۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶

نظر مجلس برخورد با متخلفان واقعی بورسیه‌ است

کد خبر : ۱۹۳۹۶۲
صراط:  نماینده مردم شهرستان‌های دورود و ازنا در مجلس گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است.

عباس قائدرحمت نماینده دورود در خصوص عدم رای اعتماد مجدد مجلس به وزیر علوم دولت یازدهم گفت: قانون این اجازه را به نمایندگان می‏دهد و طبق آئین‏نامه اولین استیضاح در دولت یازدهم انجام شد.
 
نماینده شهرستان‎های دورود و ازنا ادامه داد: دفاعیات وزیر محترم و دو نفر از نمایندگان مخالف استیضاح را سایر نمایندگان و مردم شنیدند و موارد مورد استیضاح هم به جای خود شنیده شد، در عین حال قانون این اختیار را به نمایندگان ملت داده است، تا نمایندگان براساس آرایی که در صندوق ریخته می‎شود، تصمیم‎گیری کنند.
 
قائدرحمت تاکید کرد: آرایی که در صندوق ریخته شده است، منجر به این شد که وزیر نتواند، رای اعتماد مجدد بگیرد و برای جناب فرجی‎دانا آرزوی موفقیت می‏کنیم و امیدواریم در جایگاه‏های دیگر بتواند، مدافع نظام اسلامی باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: پس از استیضاح، آقای نجفی به عنوان سرپرست انتخاب شده است و اما اینکه چه کسی به عنوان وزیر برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی شود، در آینده مشخص می‎شود و طبق قانون سه ماه برای معرفی فرصت دارند.
 
* وزیر پیشنهادی وزارت علوم فردی ولایت‌مدار و قانون‌مدار باشد
 
نماینده شهرستان‌های دورود و ازنا در پاسخ به این سئوال که وزیر پیشنهادی باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد، بیان داشت: باید فردی باشد که ضمن رعایت قانون فردی ولایت‎مدار باشد و دارای تعهد اخلاقی و اعتقادی باشد.
 
وی اضافه کرد: باید از نظر علمی هم شخصیتی فرهیخته و توانمند باشد، تا بتواند وزارت علوم را در این شرایط امروز که نیاز داریم، به اهداف نظام در افق 1404 برسیم، به خوبی هدایت کند و بنابراین باید فردی باشد که از نظر تخصصی هم این قابلیت و توان را داشته باشد.
 
قائدرحمت یادآور شد: وزیر پیشنهادی باید بتواند تعامل خوبی با مجلس و نمایندگان مردم داشته باشد و برنامه‏های دولت را هم به خوبی دنبال کند.
 
دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان با اشاره به نگاه دولت تدبیر و امید در انتخاب اعضای هیئت دولت و مدیران خاطرنشان کرد: دولت هم برای معرفی مدیران آیتم‏ها و شرایطی را تعریف کرده است و نگاه اعتدالی در کنار پاکدستی، شایستگی، تعهد و تخصص از ویژگی‏هایی است که حداقل دولت در معرفی استانداران و فرمانداران تاکنون در نظر داشته است.
 
* در تعامل بین مجلس و دولت باید استقلال هر دو قوه حفظ شود
 
قائدرحت در پاسخ به این سئوال آیا استیضاح فرجی‎دانا باعث کمرنگ شدن تعامل دولت و مجلس نمی‎شود، متذکر شد: آقای رئیس جمهور موضع خود را پس از استیضاح در اردبیل به صراحت بیان کردند و این استیضاح باعث از بین رفتن تعامل مجلس با دولت نمی‎شود، چراکه مجلس و دولت هرکدام استقلال و وظایف قانونی خود را دارند، بنابراین باید تعامل مجلس و دولت ضمن حفظ استقلال باشد، یعنی هر کدام از قوا وظایف قانونی خود را انجام دهند و هر کجا که مشاهده شود، تعامل یا استقلال تحت تاثیر قرار می‎گیرند بر سر خط باز می‎گردیم، چراکه حفظ مواضع انقلاب اسلامی در سایه ولایت هم برای دولت و هم برای مجلس و سایر ارکان نظام مهم‎تر از هر چیزی است.
 
وی با بیان اینکه در استیضاح فرجی‎دانا چند محور مطرح بود، گفت: بحث بورسیه‎ها، تغییر مدیران و استفاده از برخی از مدیران که در فتنه نقش داشته‎اند و برخی موارد دیگر که همه مردم شنیدند، از محورهای این استیضاح بود.
 
قائدرحمت با بیان اینکه بورسیه‎ها هم یک محور در استیضاح بود، خاطرنشان کرد: نظرات موافق و مخالف را در این بخش همه شنیده‎اند و خود وزیر اعلام کرد که همه بورسیه‎ها مدنظر نیست، بلکه ممکن است، تعدادی از افراد شرایط لازم را نداشته و از بورسیه استفاده کرده باشند.
 
نماینده شهرستان‎های دورود و ازنا یادآور شد: بورسیه یکی از شیوه‏های قانونی ورود به دانشگاه است که مبنای آن مصاحبه‎های علمی و رزومه‎های قوی است که برای نخبگان علمی طراحی شده است و افرادی که رزومه‎های قوی و آثار علمی و اجرایی قوی دارند و همچنین شرایط لازم را از نظر اعتقادی و مذهبی و التزام عملی به رعایت قانون و ولایت فقیه داشته باشند، می‎تواند، از آن استفاده کند و در دولت‌های قبل هم بوده است.
 
وی با بیان اینکه استفاده از بورسیه تحصیلی روال خودش را دارد، گفت: در دولت گذشته هم به اصل موضوع اشکالی وارد نیست، یعنی در یک سایتی فراخوان می‏کردند، تا همه متقاضیان در کشور که شرایط نخبگی را دارند، بیایند و ثبت‎نام کنند، متقاضیان باید تمام مستندات خود را در سایت قرار می‏دادند.
 
دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان اضافه کرد: کمیته‎هایی برای مصاحبه تشکیل داده بودند و افراد را وزارت علوم مصاحبه علمی، اجرایی و اعتقادی می‎کردند، تا مشخص شود، شرایط آنها چگونه است و عده‎ای از ثبت‎نام‎کنندگان پذیرفته می‎شدند.
 
* به سیاست‎های جدید دولت در انتخاب بورسیه‎ها احترام می‎گذاریم
 
وی افزود: وزارت علوم به پذیرفته‎شدگان بورسیه اعلام می‎کرد که من حاضر هستم، از شما حمایت مالی کنم، تا درس بخوانید، اما کجا درس بخوانی به من ارتباط ندارد و باید خود فرد برود به دانشگاه و طبق روال علمی کشور مصاحبه علمی از گروه‎های تخصصی در دانشگاه‎ها انجام دهد و این مصاحبه‏ها در دانشگاه‏ها انجام و پس از بررسی‏های لازم دانشگاه برخی را قبول و برخی را هم رد می‎کردند.
 
قائدرحمت با اشاره به روند جدید مدنظر دولت برای انتخاب بورسیه‎های تحصیلی عنوان داشت: الان سیاست دولت بر این است که همه بیایند و در کنکور شرکت کنند و ما هم به این سیاست احترام می‎گذاریم و شورای مرکزی بورس این نظر را دارد.
 
نماینده مردم شهرستان‎های دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اصل موضوع بورسیه‎های تحصیلی اشکالی وارد نیست، متذکر شد: برخی آقایان مدعی هستند که ممکن است، عده‏ای از این موقعیت سوء استفاده کرده باشند، یعنی شرط معدل، شرط سنی و برخی شرایط دیگر را نداشته باشند و از بورسیه استفاده کرده‏اند و این موضوعات را باید قانون برخورد کند.
 
* نظر مجلس بر برخورد با متخلفان واقعی بورسیه است
 
وی افزود: هم مجلس موافق برخورد با متخلفان واقعی است و هم دولت باید شفاف‎سازی شود، من هم به عنوان یک نماینده مجلس تقاضا می‎کنم که موضع را شفاف‎سازی کنند و اگر کسی شرایط لازم آئین‎نامه‎های قانونی دولت را نداشته و با سوء استفاده ورود کرده است، آنها را معرفی و با آنها برخورد کنند، نه اینکه همه چند هزار نفر از افرادی را که طبق روال نخبه این مملکت بوده‎اند و می‎خواهند، به کشور خدمت کنند، را زیر سئوال ببرند.
 
قائدرحمت با بیان اینکه این سیاست‎گذاری برای جلوگیری از فرار مغزها بوده است، متذکر شد: درخواست من این است که موضوع شفاف شود و اگر کسی سوء استفاده کرده است، باید طبق قانون با آن برخورد شود.
منبع: فارس