۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳

لرستان در غبار محو شد

استان لرستان که در دقایق اولیه صبح امروز شاهد آلودگی 9 برابر حد مجاز بود هم اکنون با توجه به گزارشهای رسیده از شهرستان پلدختر در حال تجربه کردن آلودگی 35 برابر حد مجاز است.
کد خبر : ۱۹۴۸۱

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد در مورد آلودگی فعلی هوای استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر مطابق آخرین سنجشهای صورت گرفته میزان ذرات معلق در هوای خرم آباد یک هزار و 750 میکروگرم بر مترمکعب است.

محمدحسین بازگیر استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر آلودگی هوای مرکز لرستان حدود 11.6 برابر حد استاندارد است.

وی با بیان اینکه امروز پنجمین روز آلوده استان در سالجاری بر اثر ورود موج جدید ریزگردهای عربی است، خاطرنشان کرد: عمده شهرستانهای استان امروز شاهد ورود موج جدید آلودگی هوا هستند.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان به آلودگی هوا در دیگر شهرستانهای استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون شهرستان پلدختر با سه هزار و 825 میکروگرم بر مترمکعب ذرات معلق در هوا آلوده ترین شهرستان استان با 35.5 برابر حد استاندارد است.

.

بازگیر ادامه داد: همچنین هم اکنون میزان ذرات معلق در هوا در شهرستان بروجرد و دورود هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب یعنی معادل 8 برابر حد استاندارد گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف هم اکنون هوای استان لرستان بر اساس استانداردهای آلودگی هوا به لحاظ کیفی در وضعیت بسیار خطرناک قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان بیان داشت: موج جدید ریزگردهای عربی وارد شده به استان لرستان آلوده ترین موج به لحاظ غلظت آلودگی در طول سالجاری بوده است.

بازگیر خاطرنشان کرد: لرستان در سال گذشته شاهد 90 روز غبارآلود بوده است.

وی از لرستانیها خواست که از ورزش کردن و فعالیتهای بدنی در فضای باز خودداری کنند و گفت: همچنین بیماران قلبی و تنفسی به ویژه سالخوردگان و خردسالان غیر از مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به جریان غالب باد و انتقال موج آلودگی هوا از استانهای خوزستان، ایلام و کرمانشاه به لرستان، گفت: مطابق اطلاعات کسب شده از استان خوزستان میزان آلودگی در این استان بیش از 70 برابر حد مجاز عنوان شده است به طوریکه دستگاههای سنجش آلودگی هوا دچار اختلال شده اند.

بازگیر آلودگی هوای ایلام را نیز بیش از پنج هزار میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و بیان داشت: این در حالیست که کاهش آلودگی در کرمانشاه و روند افزایشی گرد و غبار در لرستان حکایت از حرکت این موج به سمت این استان دارد.

وی تصریح کرد: در صورت استمرار وضعیت کنونی آلودگی هوا طی روزهای آینده احتمال تعطیلی ادارات و مدارس نیز وجود خواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به پیش بینی های هواشناسی برای وقوع بارشها در استان، ابراز امیدواری کرد که با آغاز بارندگیها از آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان کاسته شود.

بنابر این گزارش به علت میزان بالای آلودگی هوا در استان لرستان کلیه مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نوبت ظهر استان لرستان تعطیل اعلام شده است.

این در حالیست که استان لرستان سال 88 را با 100 روز آلوده پشت سر گذاشت و در سال 89 نیز شاهد چندین موج ضعیف و شدید ریزگردهای عربی بود تا حاصل آن 90 روز آلوده و پرغبار باشد.

به هر حال با وجود گلایه های مردم و تذکرات مکرر نمایندگان استانهای غرب کشور در زمینه ضرورت چاره اندیشی مسئولان برای معضل گرد و غبار به نظر می رسد هنوز نشست های چندجانبه مسئولان محیط زیست دستاورد قابل توجهی را در پی نداشته است.

نظرات بینندگان
یک شهروند ایلامی
|
Netherlands
|
۱۸:۱۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۰
۰
۱
آقا لطفا از اوضاع شهر ایلام هم بگویید که حداکثر دید به 10 متر رسیده است