۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۰

ذخیره نفت خام ایران چقدر است؟

کد خبر : ۱۹۵۷۸

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مطالعات و لرزه نگاری های جدید در میدان های نفتی گفت: حجم ذخایر نفت خام قابل برداشت ایران اواخر سال گذشته 151.3 میلیارد بشکه بود که هم اکنون به 155 میلیارد بشکه رسیده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، احمد قلعه بانی امروز در شانزدهمین نمایشگاه بین الملی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت : افزایش ذخایر قابل برداشت نفت در مخازن نفتی به دو صورت اکتشاف میدان های نفتی جدید و مطالعات جامع مخازن است.
وی گاز طبیعی اکتشاف شده در سال گذشته را 22 تریلیون و 400 میلیارد مکعب اعلام کرد و گفت: این حجم گاز در 4 میدان طوس، کوه سفید، فروز و خیام کشف شده است.
قلعه بانی با بیان اینکه تمامی مخازن نفتی ایران از نیمه دوم عمر خود گذشته است ، گفت: باید برای حفظ و افزایش تولید روش های جدید ازدیاد برداشت را در میدان های نفتی به کار بگیریم، زیرا متوسط برداشت نفت از هر چاه قبل از انقلاب 26 هزار بشکه بوده که هم اکنون به دو هزار بشکه کاهش یافته است.
وی از افزایش یک درصدی ضریب برداشت نفت از میدان های نفتی در برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: شرکت ملی نفت با همکاری شرکت های داخلی و خارجی به همراه دانشگاه های معتبر کشور در حال کار بر روی فناوری های جدید ازدیاد برداشت است.
وی گفت: طرح های زیادی در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفتی در شرکت ملی نفت در حال انجام است که مهم ترین پروژه ، تزریق گاز به میدان های نفتی با سن بالاست.