۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶

اطاله دادرسی‌ها نیازمند اصلاح است

رئیس کل دادگستری یزد با اشاره به طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده‌های قضایی به دلیل حجم بالای پرونده‌ها گفت: این روند باید اصلاح شود.
کد خبر : ۱۹۵۶۵۲
صراط: رئیس کل دادگستری یزد با اشاره به طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده‌های قضایی به دلیل حجم بالای پرونده‌ها گفت: این روند باید اصلاح شود.
 
محمدرضا حبیبی، صبح امروز در جمع کارکنان اداری و قضایی مرکز استان یزد اظهار داشت: دستگاه قضایی باید به نحوی به امور مردم رسیدگی کند که مظلومان این دستگاه را ملجأ و پناهگاه خود بدانند.
 
وی بیان کرد: رویکرد دستگاه قضایی باید به نحوی باشد که مظلومان همواره احساس اطمینان و اعتماد کرده و مجرمان همواره از حضور دستگاه قضا احساس خطر کرده و بدانند عمل مجرمانه آنها، مستوجب مجازات است.
 
رئیس کل دادگستری استان یزد تاکید کرد: تلاش کارکنان دستگاه قضایی باید در این مسیر باشد و آنها باید مردم را به دادخواهی عادلانه و سریع در دستگاه قضایی امیدوار کنند.
 
حبیبی با اشاره به حجم بالای پرونده‌ها و برخی مسائل و مشکلاتی که برای برخی دیگر از پرونده‌ها به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: در برخی موارد، مسائل حاشیه‌ای بر روند رسیدگی به پرونده‌ها تاثیر می‌گذارد و سبب طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود که این رویه باید به سرعت اصلاح شود.
 
وی تصریح کرد: اگر اطاله دادرسی به یک روند در دستگاه قضایی تبدیل شود، به طور مردم از دستگاه قضایی قطع امید خواهند کرد ضمن اینکه مجرمان نیز از این قضیه به نفع خود استفاده می‌کنند.
 
رئیس کل دادگستری استان یزد بیان کرد: هزینه ارتکاب جرم باید برای مجرمان بالا برود و ظالمان همواره این ترس را داشته باشند که چنانچه دست از پا خطا کنند یک سیستم قضایی قاطع وجود دارد که با سرعت به جرم او رسیدگی خواهد کرد.
 
حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود بر دقت در نگارش دستورات قضایی تاکید کرد و یادآور شد: در برخی موارد بی‌دقتی در نگارش دستورات قضایی سبب اطاله دادرسی می‌شود که اگر این امر با دقت بیشتری انجام شود، از زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاسته خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه سرعت رسیدگی باید با دقت نیز همراه باشد، تصریح کرد: در رسیدگی به پرونده‌های قضایی دقت نباید فدای سرعت شود.
 
این مسئول تاکید کرد: اگر دادیار و بازپرس، پرونده رسیده از کلانتری را کامل مطالعه کنند و تمامی نواقص را به ضابط قضایی گوشزد نمایند، امور بسیار سریع‌تر پیش خواهد رفت.
 
حبیبی تصریح کرد: در برخی موارد هر پرونده چندین بار بین کلانتری و دادسرا برای رفع نقص رد و بدل می‌شود که این امر سبب اطاله دادرسی و بروز مشکلات مختلف در این رد و بدل‌ها می‌شود.
 
وی کار در دستگاه قضایی را بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواند و عنوان کرد: محیط کاری دادگستری پرتنش است اما با این وجود باید تکریم ارباب رجوع در اولویت باشد زیرا به طور قطع برخورد نامناسب با واکنش و عکس‌العمل ارباب رجوع مواجه خواهد بود و این بر تنش محیط اضافه خواهد کرد.
 
رئیس کل دادگستری استان یزد از اختصاص یک دادسرای دیگر در یکی از نقاط پر جمعیت شهر خبر داد و افزود: این امر هم دسترسی آسان‌تر مردم به دستگاه قضایی را در پی خواهد داشت و هم از شلوغی این دادسرا که هم برای ارباب رجوع و هم برای کارکنان بسیار سخت است، کم خواهد کرد.
منبع: فارس