۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲

ماری هارف: برای مقابله با داعش با ایران هماهنگی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که ائتلاف علیه داعش برای مقابله با این گروه ترویستی با ایران و سوریه هماهنگی و همکاری نخواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۶۰۲۹
صراط: ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور هماهنگی با ایران برای اقدام علیه داعش ندارد.

به نقل از سایت کاخ سفید، ماری هارف در کنفرانس خبری خود گفت که "جان کری" در بغداد بود و هم اکنون وارد امان شده و سپس به جده می رود و در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس مشارکت می کند و پس از آن به پاریس می رود.

وی در پاسخ به سوالی که چه کشورهایی عضو ائتلاف ضد داعش هستند، گفت: ما یک لیست ایجاد کردیم اما به یاد آورید که ما درباره یک ائتلاف نظامی صرف صحبت نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: ما قصد نداریم که با نظام اسد علیه داعش همکاری کنیم و در این باره نیز شفاف هستیم که در این زمینه قصد هماهنگی با ایران نداریم.

وی افزود: ما در اینجا دلیل مشترکی با نظام اسد نداشته و آنها بخشی از راه حل برای چالش داعش نیستند.

ماری هارف ادامه داد: من معتقدم که این توافق وجود دارد که حمایت از مخالفان میانه روی سوریه بهترین گزینه بوده اما نیازمند مجوز کنگره هستیم.

وی در پاسخ به این سوال در این باره که امکان دارد تسلیحاتی که برای مخالفان سوری در نظر گرفته شده در اختیار داعش قرار بگیرد، گفت: همیشه این خطر وجود داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره سخنرانی فردای باراک اوباما گفت: وی معتقد است که گفت و گوی مستقیم با مردم آمریکا درباره تهدید داعش و چگونگی تعامل با آن مهم است.

وی از فرانسه به عنوان کشوری کلیدی در اتحاد علیه داعش نام برد.
"ماری هارف" در پاسخ به این سوال که حتی بدون همکاری با ایران، آیا تهران در حال انجام اقدامی سودمند در عراق است، گفت: خوب، ما از هیچگونه شبه نظامیان غیر قانونی در عراق حمایت نمی کنیم.

البته وی در ادامه گفت که هفته پیش آمریکا پوشش هوایی برای برخی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در آمرلی انجام داده است.

"ماری هارف" درباره گفت‌و‌گو آمریکا با روسیه درباره اقدام علیه داعش ابراز بی اطلاعی کرد اما گفت روسیه بخشی از شورای امنیت سازمان ملل بوده و بنابراین در مذاکرات مشارکت دارند اما آنها از نظام اسد نیز حمایت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره همه پرسی استقلال اسکاتلند که قرار است هفته آینده برگزار شود نیز صحبت کرد و گفت: ما علاقه مند هستیم که شاهد بریتانیایی قدرتمند باشیم اما این به مردم اسکاتلند بستگی دارد که درباره استقلال صحبت کنند.