۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

شکنجه اصحاب رسانه توسط داعش

یک رسانه عراقی به نقل از منابع آگاه از شرایط دشواری که خبرنگاران و روزنامه نگاران عراق در موصل و صلاح الدین با آن روبرو هستند پرده برداشته است.
کد خبر : ۱۹۳۰۳۵
صراط: خبرگزاری براثا عراق در گزارشی درباره وضع خبرنگاران عراقی آورده است: طی دو ماه گذشته اوضاع خبرنگاران و روزنامه نگاران در استان های موصل و صلاح الدین بسیار خطرناک بوده است و براساس اطلاعات رسیده به دیده بان آزادی های رسانه های با تعدادی از خبرنگاران در داخل این دو استان، تروریست های وابسته به داعش اقدام به بازداشت و شکنجه این خبرنگاران کرده اند و منازل متعلق به آنها را منهدم می کنند و همه اموال و دارایی های آنها را مصادره کرده اند.

بر اساس اطلاعات موجود نزد دیده بان آزادی های رسانه ای،بیانیه ای مختوم به مُهر دولت اسلامی عراق و شام در این دو استان منتشر شده است که مفاد آن دستور به عوامل خود برای قتل اصحاب رسانه در این دو استان و مصادره همه اموال آنها به اتهام گمراه کردن وجهه دولت اسلامی عراق و شام به نفع دولت عراق، است.

دیده بان آزادی های رسانه ای نگرانی شدید خود را از سرنوشت اصحاب رسانه در موصل و صلاح الدین اعلام کرده است.

براثا گزارش داد: در تاریخ 6/22/2014 تروریست های داعش هشام الحرباوی گزارشگر شبکه تلویزیونی التغییر را در شمال موصل بازداشت کرده اند و این پس از انتشار گزارش های وی درباره موصل بود.داعش الحرباوی را به زندان مبارزه با تروریسم که این گروهک از  آن به عنوان بازداشت گاه استفاده می کند، بردند.

براساس گزارش های موجود الحرباوی تحت شکنجه داعشی ها قرار گرفته است.تروریست های وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام قصد کشتن وی و خانواده اش را داشتند اما با وساطت شیوخ عشایر، الحرباوی ده روز پس از بازداشت آزاد شد.

در تاریخ6/29/2014 تروریست های داعش اقدام به ربودن جمال المصری مجری شبکه الموصلیه و فرزند بزرگ وی کردند.روز بعد فرزندش آزاد شد اما خود المصری در بازداشت داعش باقی ماند.

فرزند المصری به دیده بان آزادی رسانه ای گفت: ما هنگام بازگشت به منزل از وجود تروریست های داعش، اشغال منزل و مصادره اموال، طلا و جواهر و خودرو شگفت زده شدیم.
المصری پنجاه ساله به عنوان مجری برنامه های سیاسی در شبکه الموصلیه فعال کرده است و در برنامه های وی فرماندهان نیروهای امنیتی حضور پیدا می کردند که از گروه های مسلح انتقاد می کردند.

در تاریخ 29/14/2014 تروریست های داعش مجری زن برنامه شبکه الموصلیه میسلون الجوادی را بازداشت و به یکی از زندان های زنان منتقل کردند.وی از سوی داعشی ها مورد شکنجه قرار گرفت و تاکنون هم آزاد نشده است.وی که چهل سال دارد در جریان انتخاب مجلس در سی آوریل گذشته در قالب ائتلاف العراق به ریاست احمد الجبوری شرکت کرده بود.

در15/8/2014 داعشی ها احمد خلف الدلیمی معروف به احمد الوطنی را در استان صلاح الدین بازداشت کردند و تاکنون اطلاعاتی از سرنوشت وی در دست نیست.

در28/8/2014 تروریست های داعش با حمله محل سکونت مروان ناجی جباره، خمیس محمد کحروت، اعضای خانواده آنها فقط با لباس تن آنها بیرون کردند و منزل آنها را منفجر کردند.


منبع: تسنیم