۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳

ردپای آمریکا در اعطای وام‌ به یمن و اوکراین

صندوق بین المللی پول مدت‌هاست بر اساس سیاست‌های غرب به دولت‌های تحت حمایت‌ آنها وام پرداخت می‌کند این صندوق بعد از روی کار آمدن دولت غرب گرای اوکراین میلیاردها دلار وام به این کشور داد و به تازگی نیز با ارائه وام بیش از نیم میلیارد دلاری به یمن موافقت کرده است.
کد خبر : ۱۹۴۶۰۹
صراط: صندوق بین المللی پول مدت‌هاست بر اساس سیاست‌های غرب به دولت‌های تحت حمایت‌ آنها وام پرداخت می‌کند این صندوق بعد از روی کار آمدن دولت غرب گرای اوکراین میلیاردها دلار وام به این کشور داد و به تازگی نیز با ارائه وام بیش از نیم میلیارد دلاری به یمن موافقت کرده است.
 
ارائه وام از سوی صندوق‌های بین‌المللی یکی از ابزارهای کمک به کشورها در زمان های بحرانی  محسوب می شود و در برخی موارد از کاهش بیش از حد سطح رفاه اجتماعی مردم در بحران ها که می تواند جرقه اعتراضات را شعله ور کرده و یا به آن ها دامن بزنند، نیز جلوگیری می کند.
 
صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، و بانک مرکزی اتحادیه اروپا از جمله مراجع اقتصادی هستند که در زمان های نیاز کشورها با ارائه بسته های متقاعد کننده به این مراکز، اقدام به دریافت وام از این موسسات جهانی می کنند.
 
صندوق بین المللی پول یکی از اصلی ترین مراجع ارائه وام های کلان به کشورهاست، اما به نظر می رسد ارائه وام ها در این موسسه مالی جهانی بر اساس اقدام کشورها نسبت به متقاعد کردن آن نسبت به نیاز و توانایی بازپرداخت آن نیست بلکه منافع دیگر کشورهای غربی مد نظر قرار می کیرد.
 
از جمله دولت هایی که اخیرا موفق به دریافت وام های کلان از صندوق بین المللی پول شده اند اوکراین و یمن هستند.
 
این دو کشور در حال حاضر درگیر بحران های اقتصادی و سیاسی هستند اما نکته قابل تأمل این است که هر دو دولت این کشورها به شدت از سوی غرب بویژه آمریکا مورد حمایت هستند.
 
دولت اوکراین ماه هاست که با کسری بودجه و مشکلات جدی اقتصادی روبروست و دولت آن بشدت از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و بطور کلی غرب حمایت می شود.
 
دولت یمن نیز یکی از دولت هایی است که پس از انقلاب های عربی، تحت حمایت های شدید آمریکا و غرب تشکیل شده و در حال حاضر با افزایش اعتراض در این کشور با مشکلات جدی سیاسی و اقتصادی روبرو شده است.
 
صندوق بین المللی پول از زمان آغاز بحران در اوکراین و برکناری رئیس جمهور شرق گرای آن و روی کار آمدن دولت غرب گرای این کشور اقدام به ارائه میلیاردها دلار وام به این کشور کرده است که بخش قابل توجهی از یک وام 12 میلیارد دلاری توسط صندوق بین المللی به این کشور پرداخت شده است.
 
این صندوق بین المللی تنها چند روز پس از آغاز بحران در یمن نیز با ارائه وام بیش از نیم میلیارد دلاری به این کشور موافقت کرده است.
 
در حال حاضر بسیاری از کشورها در آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین با مشکلات جدی تری نسبت به اوکراین و یمن روبرو هستند اما صندوق بین المللی پول برنامه ای برای ارائه وام به این کشورها ندارد.
 
از سوی دیگر دولت های هر دو کشور یاد شده بعنوان تعدادی از کشورها که موفق به دریافت وام از این صندوق شده اند تحت حمایت آمریکا هستند که به نظر می رسد این کشور قصد دارد تا به هر نحو ممکن از ایجاد هرگونه دگرگونی سیاسی در این کشورها جلوگیری کند.
 
کاهش سطح رفاه در نتیجه کمبودهای اقتصادی دولت ها یکی از نکاتی است که به اعتراضات و نارضایتی های مردم کشورها دامن زده و موج اعتراضات را در این کشورها افزایش می دهد.
 
اینگونه به نظر می رسد که غرب و بویژه آمریکا با تحت فشار قرار دادن صندوق بین المللی پول از طریق متهم کردن روسای آن به فساد های اقتصادی، سیاسی و یا اخلاقی سعی دارند تا با کنترل این صندوق و ارائه وام های هدفمند به دولت های تحت حمایت خود، به نوعی به آنها برای باج دهی به مردم و محدود کردن اعتراضات کمک کند و از این دولت ها در برابر مردم خود محافظت کنند.
 
در حال حاضر کریستین لاگارد، رئیس کنونی صندوق بین المللی پول نیز به اتهام فساد سیاسی توسط مقامات فرانسوی تحت بازجویی قرار دارد.
 
سجاد زمانی علیشاه
منبع: فارس