۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲

آغاز مذاکرات نفتی ایران و روسیه پشت درهای بسته

وزیر نفت کشورمان و وزیر انرژی روسیه در دومین روز از اجلاس کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه مذاکرات را برای امضای سند مشترک آغاز کردند.
کد خبر : ۱۹۵۷۶۰
صراط: در ادامه یازدهمین اجلاس کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، السکاندر نواک وزیر انرژی روسیه و بیژن زنگنه وزیر نفت مذاکراتی در پشت درهای بسته آغاز کردند.

نواک و زنگنه پیرامون همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه انرژی مذاکره خواهند کرد و در ادامه این جلسه سند همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری دو طرف به امضا می‌رسد.

با آغاز به‌کار یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، کمیته های ٦ گانه کمیسیون مشترک ایران و روسیه وارد بحثهای تخصصی شدند و قرار است متن نهایی آن در اختیار وزیر نفت ایران و وزیر انرژی روسیه قرار گیرد.

در این راستا علی ماجدی،معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در نخستین روز یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه از ضرورت همکاری ایران و روسیه در شرایط کنونی خبر داد و گفت: پس از دیدار رئیس جمهوری ایران و روسیه در بیشکک روابط دو کشور وارد مرحله تازه ای شده است.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به این که در دو ماه گذشته یادداشت تفاهم همکاری در زمینه اقتصادی، فنی و تجاری بین وزیران نفت دو کشور ایران و روسیه امضا شد، تصریح کرد: با امضای این یادداشت تفاهم، مرحله تازه ای از توسعه روابط میان دو کشور شکل گرفت.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز طی روزهای اخیر اعلام کرده که ایران هیچ محدودیتی برای همکاری با روسیه در زمینه های مختلف ندارد و همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی باید به سطح قابل قبولی برسد.

4 مرداد ماه تفاهم نامه ای بین ایران و مسکو با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مسکو به امضا رسید که هدف آن همکاری‌ تجاری و اقتصادی دو کشور در تعدادی از بخش‌ها بود.

بر این اساس اگرچه ابتدا اعلام شد که دو کشور همکاری نزدیکی در بخش های احداث و نگهداری تاسیسات تولیدی، توسعه زیرساخت‌های شبکه برق، بخش نفت و گاز و تجارت ماشین‌آلات، تجهیزات، کالاهای مصرفی و محصولات کشاورزی خواهند داشت اما توافق جدید دوکشور بلافاصله با عقب‌نشینی رسمی مسکو همراه شد و مسکو بیانیه منتشر شده را تنها چند ساعت پس از انعقاد تفاهم نامه پس گرفت و اعلام کرد که بیانیه جدیدی را منتشر خواهد کرد.

دو کشور در حالی در سکوت خبری اقدام به توافق با یکدیگر کردند که هیچ یک تمایلی به شفاف سازی درباره این تفاهم نامه نشان ندادند و در برابر گمانه زنی های صورت گرفته سکوت اختیار کردند.

البته با گذشت چند روز از امضای این تفاهم نامه و گمانه زنی های صورت گرفته مبنی بر این که این تفاهم نامه به تهاتر نفت ایران در برابر دریافت کالا از روسیه منجر خواهد شد، زنگنه اعلام کرد که ما هیچ وقت در مورد تهاتر نفت و کالابحث نکردیم به طور کلی نه با روسیه و نه با هیچ کشوری برای تهاتر نفت با کالاتاکنون بحثی نداشته ایم.

وی همچنین با اشاره به این که در جایگاه وزیر نفت به روسیه نرفتم، اظهار کرد: من از جایگاه رییس ایرانی کمیسیون مشترک توسعه همکاری های اقتصادی دوکشور به روسیه رفتم و یک یادداشت تفاهم برای توسعه فعالیت های تجاری ، اقتصادی و فنی بین دوکشور امضا کردیم.

زنگنه همچنین با اشاره به این که در این تفاهمنامه بحث های تسهیل روابط بانکی و غیره نیز مطرح شد که این به مرور جلو خواهد رفت،خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح تجارت ایران و روسیه 1.5 میلیارد دلار است که خیلی کم است و باید افزایش پیدا کند.

وی همچنین گفته بود که در مذاکرات برای فروش نفت، خودمان را محدود به چیزی نمی کنیم اما شایعاتی که درباره امضای قرارداد با روسیه برای فروش نفت ایران وجود دارد، صحت ندارد.

منبع: ایسنا