۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲

هند از استرالیا اورانیوم می‌خرد

نخست وزیر استرالیا برای فروش اورانیوم به هند قراردادی با این کشور به امضا رساند.
کد خبر : ۱۹۵۰۸۲

صراط: تونی آبوت نخست وزیر استرالیا روز گذشته قرارداد فروش اورانیوم به هند و نیز افزایش صادرات سوخت‌های فسیلی در راستای رفع بحران کمبود انرژی در هند امضا کرد.

آبوت پس از امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت: ما با هند قرارداد همکاری هسته‌ای منعقد کرده‌ایم چون استرالیا به هند اعتماد دارد. نخست وزیر هند در زمینه لزوم استفاده از اورانیوم صادر شده در مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای تعهد داده است.

این قرارداد گام بلند هند جهت کسب مقبولیت جهانی در فعالیت‌های هسته‌ای با وجود امضاء نکردن قانون منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی خواهد بود. گفت‌وگوهای هند با استرالیا در زمینه فروش اورانیوم از دو سال پیش هم‌زمان با برداشته شدن طرح ممنوعیت فروش اورانیوم به هند آغاز شده بود. هند از سال 1998 به دلیل ساخت سلاح هسته‌ای تحریم شد که این تحریم‌ها در سال 2008 با قرارداد آمریکا و هند در زمینه فروش سوخت هسته‌ای به هند و به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای آن پایان یافت.

به گزارش رویترز، هند نخستین مشتری اورانیوم استرالیاست که معاهده ان پی تی را امضا نکرده است.

همچنین دوطرف با توجه به بحران انرژی در هند و اینکه حدود دو سوم ذخایر زغال سنگ در هند به پایان رسیده در زمینه افزایش صادرات زغال سنگ و سوخت‌های فسیلی دیگر به هند به توافق رسیدند، اگرچه انرژی هسته‌ای یک مقوله ضروری برای هند در آینده خواهد بود.

منبع: ایسنا