۲۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲

درخواست‌دخترشاه‌عربستان برای‌آزادی‌زنان

دختر پادشاه عربستان می‌گوید: زنان عربستانی بیش از پیش تمایل دارند که در پست‌های جدید حضور داشته باشند. آنها می‌خواهند ثابت کنند که فعالند و می‌خواهند در جامعه نقشی داشته باشند.
کد خبر : ۱۹۶۴۸

به گزارش صراط نیوز به نقل  از ایسنا، به نوشته روزنامه وطن - چاپ آمریکا - عادله، دختر ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در گفت‌وگو با سایت فرانس 24 اعلام کرد: برخی زنان عربستانی از نگاه مشکوک غرب نسبت به آنها رنج می‌برند؛ از این رو ما باید به دیگران کمک کنیم تا ما را بیشتر بشناسند؛ دیگران نیز باید برای شناخت ما بیشتر تلاش کنند. امیدواریم که این نگاه‌ها نسبت به زنان عربستانی تصحیح شود.

دختر پادشاه عربستان عنوان داشت: تظاهرات فرهنگی که من به عنوان یک زن عربستانی در رأس آن قرار دارم با هدف ایجاد روابط میان فرهنگ‌های مختلف و شناخت از زنان عربستانی و مشارکت آنها در جامعه عربستان و اشاعه‌ی احترام فرهنگ‌ها و اختلافات آنها است.

وی بر حق هر فردی در بیان عقیده‌اش به شیوه متمدنانه تاکید کرد و گفت: بسیار مهم است که به سخنان تمامی زنان گوش کنیم. زنان عربستانی قادر به تحقق اهداف زیادی شده‌اند اما اهداف زیادی هنوز باید محقق شود. از این رو هیچ ضرری ندارد که برخی زنان نظرشان را مطرح کنند آرزوها و اهداف خود را به شیوه‌ای مثبت نظیر آنچه اکنون در فیس بوک تحت عنوان "انقلاب زن در عربستان" وجود دارد، مطرح کنند.

عادله افزود: تاکید می‌کنم مسئولان عربستانی در زمان مناسب نظر زنان عربستانی را که خواهان خدمت به کشورشان هستند مورد توجه قرار خواهند داد و این مساله از طریق رای دادن زن‌ها، نامزدی‌ آنها در شوراهای شهر صورت خواهد گرفت.

وی گفت: اگر به زنان همان فرصت ارائه شده به مردان در انتخابات داده شود مانند انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع، کمیته‌های مشاغل تاجران، مهندسان معماری، زنان نقش اساسی خواهند داشت همان طور که در زمینه‌های پزشکی، تجارت و آموزش خود را نشان داده‌اند.

عادله ادامه داد: زنان تنها در انتخابات معین حق رای دادن یا نامزد شدن را دارند امیدواریم که این فرصت در تمامی زمینه‌ها افزایش یابد.

این شاهزاده عربستانی درباره‌ی انتخاب یک زن عربستانی برای پست مدیر کلی مرکز جهان عرب گفت: انتخاب منی خزندار به عنوان مدیر کل این سازمان مهم در پاریس نتیجه تلاش‌های زنان عربستانی در جهان عرب است که در جهت جلب نظر مثبت دیگران تلاش کردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت عربستان تلاش می‌کند به زنان حقوق جدیدی بدهد؛ درحال حاضر حدی برای بسیاری از احکام شرعی قرار داده شده و بسیاری از تغییرات صورت گرفته است. زنان عربستان امروز بدون موافقت سرپرست خود می‌توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند. تغییراتی نیز در نظام سرپرستی زنان صورت گرفته است.