۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

ترس انگلیسی‌ها برای بازگشت به کشورشان

جنگجویان انگلیس در سوریه ضمن احساس آشفتگی و خستگی از ادامه حضور در این کشور، از ترس زندان به کشورشان باز نمی گردند.
کد خبر : ۱۹۴۹۱۸
صراط:  جنگجویان انگلیس در سوریه ضمن احساس آشفتگی و خستگی از ادامه حضور در این کشور، از ترس زندان به کشورشان باز نمی گردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی از لندن، بسیاری از جنگجویانی که به گروههای تروریستی درسوریه پیوسته اند و با آنان همکاری می کنند خواستار بازگشت به کشورشان هستند اما بیم زندانی شدن مانع از قطع همکاری با گروههای تروریستی شده است.

کارشناسان تاکید کردند شمار جنگجویان انگلیسی که از ادامه همکاری با گروههای شبه نظامی در سوریه احساس بلاتکلیفی و خستگی می کنند رو به افزایش است.

روزنامه تایمز در بخشی از گزارش خود با عنوان quotation mark شبه نظامیان انگلیسی بیمناک از بازگشت به کشورشان quotation mark نوشت : ناامیدی و ابراز یاس از شرایط موجود و همچنین رویارویی جنگجویان انگلیسی با دیگر گروههای مخالف دولت بشار اسد در سوریه از دلایل عمده افزایش نگرانی و آشفتگی روحی روانی جنگجویان انگلیسی در ادامه همکاری با گروههای تروریستی است.

یکی از جنگجویان انگلیسی که با شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و داعش همکاری می کند در گفتگو با تایمز گفت quotation mark وی و شماری دیگر از جنگجویان بمنظور مقابله با افراطی گری به داعش پیوسته اند و اکنون درصورت تضمین و اطمینان از عدم بازداشت و زندان برای بازگشت به لندن اعلام آمادگی می کنند. quotation mark
 
این جنگجوی انگلیسی به نمایندگی از یک گروه 30 نفره انگلیسی که با داعش همکاری می کنند با تایمز گفتگو کرد.

پیتر نیومن، مدیر مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی کالج سلطنتی لندن بر این باور است در حدود یک پنجم از شبه نظامیان انگلیسی مستقر در سوریه در صدد جستجوی راههای دیگری به غیر از جنگیدن و اقدامات خشونت آمیز هستند.

از سوی دیگر، هشدار مقامات دولتی انگلیس مبنی بر احتمال ممنوع الخروج شدن 30 ساله افراد با سوابق تروریستی و همکاری با گروههای شبه نظامی از این کشور به بیم و نگرانی های جنگجویان انگلیسی دامن زده است.

یکی دیگر از جنگجویان انگلیسی به پژوهشگران کالج سلطنتی انگلیس گفت quotation mark قرار ما بود با این رژیم(بشاراسد) بجنگیم اما اکنون ناخواسته درگیر جنگیدن با اشرار شده ایم quotation mark این شبه نظامی انگلیسی با این سوال که آیا در حال حاضر چاره و گزینه ای دیگر جز جنگیدن داریم گفت quotation mark این دقیقا چیزی نیست که ما خواستار آن بودیم اما اکنون بیم آن داریم که در صورت بازگشت به کشورمان راهی زندان شویم. quotation mark
نیومن خاطر نشان کرد، مقامات دولتی انگلیس می توانند با تکیه بر اظهارات جنگجویان از آنها سخنگویان قدرتمند تبلیغاتی علیه دولت اسلامی عراق و شام بسازند و از اینرو وی از دولت انگلیس خواستار اجرای برنامه ای جهت مقابله با افراط گرایی شد.

چندی پیش دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از تصمیم رهبران لندن برای برنامه ریزی و اجرای برخی از راهبردهای دولتی جهت جلوگیری از مسافرت شهروندان مشکوک به همکاری با گروههای شبه نظامی به سوریه، خبر داد.

وی تصریح کرد، امتیاز شهروندی انگلیسی افرادی که تابعیت دوگانه دارند و مشکوک به همکاری با گروههای شبه نظامی و اقدامات تروریستی هستند لغو خواهد شد.

گفته می شود در حدود 5 هزار نفر از شهروندان انگلیسی تاکنون بمنظور همکاری در جنگ داخلی سوریه به این کشور و در حدود 260 نفر از آنها به انگلیس بازگشته اند.

جنگجویان دولت اسلامی، که پیشتر آنها با عنوان دولت اسلامی عراق و شام شناخته می شدند، تاکنون بخش هایی از سوریه و همچنین موصل و دیگر شهرهای سنی نشین در شمال عراق را اشغال کرده اند.