۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵

کشور حامی گروه‌های وابسته به القاعده

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تأکید کرد که قطر یکی از حامیان گروههای تروریستی و افراطی وابسته به القاعده از طریق به وجود آوردن پناهگاه امن، میانجیگری دیپلماتیک، کمک مالی و در مواردی کمک تسلیحاتی برای آنها می‌باشد.
کد خبر : ۱۹۵۴۹۳
صراط: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تأکید کرد که قطر یکی از حامیان گروههای تروریستی و افراطی وابسته به القاعده از طریق به وجود آوردن پناهگاه امن، میانجیگری دیپلماتیک، کمک مالی و در مواردی کمک تسلیحاتی برای آنها می‌باشد.
 
به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، شیخ «حجاج العجمی»  یکی از حامیان مالی گروههای وابسته به القاعده در سوریه است که اخیراً در کنفرانسی در «دوحه» قطر  به ثروتمندان قطری گفت: پول خود را به افرادی دهید که آن را صرف جهاد کنند و نه کمک.
 
نیویورک‌تایمز با اشاره به این مطلب و کمک مالی قطر به گروههای تروریستی نوشت، شغل عجمی بعنوان جمع‌‌آوری‌کننده کمک برای گروههای وابسته به القاعده در سوریه نمونه‌ای از چگونگی کمک قطر به حمایت از طیفی از گروههای افراطی در سراسر منطقه از طریق به وجود آوردن پناهگاه امن، میانجیگری دیپلماتیک، کمک مالی و در موارد خاص کمک تسلیحاتی می‌باشد.
 
طبق این گزارش، شیخ العجمی و دستکم دهها نفر دیگر که آمریکا آنها را جمع‌‌‌‌آوری کننده کمک برای گروههای تروریستی القاعده در سوریه قلمداد می‌کند، آزادانه در دوحه فعالیت‌ می‌کنند و اغلب در مساجد دولتی و حتی در شبکه الجزیره برای حمایت از این گروهها فعالیت می کنند.
 
این گزارش‌ می‌افزاید، قطر به دلیل اینگونه اقدامات مورد انتقاد عربستان، امارات متحده عربی، مصر و اسرائیل قرار گرفته است و آنها قطر را در همه‌جا پدرخوانده تروریست‌ها می‌دانند.
 
نیویورک‌تایمز همچنین گزارش کرد که برخی در واشنگتن می‌گویند که قطر مستقیماً از گروه تروریستی «داعش» در عراق و سوریه حمایت می‌کند.
 
طبق این گزارش، قطر تقریباً تنها حکومت سلطنتی در خلیج فارس است که اجازه جمع‌آوری کمک برای جبهه النصره توسط شیوخی را می‌دهد که دولت آمریکا آنها را وابسته به گروههای وابسته به القاعده سوری می‌داند.
 
شیخ عجمی و اغلب این شیوخ در کویت مستقر هستند و به آسانی از کمک‌کنندگان مالی در عربستان سعودی بهره می‌جویند و برخی اوقات در شبکه‌های تلویزیونی کویتی و سعودی برای رسیدن به اهداف خود می‌رسند.
 
بر اساس این گزارش، مقامات خزانه‌داری آمریکا، هم قطر و هم کویت را «حوزه‌های مجاز» برای جمع‌آوری کمک برای تروریست‌ها می‌داند.
منبع: فارس