۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶

نطفه جنگ غزه در توافق قبلی بسته شد

کارشناس ارشد مسائل راهبردی غرب آسیا با بیان اینکه مسلح شدن کرانه باختری یک فرآیند است که در یک دوره‌ای تحقق پیدا می‌کند، گفت: نطفه جنگ چهارم غزه در متن توافقنامه جنگ سوم غزه بسته شده است.
کد خبر : ۱۹۳۵۶۶
صراط: کارشناس ارشد مسائل راهبردی غرب آسیا با بیان اینکه مسلح شدن کرانه باختری یک فرآیند است که در یک دوره‌ای تحقق پیدا می‌کند، گفت: نطفه جنگ چهارم غزه در متن توافقنامه جنگ سوم غزه بسته شده است.

«سعدالله زارعی» کارشناس ارشد مسائل راهبردی خاورمیانه، در خصوص آخرین تحولات غزه، گفت: نکته برجسته‌ای که وجود دارد این است که رژیم صهیونیستی نتوانسته به نتایج مورد نظر خود که پایان دادن به حمله موشکی و مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل است، دست یابد.

وی تصریح کرد: بیانیه‌های اخیر گروه‌های فلسطینی نشان می‌دهد که آن‌ها به مقاومت مسلحانه ایمان دارند و بر آن تاکید می‌کنند.

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی خاورمیانه، یادآور شد: به نظر من نطفه جنگ چهارم غزه در متن توافقنامه جنگ سوم غزه بسته شده است چرا که گروه‌های مقاومت فلسطینی به مواردی اشاره کرده‌اند که گفته می‌شود در توافق‌نامه نیامده است و آن‌ها  مصمم به ساخت بندر و فرودگاه هستند و گفته‌اند، در صورت بمباران بندر و فرودگاه آن‌ها از سوی اسرائیلی‌ها؛ فلسطینی‌ها هم مقابله به مثل می‌کنند و بندر و فرودگاه اسرائیلی‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: فلسطینی‌ها گفته‌اند بازگشایی فرودگاه غزه را که در مصر توافق نکردیم آن را انجام می‌دهیم و اگر اسرائیل حمله کند ما هم به فرودگاه آن‌ها حمله می‌کنیم و همچنین در خصوص بندر هم اینگونه عنوان کرده‌اند که در صورت حمله اسرائیل به بندر غزه آن‌ها هم به بندر اسرائیل حمله کنند.

زارعی با بیان اینکه نطفه جنگ در این توافق بسته شده است و دو طرف خودشان را برای جنگ چهارم آماده می‌کنند، افزود: البته این امر برای فلسطین یک موقعیت و برای اسرائیل وضعیت توام با آسیب است.

سعدالله زارعی گفت: در متن توافقنامه سوم غزه این نکته نشان داده می‌شود که «جنگ چهارم» نوید داده می‌شود.

وی افزود: البته فلسطینی‌ها در مسیر آزادی کل فلسطین قرار دارند و جنگ جدید این امر را نشان می‌دهد و اسرائیلی‌ها به دنبال تثبیت موقعیت خود هستند و ادامه جنگ موقعیت آنها را به مخاطره می‌اندازد، چرا که به دنبال تثبیت موقعیت هستند.

کارشناس ارشد مسائل راهبردی خاورمیانه در خصوص «مهاجرت ساکنان سرزمین اشغالی»، گفت: از 4.5 یا 6 میلیون نفری که به عنوان شهروند رژیم صهیونیست نامبرده می‌شود؛ یک میلیون و 400 هزار نفر آنها عرب هستند.

وی افزود: گفته می‌شود 40 درصد این آمار 6 میلیونی، خارج از اسرائیل هستند و بین 10 تا 20 سال است که به سرزمین اشغالی برنگشته‌اند ولی شناسنامه اسرائیلی دارند و زمانی که از سوی رژیم صهیونیستی آمار داده می‌شود با احتساب این 40 درصد صورت می‌گیرد.

زارعی تصریح کرد: در «جنگ جمعیت» ؛ اسرائیلی‌ها مغلوب فلسطینی‌ها شده اند و اکنون اسرائیل با احتساب همان 40 درصد مهاجر خود 4.5 میلیون نفر است و فلسطین دارای 11 میلیون نفر است.

وی با اشاره به تسلیح کرانه باختری گفت: گرایش به تسلیح در کرانه باختری رشد پیدا کرده و نه تنها این رشد در گروه‌های جهادی است بلکه در متن مردم و جوانان فلسطین هم صورت گرفته است و معتقدم که مسلح شدن کرانه باختری یک فرایند است که در یک دوره‌ای تحقق پیدا می‌کند.
منبع: فارس