۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹

دفاع معاون جنتی از فیلم سیاه‌نما

رئیس سازمان سینمایی گفت: فیلمهای مجید مجیدی مشکلات را نشان می دهد اما سیاه نمایی نیست و مبارزه مردم در آن وجود دارد. فیلم«قصه ها»نیز شامل همین می‌شود.علاوه بر اینکه ما در انتخاب فیلم ها برای جشنواره های خارجی نیز مسئول نیستیم.
کد خبر : ۱۹۶۳۱۱
صراط: حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در برنامه«هفت» شب گذشته درباره تأمین معیشت هنرمندان گفت: بخشی از آرامش روحی هنرمندان ما معنوی و بخشی از آن مادی است. یکی از مشکلات اهالی سینما وضع بد زندگی معیشتی آنان است. با کمک خانه سینما حساب مشترکی را باز کردیم و منبع ثابتی از درآمد سینما را به آن اختصاص دهیم. این کار برای سازمان سینمایی نیست و این سازمان توان پرداخت بیمه بیکاری هنرمندان را ندارد و به دولت مربوط می شود. ما مبلغی را در این حساب قرار می دهیم و امیدوارم که مبلغی به این حساب اضافه شود.

ایوبی افزود: ما آیین نامه را برای امنیت هنرمندان نوشتیم و وقت بسیاری برای آن صرف کردیم. ما متناسب با نیازهای کشور به ضوابط حداقلی رسیدیم که این را آغاز می کنیم. این امید را به هنرمندان می دهیم که در حد شأن آنها و با حفظ منزلتشان حمایت از آنها در زمینه بیکاری صورت گیرد. راه اصلی این است که اقتصاد سینما راه بیفتد و وضع فروش دگرگون شود.

رئیس سازمان سینمایی در رابطه با افزایش بودجه برای ساخت فیلم در بخش خصوصی عنوان کرد: ما هنوز از این آرزو فاصله داریم که برای تولید فیلم نیازی به دولت نداشته باشیم. اگر بخش خصوصی مشارکت کند، وظیفه دولت این است که در یک بازار طبیعی و رقابتی سینما از فیلم های ارزشمند حمایت کند. سینمای هنر و تجربه راهی است که بار سینما را از اکران عمومی برداریم و از آنها حمایت کنیم. بهرحال دولت هم وظایفی به عهده دارد که باید از بخش های مختلف حمایت کند تا بخش خصوصی وارد این قائله شود.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی سینمای ما به روزرسانی صنعت سینمای ماست و مشکلاتCGI و تولید انیمیشن باید مرتفع شود. زمانی که بخش خصوصی دلیلی برای به خطر انداختن سرمایه خود نمی‌بیند، دولت باید وارد شود و این فناوری جدید باید وارد کشور شود. با آمدن فناوری های جدید امکان ساخت فیلم هایی که در تاریخ ما جمع شده، وجود دارد.

ایوبی درباره اینکه چه طور باید برای سینما برنامه ریزی کنیم تا صنعت سینما رونق بگیرد،گفت: اقتصاد در صورتی موفق است که دخل و خرج یک مجموعه با هم سازگار باشد. ما در سال باید حدود 100 میلیارد هزینه کنیم تا پول به سینما بازگردد. اگر حداقل به این میزان 20 میلیارد سود باز گردد، اقتصاد سینما رونق می گیرد.

وی درباره سینما کارت بیان کرد: سینما کارت در روز سینما رونمایی شد و تمام سینماهای کشور دارای کارتخوان هستند. در کارتابل جهانگیری نیز بخشنامه ای وجود دارد که علی جنتی از ایشان خواستند که آن را امضا کنند. در این بخشنامه خواسته شده که این کارت ها از بودجه رفاهی کارکنان بین 50 الی 100 هزارتومان شارژ شود. ما 2.5 میلیون کارمند داریم که اگر کارت ها وارد این چرخه شود، اقتصاد سینما رونق می گیرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مسأله فیلمنامه توضیح داد: تا زمانی که فیلم خوب نباشد، مردم به سینما نمی روند. در حال حاضر بسیاری از فیلمنامه های شخصیت های برجسته کشور را خواندم و جلساتی با هم گذاشتیم. افراد مستقر در شورای پروانه ساخت، نمایش و ویدئویی ما برای ساخت فیلم های خوب، سرشناس هستند. واقعا شورای پروانه ساخت ما یک کارگاه است و در فضای اعتماد فیلمنامه نویسان نقایص را می پذیرند و اصلاح می کنند.

وی افزود: ما گنجینه ای به نام اسلام، دفاع مقدس، تمدن اسلامی و شعر و ادب داریم که اگر از آنها اقتباس شود، آینده خوبی پیش روی سینمای ماست. مشکل ما بیشتر فقدان تفاهم و اعتماد است.

ایوبی درباره ساخت فیلم های مرتبط با حوزه دفاع مقدس و ارزشی گفت: من متوجه حساسیت درباره برخی فیلم ها هستم اما سینما عرصه تخیل است و حتی اگر فیلمساز اشتباهی داشت، نباید کاری انجام دهیم که درس عبرت دیگران شود. ساختن فیلم دفاع مقدس کار سختی است. دفاع مقدس برای همه ماست و ساخت فیلم دفاع مقدس مخصوص عده معدودی نیست. بنابراین باید قدرت خطرپذیری اهالی سینما را کاهش دهیم و انتظارات خود را از سینماگر کم کنیم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: تمام ناکامی کشور بر گردن سینماگران نیست. گاهی فیلم ها را برای ما نقد می کنند و فکر می کنند که سینماگر مخالف فرهنگ و تمدن اسلامی است و همه کارهایی که انجام داده با قصد و غرض خاصی صورت گرفته است. باید به سینماگران اعتماد کنیم.

ایوبی درباره چگونگی حمایت از قاچاق فیلم ها تشریح کرد: در زمینه مبارزه با قاچاق یک کار سنتی انجام می‌شد که فراز و فرودهایی داشت اما الان راه نرم افزاری در سراسر جهان به نام ویدیوهای خانگی وجود دارد. به عبارتی مردم باید در خانه خود آرشیو بزرگی از ویدئوهای خانگی را داشته باشند تا بتوانند خودشان انتخاب و هزینه آن را شارژ کنند. من با این سیستم آشنا بودم و کارها آرام انجام و این سیستم در برخی نقاط تهران تجربه شد. م

وی افزود: جلسه ای بین دو وزیر ارشاد و فناوری ارتباطات اتفاق افتاد که صحبت های خوبی شد و واعظی به عنوان وزیر ارتباطات پای کار آمد و بعد از جلسه اعلام شد که بعد از یک ماه همه زیرساخت ها فراهم می شود و اتفاقا  آقای واعظی تماس گرفتند و گفتند به قول خود عمل کردیم و الان درحال عبور از سیستم سنتی توزیع دی‌وی‌دی‌ها و راه اندازی ویدئوهای خانگی هستیم. ویدئوی خانگی باعث مبارزه با قاچاق،درآمد بهتر برای سینما و مبارزه با ماهواره می شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره طرح «سینما سلام» گفت: الان وضع فروش خیلی خوب است، سینماداران با سینمای رایگان موافق نبودند و ما هم احترام گذاشتیم. با توجه به پیامک های دریافتی تمام سینماهای شهرها در بعدازظهر جمعه کاملا پر بودند.

ترسیم مشکلات جامعه و مقابله با آن سیاه نمایی نیست
ایوبی درباره حضور فیلم هایی که به نوعی تلخ هستند و به آن سیاه نما می گویند، توضیح داد: مرز واقعی بین سیاه نمایی و بیان واقعیات در سینما را باید مشخص کنیم. معنای بیان مشکلات یک جامعه سیاه نمایی است؟ گرچه فیلم سیاه نما نیز وجود دارد. اما اگر جامعه را پویا نمایش دهیم و در کنارش به ترسیم مشکلات بپردازیم و نحوه تقابل مردم با این سختیها را نیز نشان دهد این سیاه نمایی نیست.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: فیلمهای مجید مجیدی مشکلات را نشان می دهد اما سیاه نمایی نیست و مبارزه مردم در آن وجود دارد. فیلم«قصه ها»نیز شامل همین می‌شود.علاوه بر اینکه ما در انتخاب فیلم ها برای جشنواره های خارجی نیز مسئول نیستیم و آقای جنتی هم فیلم رخشان بنی اعتماد را ندیده است. حرف قبلی ایشان نیز در مورد رفتن یا نرفتن به جشنواره ونیز بوده که برعهده ما نبوده است.

من نمی‌گویم که جشنواره های خارجی سیاسی نیستند
وی اضافه کرد: من نمی گویم که جشنواره های خارجی سیاسی نیستند اما نباید بگوییم هر فیلم ایرانی که به جشنواره های خارجی می رود به دلیل مسائل سیاسی است.

ایوبی یادآور شد: کشورهای دیگر به فیلم دفاع مقدسی ما نیز علاقه دارند. ما دو حضور در کشورهای خارجی داریم؛ یکی حضور جشنواره ای و دیگر برنامه های فرهنگی است که اگر بررسی کنیم، مشخص است که فیلم های دفاع مقدسی کم نمایش داده نشده اند. اگر ضعفی در نمایش آنان بوده شاید به دلیل ضعف مدیریت ماست.

این مسئول سینمایی درباره کارنامه مدیریتی خود نیز اذعان کرد: زمانی که آمدم، سینما زخم‌های زیادی داشت اما امروز این مشکلات را نمی‌بینم. بی اعتمادی به دولت دیگر وجود ندارد. سالن‌دارهای سینما دچار بحران بودند. کل مخاطب ما 8 میلیون و فروش ما به 30 میلیارد رسیده بود؛ درحالی که وضع گیشه امروز چیز دیگری را نشان می دهد.

ایوبی ادامه داد: امروز شاهد افزایش 50 یا 60 درصدی مخاطبان هستیم. موجی از بخش خصوصی به سمت سینماسازی آمده اند. قبلا شهرستان را از سبد اکران کنار گذاشته بودند اما با نهضت دیجیتال کردن سینما و عبور کردن از نگاتیو، شهرستان برای همه مهم شده و عدالت در اکران را شاهدیم.علاوه بر اینکه ما صرفه جویی پولی نیز داشته ایم.

وی تأکید کرد: بسیاری در اجرای طرح های سینما ناامید بودند و می گفتند امسال فروش گیشه سیاه است اما الان این رونق را می‌بینیم و در همین 6 ماه به اندازه یک سال گذشته فروش داشتیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فراهم شدن فضای اطمینان خاطر در سینما تشریح کرد: آرامش امروز سینما ناخودآگاه خیلی از مسائل را حل می کند و به نظرم پایدار است و به نفع همه خواهد بود؛چون باید سینمایی وجود داشته باشد که برای آن گفتگو کنیم.

ایوبی درباره برآیند مدیریت خود طی یکسال اخیر عنوان کرد: تا پیش از آمدنم، یک اجماع سیاسی را علیه سینما شاهد بودیم اما طی این یک سال این اجماع به نفع سینما تغییر کرده است. بیشترین مطالبه مجلس از ما ساخت سالن در شهرستانهاست؛ چون سینما بهترین رسانه برای بیان مطالب است. همه این حمایت و نگاه را را مرهون رهبر انقلاب هستیم. خود ایشان از معدود افرادی هستند که به سینما اشراف کامل دارد.
منبع: تسنیم