۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

جرم دندان موجب زایمان زودرس می‌شود

سموم باکتری‌های موجود در جرم دندان با انتشار در رگ‌های خونی لثه، وارد سیستم گردش خون می‌شود و می‌تواند موجب بالا رفتن قند خون در افراد دیابتی، تشدید بیماری‌های قلب و عروقی و حتی ‌زایمان زودرس شود.
کد خبر : ۱۹۶۷۴۸
صراط: کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان دانشگاه پزشکی کاشان گفت: سموم باکتری‌های موجود در جرم دندان با انتشار در رگ‌های خونی لثه، وارد سیستم گردش خون می‌شود و می‌تواند موجب بالا رفتن قند خون در افراد دیابتی، تشدید بیماری‌های قلب و عروقی و حتی ‌زایمان زودرس شود.
 
محمد فرجی اظهار داشت: پلاک دندانی در صورتی که حذف نشود در ابتدا باعث التهاب لثه شده و رفته رفته پلاک از حالت نرم به حالت سخت تبدیل شده که اصطلاحا جرم دندان نامیده می شود.
 
وی افزود: جرم بین لثه و دندان فاصله می‌اندازد و چسبندگی لثه به دندان را از بین می‌برد، بنابراین لثه‌ها تحلیل می‌روند، به همین علت است که خیلی اوقات پس از جرم‌گیری تصور می‌شود از بلندی لثه‌ها کاسته شده و بین دندان‌ها فاصله افتاده است.
 
وی تاکید کرد: درواقع این فاصله تا به حال توسط جرم پر شده و قابل رویت نبوده وقتی جرم ها را بر داشته می شود تحلیل لثه بر اثر وجود جرم نمایان می شود.
 
فرجی تصریح کرد: جرم محلی برای رشد و فعالیت میکروب‌های بیماری‌زاست که محصولات سمی ‌این میکروب‌ها لثه‌ها را بیمار می‌کند.
 
به گفته این متخصص دندانپزشکی، یک لثه سالم، صورتی رنگ و براق بوده و محکم به سطح دندان می چسبد، اما ‌ترشحات و مواد‌ زاید ناشی از فعالیت این میکروب‌ها، موجب التهاب و عفونت لثه می‌شود و به همین دلیل است که لثه در مجاورت جر‌م‌ها، قرمز، شل و اسفنجی است.
فرجی خاطرنشان کرد: به دنبال التهاب لثه، استخوان اطراف دندان نیز تحلیل رفته و دندان با از دست دادن بافت‌های نگه دارنده خود به مرور زمان لق شده و بیماری‌های لثه باعث تشدید بیماری‌های سایر اعضای بدن نیز خواهند شد.