۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴

گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره قتل معترضان یمنی

دیده بان حقوق بشر با محکوم کردن قتل معترضان در شهر صنعا از رئیس جمهور یمن خواست تا اقدامات فوری برای تضمین بازخواست عاملان آن انجام دهد؛ زیرا در غیر این صورت این قتل لکه ننگی در تاریخ وی خواهد بود.
کد خبر : ۱۹۶۸۷۹
صراط: سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت و نیروهای امنیتی و ارتش را به خاطر سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم در روزهای هفتم و نهم ماه سپتامبر جاری که به کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن نزدیک به یکصد نفر دیگر منجر شد، محکوم کرد.

به گزارش پایگاه جنبش انصار الله یمن، دیده بان حقوق بشر افزود: نیروهای امنیتی به شدت واکنش نشان دادند و به نظر می رسد که باعث قربانی شدن و زخمی شدن شمار زیادی از تظاهرات کنندگان شده اند.

«جو استورک» معاون مدیر اجرایی بخش بخش خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تیراندازی سربازان یمنی با گلوله جنگی به گردهمایی های مسالمت آمیز، ما را به یاد کشتن تظاهرات کنندگان در جریان تلاش دولت سابق برای خاموش کردن شعله انتفاضه سال 2011 میلادی یمن می‌اندازد.

«عبدربه هادی منصور» رئیس جمهور یمن باید گام های فوری برای تضمین بازخواست عاملان بردارد؛ وگرنه قتل آنها لکه ننگی در تاریخ وی باقی خواهد ماند.

دیده بان حقوق بشر از مسئولان یمنی خواست تا به اصول و مبانی اساسی سازمان ملل در خصوص استفاده از زور و سلاح از سوی مجریان قانون پایبند باشند؛ چرا که این اصول تاکید می کند که نیروهای امنیتی تا بالاترین حد ممکن باید از ابزارهای غیر خشن پیش از توسل به زور متوسل شوند.

جو استورک گفت: قتل معترضان در صنعا این ضرورت را نمایان می سازد که یمن باید با گذشته سرکوبگرانه خود قطع رابطه کرده و با مرور زمان، منصور عبدربه هادی رئیس جمهور یمن باید ثابت کند که درخصوص لزوم تغییرات، اعتقاد راسخ دارد  و به پایان دادن به تاریخ طولانی نقص حقوق متعهد باشد؛ زیرا این نقض حقوق تهدیدی درباره تقسیم شدن کشور به شمار می رود.

نیروهای امنیتی یمن اخیرا تحصن مسالمت آمیز مردم در خیابان فرودگاه شهر صنعا را به شدت سرکوب کردند که به کشته و زخمی شدن شماری از معترضان منجر شد.

مردم یمن از پنج هفته پیش جنبش اعتراضی و مسالمت آمیز خود را برای برآورده شدن سه خواسته اصلی شامل "سرنگونی دولت فاسد، لغو دستور آزادسازی حامل های سوخت و اجرای نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی" این کشور آغاز کردند که رهبری این حرکت گسترده مردمی را جنبش انصار الله برعهده دارد.

مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته بین جنبش انصار الله به عنوان نماینده مردم و نهاد ریاست جمهوری یمن در طول پنج هفته اخیر با وجود طرح برخی پیشنهادها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

منبع: تسنیم