۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹

راهکارهای عدالت از نگاه آیت الله مصباح

اگر بخواهيم عدالت اجتماعی برقرار شود، نياز به فراهم شدن بسترهاي مورد نياز از جمله بستر و رشد فرهنگ عمومي است؛ يعني مردم بايد ارزش‌ها را باور كنند و به آن پايبند شوند، و مهم‌ترين عامل هم براي رشد فرهنگ عمومي، تقويت اعتقادات است.
کد خبر : ۱۹۳۵۸

به گزارش مرکز خبر حوزه، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با اعضاي کميته علمي و جمعي از دست‌اندرکاران برگزاري همايش عدالت و پيشرفت، با اشاره به نعمت‌هاي الهي، اظهار داشتند: يكي از نعمت‌هاي بزرگ الهي، وجود مقام معظم رهبري و وسعت افق ديد ايشان است كه مي‌توان تجسم آن را در فرمايشات و پيشنهادات‌ معظم‌له ديد.

آیت الله مصباح يزدي با اشاره به نظر مقام معظم رهبري در خصوص الگوي اسلامي‌- ايراني پيشرفت، گفتند: اين الگو منحصر به مسائل اداري نيست، بلكه شامل سطوح مختلف نظري و عملي متعدد با پيچيدگي‌هاي بسيار زياد است.

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که مسائل نظري باوجود پيچيد‌گي‌ها ساده‌ به نظر مي‌آيند، اظهار داشتند: اگر بخواهيم الگويي در شأن جمهوري اسلامي داشته باشيم، به برنامه‌هاي عميق‌تر و بهتر نيازمنديم ، اما بايد توجه داشت نبايد با ايده‌آل‌گرائي انجام آن را به آينده موكول كرد، بلكه بايد برنامه‌ها را به سه صورت كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت تنظيم کرد و بر اساس اولويت‌ها و نيازها به انجام امور پرداخت، و براي دست‌يابي به نتايج نهايي نيروي انساني کافي تربيت کرد.

ایشان با تأكيد بر اين‌كه مسائل نظري در خصوص الگوي اسلامي‌- ايراني پيشرفت، حكم پي و ريشه را دارند كه در صورت استحكام آنها، ديگر پيشرفت‌ها مفيد خواهد بود، خاطر نشان كردند: بايد براي سئوالات ريشه‌اي اين بحث جواب‌هاي متقني ارائه كرد؛ به عنوان نمونه در خصوص سؤال از چيستي و چگونگي عدالت اجتماعي هرچند جواب ساده به نظر مي‌رسد و آن اين‌که اجراي احكام اسلامي موجب تحقق عدالت در جامعه مي‌شود، اما مسأله عميق‌تر از اينهاست و پرسش‌هاي متعددي را در بطن خودش دارد، از اين رو تا كنون كتاب‌هاي متعدد و بسياري تنها در خصوص عدالت نوشته شده است.

آیت الله مصباح يزدي با بيان نمونه‌هايي اظهار داشتند: پاسخ‌ به پرسش‌هايي از اين قبيل كه عدالت چيست، جايگاه آن كجاست، و آيا صرفاً جنبه انساني دارد يا غير انسان را نيز شامل مي‌شود و... جاي كارهاي بسيار دارد و بعد از پاسخ به اين پرسش‌ها بايد بايد عدالت اجتماعي را فهميد.

معظم‌له گفتند: اينكه عدالت تنها در خصوص بهره‌مندي از منافع مادي است يا منافع معنوي را نيز شامل مي‌شود، از شاخه‌هاي بحث عدالت است و در جامعه اسلامي بخش مهم عدالت، بهره‌مندي از منافع معنوي است به‌گونه‌اي که تأمين منافع مادي نيز مقدمه‌اي براي رسيدن افراد به تكامل معنوي است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان تعريفي اجمالي از عدالت اجتماعي افزودند: مجموعه رفتارهايي كه به موجب آن هر كس به حق خودش مي‌رسد را عدالت اجتماعي می‌گويند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اين تعريف به نوعي توجيه كننده وجود قواي مقننه، قضائيه و مجريه است، به اين‌گونه که براي برقراري عدالت اجتماعي به دستگاهي نياز است كه با قانون حق را بيان كند و دستگاهي نيز بايد اعمال را با اين حق تطبيق دهد و دستگاهي ديگر نيز بايد ضامن اجراي اين قوانين باشد.

آيت‌الله مصباح يزدي اضافه کردند: اما باز هم ضمانتي نخواهد بود كه اين سه دستگاه به وظايف خود به خوبي عمل كنند مگر آن كه در رأس آنها معصوم وجود داشته باشد.

ایشان با بيان اين سئوال كه در زمان غيبت معصوم چه بايد كرد، خاطرنشان کردند: سيره عقلا بر اين است كه در زمان عدم وجود بهترين گزينه، گزينه‌اي را انتخاب كنند كه اقرب و اشبه به بهترين باشد و در خصوص فرض مذكور بايد اشبه افراد به معصوم به جاي او قرار گيرد كه در اين خصوص نظريه ولايت‌فقيه پاسخگو است.

*امر به معروف از اعظم فرائض است

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بيان اين كه يك نفر نمي‌تواند بر همه امور نظارت و تسلط كامل داشته باشد تا هيچ خطائي رخ ندهد، گفتند: البته شرع ابزارهاي ديگري نيز درنظر گرفته است كه از جمله آنها نظارت عمومي به‌وسيله امر به معروف و نهي از منكر است و به همين دليل آن را از اعظم فرائض برشمرده است.

ایشان خاطر نشان كردند: اگر بخواهيم چنين نظامي بر سركار آيد نياز به فراهم شدن بسترهاي مورد نياز از جمله بستر فرهنگي و رشد فرهنگ عمومي است، يعني مردم بايد ارزش‌ها را باور كنند و به آن پايبند شوند، و مهم‌ترين عامل هم براي رشد فرهنگ عمومي تقويت اعتقادات است.

بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار آيت‌الله مصباح يزدي عضو خبرگان رهبری خاطر نشان كردند: هرچند در اين راه بايد با آموزش شروع كرد، اما نبايد بدان اكتفا كرد و مي‌بايست كارهاي تربيتي را نيز در كنارآن قرار داد.

معظم‌له با اشاره به لزوم تقسيم كار اظهار داشتند: وظيفه خاص اقشار فرهنگي اقدام به انجام تحقيقات بنيادين و حل مسائل اساسي فكري است.

نظرات بینندگان
مهران آزادپی
|
United States of America
|
۱۱:۲۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۰
۱
۰
انشاءالله - همه با هم پیش بسوی اشاعه فرهنگ اسلامی - ایرانی پیشرفت .