۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲

دالتون: نزدیکی انگلیس به آمریکا تعجبی ندارد

سفیر سابق انگلیس در تهران ضمن تاکید بر نقش محوری جمهوری اسلامی در حفظ ثبات منطقه خواهان پیگیری روند بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور شد.
کد خبر : ۱۹۵۱۶۰
صراط: سفیر سابق انگلیس در تهران ضمن تاکید بر نقش محوری جمهوری اسلامی در حفظ ثبات منطقه خواهان پیگیری روند بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور شد.
 
ریچارد دالتون سفیر سابق انگلیس در ایران از سال 2002 تا 2006 بود. وی هم اکنون در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» در امور خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت دارد. سر ریچارد دالتون کارشناس امور ایران و لیبی نیز می‌باشد.
 
مصاحبه ای با سفیر سابق انگلیس در ایران به شرح ذیل تقدیم می‌شود:
 
نقش ایران در حفظ ثبات منطقه با توجه به پیدایش داعش چقدر اهمیت دارد؟
 
ریچارد دالتون: اهمیت ایران بسیار حیاتی است. در حقیقت ایران در حال همکاری با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است. این 3 قطب و البته انگلیس بر این باورند که ضرورت دارد تا دولتی فراگیر در عراق برپا باشد و تهدید داعش ضرورت همکاری منطقه‌ای را ایجاب می‌کند.
 
لندن چگونه می‌تواند تاریخچه نادرست خود در رابطه با ایران را پاک کرده و در پی بهبود رابطه با تهران باشد؟
 
ریچارد دالتون: هم تهران و هم لندن باید در این زمینه فعالیت کنند. البته ایران نیز درک نادرستی از انگلیس دارد. اما هر دو طرف بهتر است با بازگشایی سفارتخانه حضور در پایتخت‌های دو طرف را در دستور کار قرار دهند و در سطح وزرا با هم دیدار کرده و تبادلات آموزشی، فرهنگی ایجاد کنند و در پی علائق مشترک رفته تا اختلاف‌های برجا مانده جدی را از طریق گفت‌وگو و مذاکره رفع کنند.
 
نظر شما در زمینه رویکرد لندن در مورد پرونده هسته‌ای ایران چیست؟ به ویژه این که به نظر می‌رسد این کشور سیاست مستقلی از خود در این زمینه ندارد و تابع آمریکا است.
 
ریچارد دالتون: البته این واقعیتی است که انگلیس در سیاست‌هایش بسیار به آمریکا نزدیک است و این مورد تعجبی ندارد. به نظر من از بهار سال 2013 به این سو رویکرد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران ماهرانه و موثر بوده است. من با رویکرد انگلیس در قبال موضع هسته‌ای ایران نیز تا حدود زیادی موافقم.
 
فواید رابطه تهران و لندن از بعد اقتصادی و حوزه انرژی به ویژه برای انگلیس چیست؟
 
ریچارد دالتون: همکاری‌های دو طرفه برای انگلیس به ویژه فواید بسیاری در بر دارد و من بر این باورم که شرکت‌های تجاری انگلیسی  در این مسیر متضرر شده و آن‌ها مورد تبعیض قرار گرفتن در حالی‌که ایران مکانی برای تجارت و فعالیت است. البته تا حل موضوع هسته‌ای  و لغو تحریم‌ها اتفاق جدیدی نیز نخواهد افتاد.
 
به عنوان آخرین سئوال چه خاطراتی از زمان خدمت در تهران دارید؟
 
ریچارد دالتون: با وجود مشکلات فراوان من خاطرات خوب زیادی از زمان حضورم در تهران داشتم.
منبع: فارس