۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

مقایسه گرانی کتاب با قیمت بستنی!

مقایسه یار مهربان با اقلام خوراکی ، نامهربانی است که در گوشه و کنار به چشم می خورد. نشر کتاب که تا کنون با یارانه دولتی ورق خورده، حالا با کاهش شدید و ناگهانی این یارانه، در سربالایی قیمتها، هر روز خواننده های بیشتری را رها می کند.
کد خبر : ۱۹۴۸۱۸
صراط: دو سه هفته مانده به مهر؛ بوی درس و مدرسه فضای کوچه و بازار را پر می کند. دفتر سه ماه اوقات فراغت و تعطیلات تابستانی بسته می شود و تهیه لباس، مانتو، شلوار ، کیف، دفتر ، کتاب ، لوازم التحریر ذهن دانش آموزان را حسابی مشغول می کند. اما بوی مهر ، امروز برای خانواده ها مثل گذشته نیست. انگار مهر دیگر بوی کاغذ کاهی نمی دهد و این یار مهربان با دانش آموزان و خانواده ها نامهربانی می کند.

قيمت کتب درسي دانش آموزان در سال تحصيلي جديد 120 درصد افزايش پيدا کرده است . اين در حالي است که مسئولان وزارت آموزش وپرورش با اظهار نظرهاي ضد ونقيض علت افزايش قيمت کتب درسي را ناشي از افزايش هزينه ها وچندبرابرشدن نرخ ارز عنوان مي کنند.

عباس ستاره رییس اتحادیه لوازم التحریر همدان در این باره می گوید: قیمت کتاب درسی، امسال 120 درصد تورم داشته و گران شده است.آن هم به خاطر یارانه ای است که قبلا روی کتابها اعمال می شد و الان در حال حذف شدن است.به نظرم دولت به نسبت سالهای قبل، سوبسید را از روی کتابهای درسی مدارس برداشته است.

اینکه ملاک افزایش 120 درصدی کتابهای درسی چیست و اینکه مسئولان آموزش و پرورش از این افزایش قیمت با خبر هستند ، ما را بر آن داشت که با محمدیان، معاون پژوهشی صحبت کنیم.

وی در این خصوص گفت: افزایش قیمت را کتاب های درسی را تایید می کنم اما اینکه 120 درصد گران شده باشد، خیر. درصد دقیق آن را باید از مدیر کل چاپ وزارت آموزش و پرورش بپرسید. معاون وزیر که نمی آید چرتکه بیندازد!

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: کاغذ گران شده و حقوق کارگر هم بیشتر شده، در نتیجه قیمت کتاب های درسی هم افزایش پیدا کرده است. هر سال هم همین روند بوده و کتاب گران شده .  نصف بهای کاغذ، هزینه های آماده سازی، صحافی ، طراحی و هزینه نگارش کتاب را دولت به عنوان یارانه اختصاص می دهد.

محمدیان ادامه داد: افرایش قیمت کتاب های درسی متفاوت است ولی به طور میانگین 70 درصد است.

اما احمد حسینی مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی افزایش 120 درصدی قیمت کتاب های درسی را رد نمی کند.

وی می گوید: افزایش قیمت کتاب های درسی با درصدی که می گویید ، نسبت به افزایش قیمت کتابهای دیگر قابل مقایسه نیست و قیمتش خیلی پایین است. اگر شما دقت کنید، به عنوان مثال یک بستی 2 هزار تومان قیمتش است ولی یک کتاب رنگی 80 صفحه ای قیمتش 1500 تومان است.

وی می افزاید: قیمت در حال تعادل یافتن است تا از این به بعد نه چاپخانه دچار مشکل شود نه دولت.

وی در پاسخ به این سئوال که ساکنان مناطق محروم کشور رنگ بستنی را هم ممکن است ندیده باشند که بخواهند با قیمت کتابی که برای مدرسه باید تهیه شود، مقایسه کنند، گفت: درصد شهرنشینی با درصد ساکنان مناطق محروم تفاوت زیادی دارد. از طرفی دستگاههای کمک کننده مانند کمیته امداد و بهزیستی هم در این مناطق فعال هستند و می توان از آنها کمک گرفت.

در هر صورت، وقتی دانش آموز با افزایش 120 درصدی قیمت کتاب درسی مواجه می شود و هیچ کنترلی در قیمتها نمی بیند، سرنوشت افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور معلوم است.

مقایسه یار مهربان با اقلام خوراکی ، نامهربانی است که در گوشه و کنار به چشم می خورد. نشر کتاب که تا کنون با یارانه دولتی ورق خورده، حالا با کاهش شدید و ناگهانی این یارانه، در سربالایی قیمتها، هر روز خواننده های بیشتری را رها می کند.


منبع: صبحانه