۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
رییس‌جمهور:

رهبری انقلاب قول و کلامش قول سدید است

رئیس جمهور گفت: ما قول سدید می‌خواهیم امام بیاناتش قول سدید بود امروز رهبری انقلاب قول و کلامش قول سدید است، روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد قولش قول سدید است. قول سدید قول صدق نیست بالاتر است،
کد خبر : ۱۹۳۹۴۲
صراط:  رئیس جمهور گفت: اگر روحانیت نبود ما در جنگ تحمیلی در برابر افلقیان پیروز نمی‌شدیم و نمی‌توانستیم در برابر توطئه استکبار جهانی بایستیم و مقاومت کنیم.
 
روحانی  در اجلاس روز جهانی مساجد افزود: اگر روحانیت و مرجعیت نبود امروز عراق به صورتی که شاهدیم، شاهد امنیت نسبی در این سرزمین نبودیم و اگر روحانیت، امام و رهبری معظم و فریاد روحانیت شیعه و سنی و مقاومت نبود، امروز غزه همانند سرو سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.
 
وی گفت: آن تاریخ‌نویس انگلیسی در کتاب تاریخ ایران که دانشگاه کمبریج آن را تألیف کرده است می‌گوید در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی دنیا از قدرت روحانیت و سازماندهی مساجد غافل ماند و فکر می کرد احزاب و گروه‌ها و آنهایی که نام و نشان سیاسی دارند آنها می خواهند حرکت انقلاب را به پیروزی برسانند.
 
روحانی ادامه داد: او می گوید در سال 1977 اگر شهید بهشتی‌ها و مساجد تهران و مساجد شهرستان‌ها نبود و اگر سازماندهی روحانیت نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید و مسجد بار بزرگ انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش کشید و با راهبری‌های امام عزیز و بزرگوار، انقلاب را پیروز کرد.
 
رئیس جمهور گفت: ما قول سدید می‌خواهیم امام بیاناتش قول سدید بود امروز رهبری انقلاب قول و کلامش قول سدید است، روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد قولش قول سدید است.
 
وی افزود: قول سدید قول صدق نیست بالاتر است، قول سدید به معنای راستگویی تنها نیست، درست است که قول سدید به معنای محکم و استوار و همانند سد محکم است اما سدید معنایش تنها استحکام و استواری نیست.
 
روحانی گفت: سدید یعنی قصد و اقتصاد، سدید یعنی میانه‌روی، قول صدق تأثیرگذار استوار، محکم، میانه‌روانه و توأم با میانه‌روی.
 
وی افزود: پیامبر همه سخنانش قول سدید بود و همواره مسلمانان و مؤمنان و خطیبان آینده بر منبر یادآوری و تذکر ‌می‌دهند که به دنبال قول سدید باشید.
 
 نمی توانیم دروازه های دنیا را به روی نسل جوان ببندیم
 
 روحانی در ادامه سخنانش در مراسم روز جهانی مسجد  افزود: ما نمی توانیم دروازه های دنیا را به روی نسل جوان ببندیم.
 
وی گفت: راست می گویند که باید نسل جوان را از آب و هوای مسموم بر حذر داشت اما چه کنیم هوا آنچنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می توان در برابر این آلودگی ایستاد، هوا را نمی توانیم کاری کنیم.
 
روحانی افزود: آنهایی که در جبهه بودند یادشان هست وقتی که سلاح شیمیایی به کار می رفت و بمب های شیمیایی بر سر رزمندگان ما فرود می آمد، اگر کسی می گفت می خواهم از این هوا فاصله بگیرم نه وقت بود و نه جا بود و آنچه درمان می کرد، ماسک بود.
 
وی گفت: نسل جوان ما نیاز به توان و قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده دارد.
 
رئیس جمهور افزود: نسل جوان ما نیاز به آگاهی در برابر آب های آلوده دارد و فضای عالم امروز از وسایل ارتباطی جدید پر شده است.
 
روحانی گفت: اگر روزی مؤمنی در خانه اش رادیویی داشت، آن را در قفسه و کمدی می گذاشت و درب آن را قفل می کرد و کلیدش را در جیبش می گذاشت تا دیگران از آن رادیو استفاده نکنند، بنده فکر می کنم از آن دوران عبور کرده ایم و نه کمدی وجود دارد و نه قفلی.
 
وی افزود: دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته است، اگر امروز به سراغ نسل دوم موبایل نرویم و صبر کنیم، فردا خواهیم رفت و اگر فردا نرویم پس فردا خواهیم رفت.
 
روحانی گفت: امروز ربط ما با دنیای علم از طریق اینترنت است و فردی که اینترنت نداند و از آن استفاده نکند در دنیای امروز او را نه عالم می خوانند و حتی دانشجو نیز نمی دانند.
 
وی افزود: امروز اولین شرط ورود در دانشگاه های خارج، استفاده قوی و درست از اینترنت است و کسی که نتواند از آن استفاده کند، حق ورود به دانشگاه را ندارد؛ یعنی دانشجو هم نمی شود چه برسد به عالم و فرهیخته بودن.
 
مساجد ، مرکز نهضت ها و انقلاب ها  
 
رئیس جمهور گفت:روز مسجد، روز تجلیل از مکان عبادت مؤمنان و مخلصان و روز تکریم مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و آغاز حرکت‌های مردمی، نهضت‌ها و انقلاب‌ها بوده است. یاد از قبله‌گاه نخست مسلمین و مسجدالاقصی که متأسفانه زیر سلطه شروران و تجاوزگران است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: مسجد و روحانیت همواره دو عنوان و مفهوم بوده‌اند که در کنار هم دیده می‌شدند و می‌شوند. کدام مسجد بدون روحانی و عالم می تواند کارکرد خود را داشته باشد و کدام عالم و روحانی است که بدون مسجد جایگاه مناسب برای بیان سخن حق داشته باشد؟
 
رئیس جمهو گفت: روحانیت وظیفه و رسالت بس سنگینی بر دوش داشت و امروز رسالتش سخت‌تر و سنگین‌تر است. اگر انقلاب اسلامی در برابر همه دسیسه‌ها و توطئه‌ها به ثمر رسید با امیدی بود که روحانیت در دل مردم به وجود آورد و آن امید را تا پیروزی انقلاب زنده نگاه داشت.
 
روحانی افزود: به تعبیر امام راحل روزی که همه روشنفکران از پیروزی نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب مأیوس شده بودند آنان که ایستادند و امید را زنده نگاه داشتند روحانیت بودند. روحانیت در آغاز نهضت اسلامی خود در صف مقدم این حرکت قرار گرفت.
 
رئیس جمهور گفت: حادثه خونبار مدرسه فیضیه در دوم فروردین 1342 و شهادت نخستین روحانی در مسیر نهضت اسلامی یعنی سیدیونس رودباری در آن حادثه، و بعد در همه حوادث، روحانیت در پذیرایی زندان، شکنجه، تبعید و حتی شهادت پیشتاز بود.
 
روحانی افزود: در 15 خرداد هم در قم یک روحانی جوان در خط مقدم مبارزه در برابر دژخیمان به شهادت رسید، شیخ هبت‌الله طالقانی و بعد هم در همه حوادث و مراحل روحانیت هم پرچم را بر دوش گرفت و هم بار مسئولیت، و اگر اتصال روحانیت از یک سمت به قرآن، شریعت و دین مبین اسلام و از سمت دیگر اتصال روحانیت به مردم نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد.
 
اجلاس روز جهانی مسجد، امروز دوشنبه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار و در این مراسم از شماری از ائمه جماعات نمونه استان تهران تقدیر ‌شد.
 
بانک اینترنتی ایده‌های مسجدی و آثاری نظیر کتاب مسجد و سبک زندگی دینی، چهار جلد کتاب فروغ مسجد با محتوای مقالات تخصصی در حوزه مسجد و کتاب مسجد در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با حضور رییس جمهور در این اجلاس رونمایی شد.
 
محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر روحانی را در اجلاس روز جهانی مسجد همراهی می‌کنند.
 
در این مراسم، ائمه ‌جماعات مساجد استان تهران و برخی سفرای کشورهای اسلامی حضور دارند.
 
سازمان کنفرانس اسلامی بنا به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 21 آگوست (در سال 1348 شمسی)، روز به آتش کشیدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها را روز جهانی مسجد اعلام کرد.