۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
وزارت کشور هم نفهمید "ندا" چه می گوید!

صدای "ندا" چگونه بلند شد؟

حزب نسل دوم اصلاح طلبان یا همان "ندا" می گوید 4 ماه است دنبال مجوز هستیم ولی وزارت کشور هنوز به تحلیلی در مورد اهداف ما نرسیده است.
کد خبر : ۱۹۲۷۵۱
صراط:  25 مردادماه سال جاری یعنی 7 روز قبل بود که صدای "ندا" بلندشد. خبر تولد حزب جدیدی به نام نسل دوم اصلاح طلبان یا همان ندا نخستین بار از سوی یکی از اعضای شورای مرکزی این حزب که نخواست نامش فاش بشود رسانه ای شد.

در این خبر آمده بود که برخی از جوانان اصلاح‌طلب (12 نفر) که عمدتاً در حزب منحله مشارکت در سال 88 فعال بودند تشکل جدیدی را تحت عنوان «نـدا» راه‌اندازی کرده‌اند.

این خبر همانند یک بمب رسانه ای در حوزه احزاب صدا کرد و حتی نام افرادی مانند سجاد سالک، رضا شریفی و صادق خرازی هم بعنوان اعضای اصلی این حزب به میان آمد. وقتی نام خرازی رسانه ای شد دیگر جای مجال نبود و صادق خرازی مجبور شد موضوع این حزب را کمی روشن تر کند.

صادق خرازی اعلام کرد: در حال حاضر «نـدا» مراحل اولیه ثبت خود را در وزارت کشور انجام داده است! گفته های خرازی در حالی عنوان شد که وزارت کشور از ثبت 11 حزب جدید در وزارت کشور خبرداد اما نام "ندا" در آن نبود.

هرچند بر اساس شعار دولت تدبیر و امید راه برای فعالیت احزاب و سازمانهای مردم نهاد باز باز شده است اما اینکه برخی تشکل ها و احزاب قبل از نهایی شدن مراحل ثبت آن را رسانه ای کنند قانونی نیست.

"ندا" با صدا آمد

کارشناسان سیاسی می گویند: نکته قابل تامل در مورد حزب "ندا" آن است که با ترفندهای رسانه ای به نوعی می خواهند وزارت کشور را در عملی انجام شده قراردهند. یعنی اینکه فردی (صادق خرازی) بعنوان دبیر کل حزب ثبت نشده در مدت 5 روز چند مصاحبه انجام می دهد. بعد برخی رسانه ها همسو دیدگاه های این حزب جدید را با چهره های سیاسی مطرح می کنند و این موجب می شود تا نام حزب در رسانه پررنگ شود. بعنوان نمونه محمد خاتمی در مورد ندا گفته است: من به همه گروه های اصلاح طلب هستم. آنها باشند ما هم باشیم.

من "ندای ایرانیان" هستم!

حالا بهروز شجاعی مسئول کمیته اطلاع رسانی تشکیلات "ندا " گفته است: ما قصد اختلاف میان اصلاح طلبان را نداریم و زیر چتر اصلاح‌طلبی قرار داریم و به همین دلیل برای آنکه حسن نیت خود را نشان دهیم به توصیه‌ای که از سوی بزرگان به ما شد عمل کردیم و اسم تشکیلات را تغییر دادیم و دیگر ندا مخفف نسل دوم اصلاح طلبان نیست و تشکیلات به نام ندای ایرانیان تغییر یافته است. و این تغییر نام هم جزوی از این رسانه ای شدن حزب است!

بر اساس این گزارش جدا از نام و عنوان هرچند تشکیل یک حزب جدید آن هم با توجه به نزدیک شدن به انتخابات به نوعی تنور داغ حضور و مشارکت را بیشتر می کند اما باید دید که سیاست و اهداف این حزب جدید همسو با سیاست های قانونی کشور تعریف شده است؟ اصلا حرف حساب "ندا" چیست و چرا برای چندمین بار شاخه جدیدی از درخت اصلح طلبی رشد کرده است؟

دنبال قدرت نیستیم/ بلدیم چگونه به آغوش نظام برویم!

صادق خرازی در مورد اهداف "ندا" یا همان نسل دوم اصلاح طلبان به برخی از ابهامات پاسخ داده و می گوید: ما به دنبال اين هستيم كه بتوانيم با مجموعه حاكميت تنش‌زدايی و موقعيت ممتاز اصلاح‌طلبی را دوباره باز تعريف كنيم و در چارچوپ قانون ايفای نقش كنيم. شاید بگوئید دنبال قدرت هستیم. اگر منظورتان به قدرت رسيدن است آن موقع اگر مي‌خواستيم بين قدرت و باورها به قدرت روی بياوريم بلد بوديم مثل خيلي‌ها كه الان هستند چاووشی كنيم.

متاسفانه اين صورت مساله را راحت ديدن است. ما بلد بوديم چگونه در آغوش نظام برويم. كاری كه امروز می كنيم چيز ديگری است. در انتخابات مجلس آقای خاتمی شركت كرد و اين شركت كردنش بسيار مفيد واقع شد و توانست زمينه تحولات امروز را پديد بياورد.

دایی جان ناپلئون نیستیم!

از صادق خرازی سوال شد که آیا درست است که تشكيلات «ندا» ، محصول تعامل شما با حاكميت است؟ که پاسخ داد: اين تعبير دايي جان ناپلئوني است. اگر كسي صاحب نظر بود و ارتباطات وسيعي داشت جرم كرده است؟ چطور موقعي كه همين دوستان براي حل مشكلات‌شان با حاكميت من را جلو مي‌فرستند اين ارتباط خوب است ولي الان بد شده؟ اين حرف‌ها چيست، من با احدي در صدر و ذيل نظام راجع به پديده نظام دستوري نگرفته‌ام. ما هم شهروند هستيم، بله بنده با خيلي جاها ارتباط نزديك دارم و سي واندي سال است كه سابقه دارم، مسووليت‌هاي مختلف هم داشته‌ام.

خرازی گفته است ما نمی خواهیم خلأ مشاركت و مجاهدين انقلاب را پركنيم. اين تحليل نهادهای امنيتی است. آنها به ما می گويند شما می خواهيد نسخه دوم مشاركت باشيد. اصلا اينطور نيست. ما نه وابستگی به حاكميت داريم نه جلد دوم مشاركتيم. ما هنوز نتوانسته‌ايم بعد از چند ماه مجوز بگيريم. علتش هم اين است كه آنها هنوز به تحليلی درباره ما نرسيده‌اند. جالب است كه گفته‌اند خرازی می خواهد رييس مجلس و بعد رييس‌جمهور شود.

ما معتقد به ولایت فقیه هستم

من به نظام سياسي ايران اعتقاد دارم. من معتقد به ولايت فقيه هستم؛ من به قانون اساسي معتقدم. من معتقد به ساختار سياسي هستم كه امام پايه‌گذاري كرد. من جواني‌ام را پاي اين اعتقادات گذشته‌ام. من گذشته‌ام را مسخره نمي‌كنم، به عقبه خودم پوزخند نمي‌زنم. هر حركتي در مسير مخالفت با قانون اساسي و ولايت فقيه باشد من با آن مخالفم. ولايت فقيه كمربند وحدت ملي ايران است. نباشد افغانستان و عراق مي‌شويم.

من معتقدم موسوی و کروبی باید به نظام بازگردند

ما انتقاداتي هم داريم. می گوييم همه جامعه را يكسان ببينند، چرا در موضوعات فرهنگی نگاه‌ها بسته است، امر به معروف و نهي از منكر جغرافيای خودش را دارد، ما می گوييم نبايد به زور مردم را به بهشت برد. من معتقدم آقاي موسوی و كروبی را بايد به نظام برگرداند. اين حزب سياسی مهم‌ترين و بزرگ‌ترين وظيفه‌اش مشاركت اجتماعی و ارتقای سطح بينش و آگاهی مردم است.

گفته های یک شخصیت و چهره با تجربه سیاسی مانند صادق خرازی برای بسیاری از جوانانی که می خواهند اهداف حزب تازه تاسیس ندا را دنبال کنند کمی غیرقابل هضم است. ندا می گوید من معتقد به قانون اساسی ایران و ولایت فقیه و نظام هستم و بعد می گوید باید موسوی و کروبی به نظام بازگردند! در حالی که این بازگشت مستلزم رعایت قانون و اجرای قانون و همچنین نظر ولایت فقیه است.

ندا می گوید: قصد تعامل با حاکمیت ندارم! امر به معروف و نهی از منکر جغرافیای خودش را دارد! و برخی اهداف و سیاستهای دیگر که کمی خواننده را به فکر فرو می برد.

خود دبیر کل " ندا" اعتراف می کند که یکی از دلایلی که مجوز حزب را وزارت کشور نداده  این است که به تحلیلی در مورد برنامه های ما نرسیده است! وقتی متخصصان صدور مجوز احزاب در وزارت کشور نفهمیده اند شما چه می خواهید و چه هدفی دنبال می کنید چگونه انتظار دارید

حالا باید منتظر ماند که این شوی رسانه ای "ندا" تا کجا پیش می رود. آیا وزارت کشور می فهمد ندا چه می خواهد؟