهمی را با کسی در میان بگذارد از طرف مقابل می خواهد که با هم قدم بزنند چون در چادر محل اقامتش تجهیزات ضبط صدا وجود دارد. در یکی از این ملاقاتها زمانی که رئیس کمیته مردمی ارتباطات خارجی و همکاری بین المللی بودم در یک باغ با قذافی قدم می زدیم. به ناگاه قذافی از من سوال کرد که چه اطلاعاتی درباره (امام) موسی صدر داری؟ من هم جواب دادم: می توانم این سوال را از شما بپرسم. که قذافی ایستاد و رو به بالا کرد و گفت: می دانی این مسئله باعث شگفتی و حیرت من شده است. دوست دارم مطمئن باشی. سپس از من خواست درباره این مسئله که امام موسی صدر وارد ایتالیا شده تحقیق کنم.

این مقام سابق لیبی در ادامه افزود: قذافی با این واکنش خود به من فهماند که هرگز پیگیر مسئله ناپدید شدن امام موسی صدر نباشم. اما من بعدها به ایتالیا رفتم ولی به مدارک و اسنادی که مورد اعتنا باشد دست نیافتم.

شلقم در ادامه با رد این مسئله که مقامات بسیار نزدیک به قذافی اطلاعاتی ویژه درباره 42 سال حکومت وی داشته باشند، افزود: پس امضای توافقنامه کمپ دیوید در سال 1979 میان "انور سادات" و اسرائیل، قذافی سوار بر اسب رویاهایش شده بود و تغییر احوال وی کاملا نمایان بود. در واقع قذافی فکر می کرد با امضای این توافقنامه مصر توان رهبری جهان عرب را از دست داده و زمان تحرک جدی لیبی فرا رسیده است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
خاوران گورستان مخفی است؟