۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

اظهارات روحانی در سفر دو روزه به اردبیل

رئیس جمهور در سفر دو روزه خود به استان اردبیل ضمن اتخاذ تصمیمات مهم برای توسعه همه‌جانبه این استان مواضع بسیار مهمی نیز در حوزه داخلی و خارجی اتخاذ کرد.
کد خبر : ۱۹۲۴۴۹
صراط: رئیس جمهور و هیئت همراه صبح روز چهارشنبه 29 مردادماه وارد فرودگاه شهر اردبیل شدند تا هفتیمن سفر استانی دولت یازدهم در دیار دارالارشاد رقم بخورد. در ذیل مشروح سخنان رئیس محترم جمهور در برنامه‌ها و نشست‌های مختلف جمع‌آوری شده است.

رئیس‌جمهور: هدف از سفر دولت توسعه همه‌جانبه استان اردبیل است

رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که همراه هیئت دولت توفیق حضور در استان اردبیل را پیدا کردم تا امروز و فردا در خدمت مردم غیور و مرزدار این خطه باشم؛ اهالی این استان مردمی بزرگ هستند که در طول تاریخ حماسه‌‌ساز بوده و عالمان بزرگ و مراجع گران‌سنگی را در دامان خود پرورش داده‌اند و در کشور تاثیرگذار بوده‌اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استان اردبیل در جبهه‌های دفاع حق علیه باطل و به‌ویژه دوران هشت سال دفاع مقدس سرآمد بوده و توانسته نقش تاثیرگذار خود را ایفا کند، افزود: این سرزمین دارای استعدادهای فراوان در زمینه کشاورزی، صنعت، گردشگری و سایر خدمات است و باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.

وی ادامه داد: در این فرصت دو روزه ضمن دیدار با مردم استان اردبیل نخبگان، علما، ایثارگران و فرهیختگان سعی داریم در جلسه شورای اداری تصمیمات خوبی برای توسعه استان بگیریم.

رئیس‌ جمهور در ورزشگاه تختی اردبیل مطرح کرد

کاهش تورم به زیر 20 درصد تا پایان سال/ تمکین دولت به نظر مجلس درباره استیضاح

ئیس جمهور در سخنرانی در اجتماع گسترده مردمی در ورزشگاه تختی این شهر با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت: سعی داریم تا پایان امسال تورم را کاهش داده و رضایت مردم را فراهم کنیم.

وی به سه وعده خود در زمان انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: نجات اقتصادی، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان شعار ما بوده و برای تحقق این سه وعده بزرگ دولت به صورت جدی تلاش می‌کند.

وی گفت: در سال گذشته کشور ما با تورم بسیار شدید و سرسام‌آور بالای 40 درصد و رکود شدید مواجه بود اما بنده قول دادم تا پایان سال تورم را به 35 درصد کاهش دهیم و این مساله امروز تحقق یافته و تورم به کمتر از 34 درصد رسیده است.

رئیس جمهور با تاکید بر رویش ثبات در فضای اقتصاد کشور و ایجاد امیدواری نسبت به آینده در بین مردم و فعالان اقتصادی گفت: رشد اقتصادی در سال 91 منهای 6.8 درصد بود و در پایان سال 92 نیز این رشد به منهای 1.1 درصد رسید و تا پایان سال 93 رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه استیضاح وزیر علوم در مجلس گفت: هرچند دلم می‌خواست در شرایطی که وزیر اندیشمند علوم ما در مجلس شورای اسلامی استیضاح می‌شود در بهارستان حاضر و در کنار وزیر علوم باشم اما با زبان صریح اعلام می‌کنیم که از مجلس انتظار داریم که در رای خود به وزیر علوم تجدیدنظر کند.

وی گفت: از نمایندگان استان در مجلس سپاسگزارم که در مجلس حاضر شده و به خاطر حمایت دولت به وظایف خود عمل می‌کنند.

روحانی افزود: این نمایندگان و برخی از وزرا عصر به استان بازمی‌گردند و در ادامه سفر با ما خواهند بود.

وی تصریح کرد: دولت به رای مجلس هر چه باشد احترام می‌گذارد اما به نمایندگان مجلس از همین جا اعلام می‌کنیم امروز هر چه اتحاد و وحدت قوا بیشتر باشد دشمنان ما ناراحت و دوستان ما خوشحال خواهند شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه  امیدواریم نمایندگان مجلس در چارچوب قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس به وظیفه خود عمل کنند، افزود: امیدواریم در آستانه هفته دولت و بازگشایی دانشگا‌ه‌ها مجلس با رای قاطع خود از وزیر علوم حمایت کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز در زمینه اخلاق‌مداری شاهد رعایت موازین اخلاقی، ادب و احترام در بخش‌های مختلف هستیم و رفتارها و رویه‌های غلط گذشته نیز اصلاح شده است، خاطرنشان کرد: امروز سران سه قوه، جناح‌ها، احزاب و رسانه‌ها با لحنی متفاوت‌تر فعالیت می‌کنند و سعی دارند آرامش را به جامعه ترزیق کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم نیز با ادب و احترام و تعامل بیشتر سعی داریم تا رویه گذشته را اصلاح کند و حرمت‌ها نگاه‌ داشته شود.

روحانی با بیان اینکه البته عده‌ای محدود هنوز از اخلاق گذشته دست برنداشته‌اند که بنده خواهش می‌کنم این افراد افراط را کنار بگذارند و مانند یک برادر و همدل رفتار حسنه را در پیش بگیرند، تصریح کرد: ما همه مسلمان و عاشق ایران و خاندان اهل بیت(ع) و مکتب اسلامی هستیم و بهتر است ادب و احترام را به همراه اخوت و برادری از بزرگ پیامبر آسمانی نبی مکرم اسلام یاد بگیریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مساله بهداشت و سلامت جامعه نیز اشاره کرد و گفت: شرایط امروز با سال قبل زمین تا آسمان متفاوت است به طوری که هر کس در بیمارستان بستری شود فقط 7.5 درصد مخارج را در شهر و 5 درصد هزینه‌ها را در مناطق روستایی پرداخت می‌کند و این در حالی است که در سال گذشته این پرداخت هزینه تا 37 درصد بوده که این کاهش هزینه آرامش و راحتی را به زندگی مردم ترزیق کرده است.

روحانی همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم اشاره‌ای داشت و در این زمینه گفت: دشمنان ما احساس می‌کنند که در این شرایط می‌توانند به نظام اسلامی هجمه وارد کنند در حالی که با هدایت و راهبری مقام معظم رهبری و حضور حماسی مردم در صحنه‌های مختلف به زودی بنای ظالمانه تحریم‌ها را که غلط و غیرقانونی است خواهیم شکست.

وی افزود: ما با دیپلمات‌های برجسته و قوی خود که از تجربه کافی در عرصه‌های مختلف برخوردار هستند در مقابل قدرت‌های غربی و پای میز مذاکرات می‌نشینیم و به امید خدا حق هسته‌ای خودمان را حفظ کرده و آرامش و رفاه را به مردم باز خواهیم گرداند.

رئیس هیئت دولت به مسایل بین‌المللی نیز اشاره‌ای داشت و با بیان اینکه سیاست ما در شرایط کنونی نسبت به گذشته کاملاً متحول شده است، گفت: هر چند در شرایط تحریم هستیم و سیاست‌گذاری‌های خوبی در رفع این تحریم‌ها انجام شده است و قدم‌های مهمی نیز در این زمینه برداشته شده اما همچنان برخی موانع پابرجاست.

روحانی با بیان اینکه سازمان غیرقانونی تحریم علیه ملت ایران دچار ترک شده است، گفت: تا آخر آذر ماه امسال 7 میلیارد دلار پول ایران که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده و سال‌ها بلوکه شده بود، آزاد می‌‌کنیم.

رئیس جمهور شکستن تحریم‌ها را در بخش‌های مختلف نظیر صنعت خودروسازی، تولید قطعات و پتروشیمی یادآور شد و افزود: ما در زمینه صادرات و واردات نیز برخی از نارسایی‌ها و مشکلات را در شرایط سخت تحریم از بین بردیم و وضعیت ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر شده است اما باید گام‌های بلند‌تری بیشتری در این زمینه برداریم.

رئیش شورای عالی امنیت ملی به اوضاع منطقه نیز اشاره کرد و با یادآوری رفتارهای صهیونیسم خبیث در آدم‌کشی و نسل‌کشی مردم فلسطین و افزود: جلادان روزگار بر سر مردم مظلوم فلسطین آتش گلوله و بمب‌های سهمگینی می‌ریزند که اصلاً قابل قبول نیست.

روحانی به اوضاع کشور عراق نیز اشاره کرد و با بیان اینکه آوارگی میلیون‌ها عراقی در سراسر این کشور اعم از مناطق کردنشین، سنی‌نشین و شیعی‌نشین حاصل تفرقه است عنوان کرد: در این شرایط حساس امروز باید امت اسلامی به ید واحده تبدیل شوند تا ثبات و امنیت و آرامش را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: امروز مردم عراق، فلسطین، سوریه و بسیاری از ملل مسلمان دیگر چشم به کمک ایرانی‌ها دارند و در این عرصه باید یاریگر برادران خودمان باشیم.

رئیس جمهور بیان کرد: بنده همان طور که پیش از این قول داده بودم تا در این روز حساس و سرنوشت‌ساز برای کابینه در خدمت شما باشم، آمده‌ایم تا مطالبات شما را بشنوم و تا جایی که دولت در توان دارد در حل مشکلات مردم غیور این سرزمین قدم برداریم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جایگاه ممتاز استان اردبیل در پرورش شخصیت‌های فاخر و مراجع عالیقدر و همچنین مشاهیر تاثیرگذار در این شهر اظهار کرد: استان اردبیل از دیرباز به عنوان مهد تشیع مورد توجه و دقت نظر بوده است.

وی با بیان اینکه این سرزمین پاک و مقدس که مهد تحولات تاثیرگذار جهانی و بین‌المللی بوده امروز نیازمند توجه جدی برای توسعه ‌همه‌جانبه است که امیدواریم در این سفر و در شورای اداری تصمیمات مناسبی برای توسعه همه جانبه استان اردبیل گرفته شود.

روحانی افزود: قرار است امسال 67 طرح و سال آینده 9 طرح در این استان اجرایی شود که قطعاً جزئیات آن را در جلسه شورای اداری استان مورد بحث و بررسی قرار داده و مردم را در جریان جزئیات آن قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به برخی طرح‌های مهم استان که دولت یازدهم تلاش می‌کند آنها را به سرانجام برساند، عنوان کرد: مهمترین آنها شبکه آبیاری و زهکشی برای استان اردبیل است که به عنوان بزگترین طرح این استان ظرف سه تا چهار سال آینده اجرا خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: امسال حدود 17 هزار هکتار تحت پوشش قرار می‌گیرد و در سال‌های آینده نیز 16 هزار هکتار،‌ 23 هزار هکتار سال 95 و 26 هزار هکتار در سال 96 اجرا می‌شود که در مجموع 82 هزار هکتار تحت پوشش شبکه ‌های آبیاری قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای اجرای این شبکه‌ها 8 میلیارد دلار مد نظر است که ما سالانه این منابع اعتباری را به صورت ارزی و ریالی تامین می‌کنیم تا مهمترین پروژه اجرایی استان در بخش کشاورزی عملیاتی شود.

وی پایان عملیات ساخت سد و شبکه گیوی را یادآور شد و گفت: راه‌اندازی این سد علاوه بر تامین آب شرب، آب زراعی تولیدکنندگان این منطقه را تامین خواهد کرد که با بودجه امسال و سال آینده این پروژه عملیاتی خواهد شد و بنده قول می‌دهم در 6 ماهه سال 94 به شکل کامل به بهره‌برداری برسد تا 8 هزار هکتار از این اراضی زیر پوشش تولید محصولات آبی برود.

رئیس جمهور در مورد مشکل آبرسانی شهر اردبیل و اجرای طرح سد یامچی نیز گفت: این طرح امسال و سال آینده مورد توجه و دقت نظر است و تا سال 95 مصمم هستیم تا مشکل آب شرب اردبیل را برطرف کنیم.

روحانی کلنگ‌زنی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل را یادآور شد و گفت: این طرح با تامین اعتبارات لازم از سوی دولت و بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

وی به مردم اردبیل قول داد تا راه‌آهن اردبیل – میانه که از سال‌ها پیش آغاز شده تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد تا مردم این استان بتوانند از این خط ریلی استفاده کنند.

رئیس دولت یازدهم بیان کرد: این طرح نیاز به 700 میلیارد تومان اعتبار دارد که بخشی از آن ارزی خواهد بود که دولت ظرف سه سال آینده آن را تامین خواهد کرد.

روحانی ادامه داد: طرح گردشگری نیز در این استان با توجه به ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی و سلامت در این استان مصوب خواهد شد و تلاش ما بر این است تا در این طرح جامع گردشگری که باید به تصویب دولت نیز برسد همه ابعاد توسعه‌ای در این زمنیه در نظر گرفته شده و از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده شود.

وی در پایان سخنان خود تکمیل بیمارستان‌ها و احداث بیمارستان‌های جدید را به مردم استان وعده داد و از حضور گرم آنها در استقبال از هیئت دولت و همچنین دولت خدمتگزار قدردانی کرد.

در جمع علما، فضلا و روحانیون اردبیل

رئیس جمهور:استیضاح جزو حقوق ملت است/در سایه استیضاح بین قوا فاصله نیفتاده است

رئیس جمهور در جمع علما ، فضلا و روحانیون اردبیل با بیان اینکه حفظ آرامش در سطح دانشگاه‌های کشور برای ما مهم است، افزود: بنده به دکتر نجفی سرپرست وزارت علوم تاکید کردم که مسیر حفظ آرامش و تاکید بر مسایل فرهنگی اخلاقی در دانشگاه‌ها باید ادامه داده شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه از همه اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و فرهیختگان انتظار می‌رود در این فضا با آرامش و اخلاق‌مداری حرکت کنند، گفت: اصل استیضاح یک وزیر، حق قانونی مجلس است و نظر نمایندگان برای ما محترم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعامل دولت و مجلس و این دو با دستگاه قضا و این سه با احترام با مقام معظم رهبری و این چهار با مردم بسیار مهم و اساسی است افزود: نباید این‌گونه القاء شود که در سایه استیضاح بین قوا فاصله افتاده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اهداف بسیار مهمی در پیش رو داریم و نباید دشمن را در این شرایط حساس منطقه‌ تحریک کنیم، افزود: به هیچ وجه اینگونه مسایل بین ارکان نظام فاصله نمی‌اندازد.

رئیس دولت یازدهم فرجی‌دانا را فردی اندیشمند و صاحب نظر معرفی کرد و افزود: در‌ آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها ما به یک آرامش واقعی در سطح مراکز علمی نیاز داریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت یازدهم در سخت‌ترین شرایط دولت را تحویل گرفته است که بدهکارترین دولت تاریخ این کشور بوده، خاطرنشان کرد:دولت به نوبه خود تورم 45 درصد را در دوره یک ساله به 14 درصد رسانده و این کاهش 31 درصدی در طول یک سال گذشته سبب شده تا ما به یک حرکت بی‌سابقه در تاریخ این کشور دست بزنیم که نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: از شروع دولت یازدهم تاکنون که نزدیک به یک سال است تورم نقطه به نقطه به 14 درصد رسیده و اگر تورم مازادی نیز وجود دارد مربوط به شرایط تحمیلی از دولت گذشته بوده است.

رئیس جمهور گفت: با این همه رکود و شرایط تحریم، ما کار بزرگی را بر عهده گرفتیم و توانستیم با یک مدیریت مناسب کشور را به دور از هرگونه تنش مدیریت کرده و آرامش جامعه را برقرار کنیم.

روحانی با بیان اینکه علما، روحانیان و همچنین حوزه‌های علمیه کار بزرگی را بر عهده دارند و همواره مروج دین به حساب می‌آیند، افزود: مروج دین و احکام الهی بودن شرایط استثنایی و ویژه‌ای است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ویژگی‌ای که علمای ما همواره از آن برخوردار بودند مردم‌دار بودن و مردم ‌باور بودن آنهاست که سبب شده در سایه این ویژگی‌ها علما از روز اول نقش تأثیرگذار خود را انجام دهند اضافه کرد: علما در کنار این ویژگی‌ها با بصیرت و هوشیاری همواره هدایت‌گر جامعه بوده‌اند.

‌رئیس دولت یازدهم در ادامه گفت: امام راحل در عصر معاصر کار بزرگی را انجام داد و هر چند که حرکت نهضت اسلامی از دوران مشروطه آغاز شده بود اما رستاخیز عظیم در این زمینه از دهه 40 شروع شد و امام راحل یک تنه این نهضت را به سرانجام رساند.

وی حرکت امام را در این عصر تاریخی اقدامی بی‌نظیر خواند و تصریح کرد: امام با همراهی و پشتیبانی این ملت در حقیقت مدیریت شایسته نظام اسلامی را به نمایش گذاشته و به همه جهانیان ثابت کرد که این نهضت همواره با قدرت و صلابت ادامه دارد، همان‌گونه که امروز جمهوری اسلامی ایران در این دنیای پرآشوب قدرت فائق و برتر است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در مدت چهار سال مسئولیتی که عهده‌دار هستیم و افتخار خادمی مردم را داریم همه تلاش ما بر این بوده که تورم را کنترل و رکود را از بین ببریم که اقتصاددانان جهان نیز معترف هستند که پیروزی در این دو عرصه کار بسیار ارزشمندی بوده است.

روحانی حمایت همه‌جانبه دولت را از برنامه‌های فرهنگی و اعزام مبلغان به سراسر کشور در ترویج دین یادآور شد و اضافه کرد: امیدواریم با سهل شدن شرایط حساس کشور بتوانیم با همراهی علما، بزرگان، خطبا و مدرسان که به کمک دولت می‌آیند، ضعف‌های مالی را نیز برطرف کنیم.

رئیس جمهور در جمع فعالان اقتصادی اردبیل:

تورم تا پایان سال 95 تک‌رقمی خواهد شد/شخصا تیم مذاکرات هسته‌ای را هدایت می‌کنم

رئیس جمهور در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری در استان اردبیل در جمع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این استان با بیان اینکه تا پایان سال 95 تورم در کشور ‌تک‌رقمی می‌‌شود گفت: این کاهش نرخ خود کمک خواهد کرد تا کار‌آفرینان با اعتماد بیشتری به دولت فعالیت خود را سامان دهند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مجموعه سیاست دولت در خروج از رکود و تورم بدون وقفه ادامه خواهد داشت ابراز امیدواری کرد در سایه این تحرکات بتوان مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرد.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در زمان دولت قبل وضعیت مشخصی نداشت و ما در فضای ابهام و تاریکی نباید انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاری رشد کند، افزود: با بهبود فضای اقتصادی و شفافیت سرمایه‌گذاری این رویه اصلاح شد چراکه عدم قدرت پیش‌بینی یکی از معضلات بزرگی بود که کشور را تهدید می‌کرد و در کنار آن عدم اعتماد کارآفرینان بر دامنه مشکلات افزوده بود اما در یک سال گذشته حرکتی سامان گرفت تا سرمایه‌گذاری در این کشور در امنیت و ثبات قرار گرفته و اعتماد سرمایه‌گذاران بازگردد.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه مهار تورم نیز در این یک سال موفقیت قابل قبولی را به دست آورده‌ایم ادامه داد: هم‌اکنون تورم در این کشور از لحاظ نقطه به نقطه به 14 درصد رسیده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما به همه وعده‌هایی که به مردم در زمینه مهار تورم داده بودیم جامه عمل پوشانیدم و نرخ تورم را به زیر 34 درصد رساندیم افزود: اقتصاد‌دانان به من نامه نوشتند که این کار شدنی نیست و دولت به بی‌اعتمادی دامن نزند درحالی که ما وعده‌هایمان را بر اساس نظرات کارشناسی و طرح دیدگاه‌های صاحب نظران انجام دادیم و به قول و عهد خود عمل کردیم.

رئیس هیئت دولت با بیان اینکه تا پایان امسال تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید ادامه داد: ما به تعهدمان در روند کاهش تورم به صورت مستمر و دست‌یابی به تورم تک رقمی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی مهار تورم را همراه با خروج از رکود سخت اما ممکن اعلام کرد و گفت: توصیه می‌شود دولت به بانک مرکزی دست‌ ببرد اما بنده از دست‌ بردن به خزانه بانک مرکزی می‌ترسم چرا که در تاریخ ثابت شده هر کس به خزانه دست برده است دستش سوخته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل جهانی اشاره کرد و گفت: روابط ما با دنیا بر پایه تعامل است و رهبری معظم انقلاب نیز بر این تعامل و تاثیرات مثبت آن همواره تاکید کرده‌اند.

روحانی یکی از اصولی که دولت به جد در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کند را تعامل سازنده با همه کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی دانست و افزود: حتی آماده هستیم با آمریکا نیز ارتباط برقرار کنیم به شرط آنکه این کشور رفتار خصمانه خود را با نظام جمهوری اسلامی کنار بگذارد چرا که به جای تخاصم باید بر پایه تعامل تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر آثار این رفتار تعاملی در عرصه بین‌المللی به ویژه در خصوص همسایگان افزود: پس از نشست شانگهای در سال گذشته بسیاری از کشور‌ها رفتار تحریم‌گونه خود را با پشیمانی کنار گذاشتند و به صراحت اعلام کردند که تعامل مثبت با دنیا می‌تواند روش مناسبی در بهبود فرایند اقتصادی باشد.

رئیس جمهور مساله هسته‌ای را در کنار تحریم‌های ظالمانه غرب مورد اشاره قرار داد و گفت: پایه تحریم سست شده است به طوری که امروز در بخش کشتی‌رانی ، بیمه ، خودرو ، پتروشیمی و خرید قطعات هواپیما تحریم دشمنان شکسته شده است و وضعیت با یک‌سال پیش متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: ما آن‌چه سهم‌مان در بحث هسته‌ای است در قالب مذاکرات به جد دنبال می‌کنیم و با به‌کارگیری بهترین کارشناسان و دیپلمات‌های کارکشته روند مذاکرات را به پیش می‌بریم به طوری که در صورت لزوم بنده شخصا تیم مذاکرات را هدایت می‌کنم و کاملا در جریان روند مذاکرات هسته‌ای می‌باشم.

رئیس دولت یازدهم افزود: البته حواسمان جمع است تا روی منافع ملی مردم و کشور مذاکره نکنیم و بنده همانطور که قول دادم هم سانتریفیوژ‌ها می‌چرند و هم چرخ زندگانی مردم.

وی موفقیت‌های به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: همه بر این اصل باور دارند که تحریم به نفع هیچ کس نیست و سران کشورهای غربی و آسیایی خودشان به صراحت اعلام کرده‌اند از قبل این تحریم‌ها دچار ضرر و زیان شده‌اند و حتی رئیس‌جمهور برخی از کشورهای اروپایی تندتر از بنده اظهار نظر کرده که این تحریم‌ها ضدبشری و اشتباه بوده است.

روحانی در دیدار ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان اردبیل:

کسی نباید از استیضاح عصبانی شود

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین روز از سفر خود به استان اردبیل در دیدار ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان این استان اظهار کرد: نام امام حسین (ع) مرام حقیقی ملت ایران است و ما هر چه در این سال‌ها از عظمت و شکوه به دست آورده‌ایم در سایه عزت و عظمت نام مقدس امام حسین (ع) و تکیه بر اهل بیت(س) است.

رئیس جمهوری ادامه داد: ملت ایران در طول تاریخ و در روزهای بسیار سخت در سایه فرهنگ عاشورایی توانسته حرکت‌های تحول‌سازی را به وجود آورد به طوری که نهضت حسینی زمینه تحقق انقلاب اسلامی را فراهم کرده است.

روحانی با اشاره به حوادث عاشورای سال 42  و حرکت بی‌نظیر بیداری‌بخش ملت ایران در این صحنه به یادماندنی و تاریخی تصریح کرد: امام در عصر عاشورای سال 42 در یک سخنرانی تکان‌دهنده در فیضیه حرکت انسجام‌بخش ملت ایران را تحکیم بخشید و بعد از این حادثه ملت در 15 خرداد در همه شهرها به صحنه آمدند و یک نهضت عظیم انقلابی به وجود آمد.

وی افزود: همه آگاه هستند که بدون تکیه بر فرهنگ عاشورایی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت نهضت انقلاب اسلامی به ثمر نمی‌نشست.

رئیس جمهور تصریح کرد: بالاترین افتخار ما این است که همواره به اسلام، قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت(س) احترام گذاشته و در این مسیر حرکت تحولی را انجام داده‌ایم و تا زمانی که در این مسیر حرکت می‌کنیم پیروزی نصیب ملت ایران است و شکست نمی‌تواند روحیه ملت ما را تخریب کند.

روحانی جنگ هشت ساله را بهترین مقطع در پیروزی ملت ایران در سایه فرهنگ عاشورایی و روحیه ایثارگری و شجاعانه دانست و بیان کرد: تابلوی کربلا و سیره امام حسین (ع) در پیش‌روی ملت ایران زمینه فتح سنگرهای مختلف را در برابر توطئه‌های دشمنان فراهم کرد.

وی گفت: ما امروز ایرانی را سراغ نداریم که در روز عاشورا سینه‌زن و عزادار امام حسین(ع) نباشد به طوری که تمام شبه قاره هند با 1.5 میلیارد جمعیت در روز عاشورا تعطیل است و در سراسر هند پرچم سیاه برپا می‌شود و همه بزرگان این نهضت رهبر و پیشوای خود را امام حسین (ع) می‌دانند.

رئیس جمهور افزود: تنها در کشور ما عاشورا مورد احترام و تکریم نیست بلکه بیش از 2 میلیارد جمعیت دنیا به امام حسین (ع) عشق می‌ورزند.

روحانی عنوان کرد: هر چند امروز مشتی تروریست به نام اسلام به جان ملت‌ها افتاده‌اند اما حقیقت آن است که با تکیه بر فرهنگ اصیل اسلام و قرآن می‌توان بر همه خلاءها و کج‌روی‌ها غلبه کرده و فاصله گرفتن از خاندان رسالت جز ذلت هیچ چیز به ارمغان نمی‌آورد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از ایثارگران و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس آنان را سند افتخار و عظمت این مرز و بوم دانست و افزود: روح عظیم و بالنده ایثارگران به ویژه جانبازان به همه ما روحیه می‌دهد و می‌توان از عظمت روحی آنها قدرت و صلابت گرفت.

روحانی تصریح کرد: امروز تعداد زیادی از جانبازان ما به رغم آنکه همه اعضای بدن خود و سلامتی‌شان را از دست داده‌اند اما روح بلند آنها بسیار والا است و همیشه با نصایح دلسوزانه دولت را یاری و همراهی می‌کنند تا ضعف‌ها و کاستی‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: دولت روی قول‌ها و وعده‌های خود ایستاده و هرگز در جهت عقب‌نشینی از این مواضع نیست و ما در یک سال گذشته در حل مشکلات و معضلات ایثارگران قدم‌های هر چند کوچک ولی موثری برداشته‌ایم تا وظیفه خود را ادا کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را حل و فصل کنیم تا در پایان چهار سال شرمنده ملت ایران به ویژه ایثارگران و خانواده‌ها آنها نباشیم.

روحانی با اشاره به وضعیت آموزشی کشور نیز تاکید کرد: امروز برای بسیاری از جوانان ما پایان تحصیلات دانشگاهی سرآغاز گرفتاری است چراکه با عبور از سد کنکور تازه مشکلات آنها در دوران تحصیل و بعد از آن که فارغ‌التحصیل می‌شوند آغاز می‌شود که دولت تلاش می‌کند این مشکلات و نارسایی‌ها به حداقل برسد.

وی معضل اصلی کشور را بیکاری جوانان، مسئله رکود و عدم رونق تولید بیان کرد و گفت: دولت از سال‌های قبل با این معضلات و مشکلات جوانان آشنایی داشته و با تدبیری مناسب سعی دارد این موانع را یکی پس از دیگری برطرف کند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما در دوران انوشیروان نیستیم که به زنجیر ساختمان و عدل و داد ظاهری دلبسته باشیم بلکه در دوران مدرنی زندگی می‌کنیم که مردم باید در صحنه حاضر بوده و دولت نیز پشتیبان آنها باشد تا کار به دست کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بیفتد و هر کس به اندازه سهم خود در صحنه حضور داشته باشد.

رئیس جمهوری گفت: همه چشم به دولت دارند تا از محل درآمد چاه‌های نفتی که ناپایدار هستند بتواند مشکلات را برطرف کند در حالی که این چاه‌ها ابدی و جاودانه نیستند و زمانی ذخیره آنها به پایان می‌رسد.

وی افزود: ما در تحریم هستیم و کمتر از 50 درصد نفت تولیدی خود را می‌فروشیم در حالی که باید بدانیم نفت ذخیره‌ای دایمی و ابدی نیست که بخواهیم آن را یک سرمایه همیشگی و جاودانه دانسته و در این زمینه امیدواری ایجاد کنیم.

رئیس جمهوری سرمایه نفت را یک سرمایه بین نسلی دانست و گفت: باید این سرمایه برای فرزندان و نسل آینده باقی بماند و به جای آنکه از محل نفت فقط حقوق کارمندان را پرداخت کنیم باید نفت تبدیل به سرمایه مولد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع کنونی جامعه گفت: اگر زمانی بین مراکز علمی و نخبگان و عوام مردم شکاف بود امروز این شکاف برداشته شده چراکه خواست همه ملت ایران خواست یکسان و مطالبه واقعی است و همه دم از اعتدال سر می‌دهند تا در سایه رونق اقتصادی و تولید این خواسته رقم بخورد.

روحانی افزود: همه دانشگاهیان، کشاورزان و همه و همه یک حرف می‌زنند و آن حرف رونق تولید و حرکت رو به ‌جلو است چراکه ما به هر استانی سفر می‌کنیم با توجه به استعدادها همه سخن از توسعه همه‌جانبه می‌زنند.

وی تصریح کرد: همه امروز انتظار دارند که شکاف‌ها و خلاءها برطرف شود و اخلاق خوب و دوری از افراط و تفریط جای خود را به اعتدال بدهد.

رئیس جمهوری ادامه داد:ملت ایران رای به اعتدال داده است چراکه امروز شاهد آن هستیم نه تنها ایرانیان از افراط و تفریط خسته شده‌اند بلکه شعار کشورهای اروپایی و امریکایی و آسیایی گرایش به سمت اعتدال است.

روحانی گفت: همه به شعار اعتدال برخاسته از ایران اسلامی احترام می‌گذارند به طوری که این شعار امروز جهانی شده و در همه جا می‌توان سراغی از آن را گرفت.

وی بیان کرد: قطعنامه‌ای که سازمان ملل بر مبنای درخواست ایران با شعار جهان عاری از افراط و خشونت مصوب کرد و همه به آن رای دادند نشانگر این است که همه دنیا از افراط و خشونت خسته شده‌اند.

رئیس جمهوری ادامه داد: شعار اعتدال امروز خواست مردم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و بالاتر از آن این شعار، دستور قرآن و خواست دین اسلام است و قطعاً اقلیت کوچکی که راه افراط را در پیش گرفته‌اند، پشیمان خواهند شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله استیضاح وزیر علوم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه همه باید در چارچوب قانون قواعد بازی را بپذیریم افزود: ما به رای نمایندگان مجلس احترام می‌گذاریم و از استیضاح ناراحت نیستیم و نباید کسی در این زمینه عصبانی باشد چراکه ما همه در کنار هم هستیم هر چند که دوست داشتیم وزیر علوم رای اعتماد بگیرد اما به تصمیم مجلس احترام می‌گذاریم.

رئیس جمهور فرجی‌دانا را از شخصیت‌های علمی و قابل احترام دانشگاهی اعلام کرد و گفت: بنده از وی در سایر مناصب استفاده خواهم کرد و به همین خاطر دیروز حکم مشاور رئیس جمهور را به فرجی‌دانا دادم.

روحانی تصریح کرد: نباید هیچ کس از این حرکت مجلس ناراحت باشد چراکه ما در چارچوب قانون به رای اکثریت مجلس بها می‌دهیم و در بسط اجرای قانون مطیع نظر نمایندگان مجلس و شورای نگهبان هستیم.

رئیس جمهوری گفت: ما در چارچوب قانون بدون لجبازی و یا مقاومت تابع محض قانون هستیم و حرکت‌های غیرمنطقی را در این زمینه نمی‌پذیریم چراکه مجلس و دولت و قوه قو قضائیه در کنار هم هستند و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری کارها را به پیش می‌بریم تا به مقصد واقعی برسیم.

روحانی افزود: ما نباید محدودیت‌ها را فراموش کنیم و بر همین اساس باید روند توسعه همه‌جانبه کشور به پیش برود چراکه امروز هیچ کس ادعا ندارد که مسئله هسته‌ای اولویت دولت یا مسئولان نیست و یا رفع آثار تحریم نیز نمی‌تواند بر روند کشور تاثیر بگذارد.

روحانی ادامه داد: همچنان سنگینی آثار تحریم‌ها بر دوش ملت ایران سنگینی می‌کند چراکه احساس می‌کنیم هر چند که برخی از آثار تحریم نظیر تحریم‌های بخش کشتیرانی برطرف شده است.

وی عنوان کرد: این مسئله موضوع دل بخواهی نیست که به خواست دولت یا رئیس جمهور اتفاق بیفتد بلکه تحریم‌ها فشار ظالمانه و غیرقانونی و غلط است که بر دوش ملت ایران سنگینی می‌کند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت در چارچوب قانون با حفظ حقوق ملت سعی دارد تا تحریم‌های ظالمانه را بردارد و در این خواست همه ملت مشترک هستند و جزو اولویت‌های ما است که دولت به جد آن را پیگیری می‌کند و در این مسیر دولت حامی ملت است و مقام معظم رهبری همواره دولت را مورد حمایت قرار داده‌اند.

رئیس جمهور‌ی در جلسه شورای اداری استان اردبیل:

دولت از لحاظ تبلیغاتی تنها‌ست/تحولی بزرگ در رابطه ایران با روسیه در راه است


حجت‌الاسلام والمسملین حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه امنیت و ثبات امروز کشورمان در درجه اول مرهون اتحاد و ایمان مردم و در درجه دوم حضور نیروهای مسلح تحت فرمان مقام معظم رهبری است که باید قدردان خدمات آنان باشیم،‌ اظهار داشت: همه باید در مسیر پیشرفت و توسعه کشور دست به دست هم دهیم البته بروز برخی مسائل بین قوا و وجود فراز و نشیب‌ها در این مسیر طبیعی است، ولی مهم این است که همه طرف‌ها باید تحمل خود را بالا ببریم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین احترام به اقوام و مذاهب مختلف در کشور را ضروری دانست و افزود: اقوام و مذاهب مختلفی در کشورمان وجود دارند، البته همه از یک نژاد هستیم و آن ایرانی بودن است، اما باید به زبان، ویژگی‌ها و سنت‌ اقوام مختلف احترام گذاشت.

‌روحانی تصریح کرد: این دولت در داخل و در دنیا برای آشتی آمده است و این جزو اهداف دولت بوده‌ و همه بایستی در این مسیر تلاش کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت در سیاست خارجی اقدامات بزرگی انجام داده‌، گفت: اگر چه در سیاست خارجی هنوز راه زیادی در پیش رو داریم اما امروز روند روابط کشورمان با کشورهای همسایه تفاوت کرده و بی‌تردید فردا متفاوت‌تر هم خواهد شد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در ماه‌های آینده شاهد تحول بزرگی در روابط با کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و عراق خواهیم بود، اضافه کرد: امروز مردم عراق متوجه شده‌اند که کدام کشور در روز خطر و گرفتاری کنار آنها قرار دارد و دوست واقعی‌شان چه کشوری است، البته در عراق خود مردم و علما همه کارها را انجام داده‌اند اما در عین حال دلگرمی آنها به همسایه و ملت خوبی به نام ایران است.

وی با اشاره به روابط صمیمی ایران با جمهوری آذربایجان، گفت: امروز روابط با جمهوری آذربایجان کاملاً با دیروز متفاوت است و دو کشور روابط بسیار گرم و صمیمی را آغاز کرده‌اند و به این مسیر ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور‌ی طرح تحول سلامت را از اقدامات بزرگ دولت در یک سال اخیر و با وجود تداوم تحریم‌ها اعلام کرد و گفت: امروز به واسطه اجرای این طرح آرامش خاطری در میان مردم ایجاد شده و دولت با همه توان این طرح را ادامه خواهد داد اما متاسفانه رسانه ملی حاضر نیست، اینگونه خدمات بزرگ دولت را برای مردم تبیین کند.

روحانی با اشاره به کارهای گسترده دولت طی یکسال اخیر اظهار داشت: همه این کارها در حالی انجام شده که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه همچنان ادامه دارد‌، هر چند در این مدت توانسته‌ایم گوشه‌هایی از تحریم را تضعیف کنیم و یا جلوی برخی تحریم‌ها را بگیریم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ‌دولت وظیفه خود می‌داند که همه توانش را به کار گیرد تا تحریم‌ها برای همیشه برداشته شوند، گفت:‌ تداوم این تحریم‌ها‌، یک ظلم بزرگ به مردم است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه کارهای بسیار بزرگی به رغم این تحریم‌ها در کشور انجام شده خاطرنشان کرد: رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است.

‌روحانی در ادامه «ریاست قوه اجرایی کشور» و از آن مهمتر «مسئولیت اجرای قانون اساسی» را دو وظیفه مهم رئیس جمهوری دانست و اظهار داشت: زمانی که خواستم انجام وظیفه مسئولیت اجرای قانون اساسی را شروع کنم‌، برای مردم توضیح خواهم داد چرا این کار دارد با تاخیر انجام می‌گیرد.

رئیس جمهوری گفت: اجرای این وظیفه از آن کارهای مهمی است که برای خیلی‌ها خوشایند نیست و ممکن است ناراحت و عصبانی شوند اما قانون اساسی کشور باید اجرا شود و هر کسی در این کشور با هر مسئولیتی باید بداند این دولت به حول و قوه الهی در ادامه راه، برای اجرای قانون اساسی مصمم خواهد بود.

‌روحانی افزود: وقتی دولت اعلام کند فلان دستگاه و یا نهاد دارد از قانون اساسی تخلف می‌کند، ممکن است برای آن نهاد و یا دستگاه خوشایند نباشد اما این وظیفه رئیس جمهوری است و من به وعده‌هایم به مردم عمل خواهم کرد و در این راه هیچ چیز نمی‌تواند مانع شود.

رئیس جمهوری اظهارداشت: ‌مردم با رای و اعتماد خود، وظیفه مهمی را به رئیس جمهوری محول کردند‌. مردم رای ندادند که رئیس جمهوری رئیس دستگاه اجرایی باشد، رای دادند که اول مجری قانون اساسی باشد‌. مسئولیت اجرای قانون اساسی در کشور برعهده رئیس جمهوری است‌.

‌روحانی گفت: متاسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی‌شود و این برخلاف تاکید امام راحل است. امام راحل همواره تاکید می‌کردند که دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و رسانه‌ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند اما درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت.

رئیس جمهور‌ی افزود: در کدام دولت بوده که در زمینه مسئله اقتصادی در عرض یکسال با آن معضلاتی که دولت را تحویل گرفتیم، کارهایی به این بزرگی انجام شده باشد.

رئیس جمهور‌ی گفت: همه مسئولان در دولت ما با وجود مظلومیت‌، باید به وظیفه خود عمل کنند و بدانند که یاری خداوند از هر کسی دیگر بالاتر است‌.

‌روحانی با اشاره به دیدارهایش با مردم، گفت: مردم بارها به من می‌گویند می‌دانیم چه کسانی و کجاها و چرا شما را اذیت می‌کنند، شما راهتان را ادامه بدهید. حضور مردم در صحنه بسیار مهم است و همین محبت مردم نشان می‌دهد که آنان تنها گوششان به رادیو و یا چشمشان به تلویزیون نیست و چشم و گوش آنان خیلی وسیع‌تر می‌بیند و می‌شنود و خیلی خوب می‌توانند قضاوت کنند‌.

رئیس جمهوری تصریح کرد: البته در این راه بسیار سخت و سنگین، باید از مقام معظم رهبری هم سپاسگزاری کنم چراکه همه جا دولت را حمایت و کمک کرده‌اند.

‌روحانی ‌اظهار داشت: تلاش دولت در سفرهای استانی بر این مبناست که کارهایی که امکان‌پذیر است و دولت قادر است تا پایان دوره خود آن را اجرایی کند، به مردم وعده دهد.

رئیس جمهوری گفت: امکانات دولت محدود است و دولت این امکانات را بر مبنای اولویت‌ها برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کند.

‌روحانی با بیان اینکه دولت برخی از طرح‌ها و پروژه‌هایی را که برای کل کشور حیاتی محسوب می‌شوند در اولویت قرار داده است، خاطر نشان کرد: مشکل آب و محیط زیست معضلات بسیار مهمی است که دولت مصمم است اقدامات ویژه‌ای را در این زمینه انجام دهد.

رئیس جمهوری گفت: نباید تصور شود که کشور بدون توجه به محیط زیست، می‌تواند به توسعه پایدار برسد.

‌روحانی به معضل دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: از روز آغاز به کار دولت بر روی دریاچه ارومیه تأکید داشتم و این موضوع از اولویت‌های دولت بوده و شخصاً آن را پیگیری می‌کنم دریاچه ارومیه دچار معضل بزرگی شده که سرنوشت و زندگی حدود 15 میلیون نفر را می‌تواند تحت تأثیر قرار داده و با بحران مواجه کند.

رئیس جمهوری در ادامه ذخایر معدنی را از فرصت بسیار بزرگی برای کشور و استان اردبیل دانست و گفت: باید با شناسایی معادن، روی آنها سرمایه‌گذاری شود و اردبیل ظرفیت بالایی در این زمینه دارد که لازم است تلاش مضاعفی برای اکتشاف معادن استان انجام شود.

‌روحانی همچنین استان اردبیل را از لحاظ استعدادهای انسانی کم‌نظیر دانست و تصریح کرد: استان اردبیل از شخصیت‌های بسیار وارسته‌ای برخوردار است که مورد احترام و افتخار همه هستند.

رئیس جمهور‌ی اهمیت توجه به بخش انرژی را هم مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز منابع مشترکی در زمینه انرژی داریم که متأسفانه دیگران از آن بهره‌برداری می‌کنند، به نحوی که حتی منبع مشترکی داشتیم که با کمال تأسف بهره‌برداری از آن را رها کردند و طرف مقابل نه تنها سهم خود را به طور کامل استفاده کرده بلکه امروز از سهم بخش ایران نیز بهره‌برداری می‌کند.

‌روحانی تصریح کرد: منابع نفتی و گازی نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای است و دولت تلاش‌ها و اقدامات ویژه‌ای در این عرصه نیز انجام خواهد داد.

در ابتدای این نشست نماینده ولی‌فقیه در استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی‌، دغدغه‌ها و نیازهای استان را در بخش‌های مختلف مطرح کردند.

رئیس جمهور در نشست خبری در اردبیل عنوان کرد

تصویب 76 طرح با اعتبار 300 میلیاردی برای توسعه اردبیل


حسن روحانی در نشست خبری خود که در سالن شهید رجایی استانداری اردبیل برگزار شد با ارائه گزارشی از سفر دو روزه به اردبیل افزود: خدا را شاکریم که توفیق داد تا مصادف با سالروز تشکیل دولت یازدهم و در آستانه هفته دولت در این استان زیبا با مردمان خوب و ولایتمدار، پرتلاش و قهرمان‌پرور باشیم و مطالبات مردم و خواسته‌های ‌آنها را در دستور کار پیگیری قرار دهیم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به ملاقات‌های خود با گروه‌های مختلف و اقشار مردم در اردبیل گفت: از میهمان‌نوازی مردم این استان و مقامات و مسئولانی که در این دو روز تلاش کردند تا سفر کارآمدی را به اردبیل داشته باشیم، قدردانی می‌کنم.

روحانی تصریح کرد: وظیفه دولت ایجاد تسهیلات مناسب در مسیر سرمایه‌گذاری برای حضور بخش غیردولتی است که امیدواریم با این بسترسازی در همه زمینه‌ها شاهد حضور سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد برای توسعه این استان در بخش‌های مختلف باشیم.

وی گفت: در این سفر و در جلسه شورای اداری 76 پروژه مصوب شد تا با اعتبار بیش از 300 میلیارد تومان اجرایی و عملیاتی شود که اکثر این پروژه‌ها شامل 67 پروژه تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و مابقی تا سال‌های آینده اجرا خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: تکمیل سد گیوی، بهبود وضعیت آب آشامیدنی اردبیل از محل سد یامچی، کانال‌کشی و زهکشی 83 هزار هکتار از اراضی مستعد این استان از جمله طرح‌های مصوبی است که می‌تواند تحول مثبتی را در این استان به وجود آورد.

روحانی بیان کرد: استان اردبیل در بخش گردشگری جاذبه‌های بسیار زیادی دارد که تلاش می‌کنیم در این زمینه با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی این حوزه‌ را نیز متحول کنیم.

وی مطالعات و اکتشاف معادن را از برنامه‌ریزی‌های دولت اعلام کرد و گفت: در تلاش هستیم تا از امسال با جذب سرمایه‌گذاران بخش عظیمی از این استعداد استان اردبیل شکوفا شود.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: 700 میلیارد تومان برای تکمیل راه‌آهن اردبیل اعتبار نیاز است که بخشی از آن از محل فاینانس و بخش دیگر نیز با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین می‌‌شود که امیدواریم ظرف چهار تا پنج سال آینده این پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی همچنین گفت: تصمیماتی در تهران در مورد توسعه منطقه آزاد ارس گرفته شده است که در شورای اداری نیز این بحث مطرح شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اساسا معضل بیکاری در تمام کشور وجود دارد، به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که باید حل شود؛ دانشگاه‌ها از لحاظ کمی توسعه پیدا کرده است حتی برخی رشته‌ها در دانشگاه‌ها که آموزش داده می‌شود، متناسب با نیاز‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به اشتغال باید سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند، افزود: در سال 91 رشد اقتصادی کشور کاملا منفی بود و وقتی رشد منفی است اشتغال ایجاد نمی‌شود، البته در سال 92 بسیار تلاش کردیم که رشد اقتصادی به صفر برسد.

رئیس جمهور گفت: دولت درصدد تعادل‌بخشی توسعه بین استان‌ها در برنامه ششم توسعه است و در این بین استان‌های کم برخوردار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: هنوز دولت هیچ اقدام عملی برای تدوین برنامه ششم توسعه جز آنکه تدوین این برنامه در دستور کار معاونت راهبردی قرار گرفته انجام نداده و قرار است با بررسی اولویت‌های برنامه ششم در شورای هماهنگی اقتصادی در این زمینه اقدامات در سال‌های بعدی انجام شود.

وی افزود: قرار است سال آینده برنامه ششم توسعه تدوین شود که قطعاً رویکرد ما در این برنامه توجه به استان‌های کمتر توسعه‌یافته و ایجاد تعادل بین استان‌ها است.

رئیس دولت یازدهم گفت: قرار نیست در دولت چیزی مطرح شود که بدون بررسی مطرح شده باشد بلکه ما همه وعده‌هایی که می‌دهیم وعده‌های درست و قابل تحقق است و با وزرا و کارشناسان مورد نظر در این زمینه هماهنگی انجام شده سپس وعده‌ای به مردم داده می‌شود که امکان عملی شدن آن وجود داشته باشد.

روحانی تصریح کرد: بنده نمی‌خواهم در این جلسه در خصوص طرح‌های نیمه‌تمام وعده‌ای بدهم که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد بلکه ما این را قول می‌دهیم که به صددرصد وعده‌ها عمل می‌کنیم و نتیجه آن را تا پایان سال مردم می‌بینند.

وی در خصوص تخصیص منابع مورد نظر برای طرح‌های توسعه‌ای از محل صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق دارای هئیت امنا و مدیرعامل است و بر اساس تصمیم‌گیری‌ها عمل می‌شود و رئیس هیئت امنای این صندوق نیز رئیس جمهور است که قطعاً سعی و تلاش بر این است تا بتوانیم رویکرد واقعی پرداخت تسهیلات انجام شود.

رئیس جمهور بیان کرد: صندوق هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات ندارد بلکه این بانک‌های عامل هستند که معمولاً با مشکلاتی در این پرداختی‌ها روبه‌رو هستند که اساساً بانک‌ها نیز با مشکلات عدیده‌ای که به وجود می‌آورند در این مسیر مانع جدی ایجاد می‌کنند.

روحانی افزود: البته معوقات بانک‌ها و برخی از مشکلاتی که در گذشته با آن روبه‌رو بودند زمینه برخی رویکردهای متفاوتی را در بانک‌ها به وجود آورده‌اند ولی بانک‌ها اغلب در این زمینه با نارسایی روبه‌رو هستند.

وی لایحه خروج از رکود را که به تازگی تقدیم مجلس شده و یک فوریت آن مصوب شده است مورد اشاره قرار داد و گفت: باید بانک‌ها در خروج کشور از رکود کمک یاری کنند وگرنه صندوق توسعه ملی هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران ندارد.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: صندوق در همین مرداد ماه و در یک قدم 8 میلیارد دلار در حوزه پروژه‌های آب مسدود کرده است که تاکنون 2 میلیارد دلار آن تخصیص یافته است و تا آخر امسال همه این اعتبارات ترزیق شده و پروژه‌ها اجرایی می‌شود.

روحانی گفت: بخشی از این پروژه‌های آبی در همین استان اردبیل اجرا خواهد شد و در کنار آن امیدواریم دولت بتواند با همراهی مجلس و تصویب نهایی بسته خروج از رکود را با همکاری خود بانک‌ها و صندوق اجرایی و عملیاتی کند.

وی ظرفیت استان اردبیل را در بخش‌های مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی و گردشگری یادآور شد و عنوان کرد: دولت در تلاش است تا در همه این حوزه‌ها تسهیلات و زیرساخت‌های لازم را مهیا کند تا با جذب سرمایه‌گذاران شاهد اجرایی شدن پروژه‌های موثر و کارآمد باشیم.

رئیس جمهور به مشکل آب و ضرورت تکمیل سدها، مهار آب‌ها و توجه دادن به آبیاری مدرن در استان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: دولت تصمیم گرفته است تا در استان اردبیل نیز مشکل آب شرب ساکنان اردبیل را برطرف کند که قطعاً یکی از رویکردهای دولت یازدهم تامین و اصلاح آب شرب مناسب برای شهروندان است.

روحانی ضرورت تکمیل سد گیوی در جنوب استان اردبیل را یادآور شد و گفت: با تکمیل این سد هم آب شرب و هم آب زراعی و باغی منطقه تامین شده و مشکلی از این بابت به وجود نمی‌آید.

روحانی تصریح کرد: در این سفر نسبت به تامین آب استان و رفع مشکلات آن تصمیمات خوبی گرفته شده که امیدواریم با اجرای مصوبات و عملیاتی شدن آن بتوانیم برخی ضعف‌ها و نارسایی‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: هر چه سرمایه‌‌گذاری بیشتر باشد زمینه اشتغال بهتر و مناسب فراهم می‌آید و امسال سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سال قبل بهبود یافته و تولیدکنندگان نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی را آغاز کرده‌اند به طوری که سرمایه‌گذاران خارجی وارد شده به کشور در یک سال گذشته به ایران بیشتر شده است.

رئیس دولت یازدهم عنوان کرد: به اذعان خود اروپایی‌ها با توافق ایران و گروه 1+5 یک رقابت نفس‌گیر بین کشورها برای ارتباط با ایران شکل گرفته است.

روحانی گفت: امیدواریم شرایطی به وجود آید که در مذاکرات به تفاهم برسیم تا تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشورمان برچیده شود.

وی افزود: مشکل اشتغال به خروج از رکود برمی‌گردد و باید با سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال فراهم آید که در این باب تلاش و جدیت تمام داریم تا با برطرف کردن سدها در این زمینه اشتغال مولد فراهم آید.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود در مورد تعیین تکلیف استخدامی‌های دولت گذشته نیز گفت: استخدام‌های زیادی در دولت گذشته برخلاف مقررات انجام شده که در تلاش هستیم در چارچوب قانونی این مشکلات و موانع را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.

رئیس جمهور کشورمان بعد از دو روز سفر استانی به اردبیل به همراه تعدادی از وزرا و معاونان عصر پنج‌شنبه اردبیل را به مقصد تهران ترک کرد.
منبع: فارس