۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵

عملکرد یکساله دانشگاه‌آزاد از زبان میرزاده

رئیس دانشگاه آزاد در ارائه گزارش عملکرد یک سال گذشته دانشگاه آزاد از حرکت در راستای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، افزایش پنج برابری اعتبارات فرهنگی و تجمیع هفت پردیس دانشگاه تا سه سال آینده خبر داد.
کد خبر : ۱۹۷۰۴۲

صراط: حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد پیرامون گزارش عملکرد یکساله گذشته دانشگاه آزاد اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری سه عامل مهم توسعه کشور، توسعه علم و دانش، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی است که در هر سه مورد دانشگاه آزاد دارای برنامه مدون و مصوب هیات موسس و هیات امنا و شورای دانشگاه است که از مهر ماه 92 در دست اجرا قرار گرفته است.

افزایش یک‌هزار و 260 رشته محل دوره دکترای تخصصی در دانشگاه آزاد

وی با تشریح دستاوردهای دانشگاه آزاد در یک سال گذشته تصریح کرد: توسعه کیفی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه آزاد از موارد مهم و اولویت‌های اصلی مدیریت دانشگاه در این مدت بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه کیفی به لطف خدا اقدامات قابل توجهی تا به امروز انجام شده که گواه تمام آنها توسعه تحصیلات تکمیلی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری است که پس از تعامل مثبت با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق شدیم رشته محل‌های دانشگاه را در رشته‌های دکترا از 394 رشته محل در 32 سال گذشته به یک‌هزار و 260 رشته محل و رشته محل‌های کارشناسی ارشد را از 2 هزار 408 رشته محل به 4 هزار و 740 رشته محل افزایش دهیم.

میرزاده ادامه داد: از مهر ماه سال جاری تمام رشته‌ محل‌های مذکور دارای دانشجو خواهد شد و براساس آخرین آمار مرکز آزمون دانشگاه 133 هزار و 670 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و 17 هزار و 724 نفر دانشجوی دکترای تخصصی پذیرش شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری با محاسبه پذیرش‌های ترم بهمن، دانشگاه آزاد بالغ بر نیم‌ میلیون نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی داشته باشد که در تاریخ علمی ایران بی‌سابقه بوده است.

طرح تجمیع علوم و تحقیقات موفقیت اخیر دانشگاه آزاد اسلامی را رقم زد

رئیس دانشگاه آزاد دستاورد بزرگ علمی و آموزشی دانشگاه آزاد را حاصل اجرای طرح تجمیع واحدهای علوم تحقیقات خواند و گفت: این دستاورد بزرگ علمی و آموزشی حاصل طرح تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات در واحدهای همجوار است. واحدهائی که با توافق مدیریت سابق دانشگاه و وزارت علوم وقت قرار بود از مهر ماه 93 تعطیل شوند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد بیان داشت: توسعه تحصیلات تکمیلی به دلیل ویژگی‌های رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری خود مقارن با توسعه کیفی دانشگاه و حرکتی در جهت خودکفایی علمی و خیزشی برای جایگاه ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

برنامه پنجم توسعه رشد 20 درصدی تحصیلات تکمیلی را الزامی کرده است

میرزاده ادامه داد: اکثر صاحب‌نظران به آثار مفید اجتماعی و اقتصادی این حرکت عظیم یعنی گسترش تحصیلات تکمیلی واقف هستند و دانشگاه آزاد بزرگترین سهم را برای رسیدن به اهداف مندرج در برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که رشد 20 درصد سالانه را برای تحصیلات تکمیلی مقرر کرده است بر عهده دارد.

ظرف 3 سال آینده اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد به 50 هزار نفر می‌رسد

رئیس دانشگاه آزاد تقویت کادر علمی واحدهای آموزشی این دانشگاه را یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای توسعه کیفی خواند و گفت: تقویت کادر علمی واحدهای آموزشی با معرفی نزدیک به 5 هزار نفر هیات علمی به آنها انجام شده که مراحل جذب این افراد در سال جاری به اتمام می‌رسد و طی سه سال آینده هر سال 5 هزار نفر دیگر به عنوان اعضای هیات علمی جدید و به واحدهای آموزشی جذب خواهند شد به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 96 تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد به 50 هزار نفر برسد.

وی در تشریح مزیت‌های توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد تصریح کرد: گسترش و پراکندگی رشته‌های تحصیلات تکمیلی در کنار رشته‌های کاردانی و کارشناسی در سراسر کشور توزیع عادلانه تحصیلات عالی را رقم زده و در دهه چهارم حیات این دانشگاه نور چراغ پرفروغ علم و دانش به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور را افروخته و افق روشنی پیش پای جوانان مشتاق و دانش دوست میهن اسلامی را فراهم آورده است.

بررسی تمام پرونده‌های ارتقای اساتید دانشگاه آزاد

میرزاده ادامه داد: تصویب طرح و برنامه راهبردی و جامع آموزشی در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و نیز تصویب طرح و برنامه راهبردی و جامع حوزه پزشکی در حوزه معاونت پزشکی دانشگاه و تخصیص بودجه برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب و استانداردسازی رشته‌های آموزشی دانشگاه از اهم اقدامات سال جاری است.

وی به روزرسانی تمام پرونده‌های ارتقای اساتید دانشگاه آزاد را یکی دیگر از اقدامات مهم ماه‌های گذشته این دانشگاه خواند و گفت: در مدت یک‌ سال گذشته تمام پرونده‌های ارتقای اساتید دانشگاه آزاد ارتقا یافته و اکنون پرونده بلا اقدامی در این زمینه وجود ندارد.

تجهیز و ساخت 8 بیمارستان در شهرهای مختلف کشور

رئیس دانشگاه آزاد در تشریح اقدامات یک سال گذشته این دانشگاه در حوزه علوم پزشکی نیز گفت: در حوزه علوم پزشکی طرح تجهیز و ساخت 8 بیمارستان در دست اقدام قرار گرفته و امید است تا پایان سال جاری چهار بیمارستان در تهران، تبریز، کازرون و اردبیل و احتمالاً یک بیمارستان دیگر در آمل به بهره‌برداری برسند.

وی تاکید کرد: معاونت علوم پزشکی دانشگاه با جذب اساتید خبره و دانشمندان برجسته علمی در این حوزه ساز و کار گسترده‌ای برای توسعه کیفی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری را تدارک دیده و درسال جاری 4 هزار 655 نفر دانشجوی دکترای حرفه‌ای در این حوزه پذیرش شدند.

میرزاده کسب مجوز برگزاری رشته‌های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی را یکی دیگر از دستاوردهای دانشگاه آزاد خواند و گفت: با انعقاد تفاهم نامه‌ای از این به بعد تمام رشته‌های تخصصی ، فوق تخصصی و فلوشیپ با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: درسال جاری مجوز تاسیس دو دانشکده داروسازی، دانشکده فناوری‌های نوین و چهار رشته در مقطع phd از وزارت بهداشت اخذ شده است.

5 برابر شدن اعتبارات فرهنگی در عرض یک سال

میرزاده از پنج برابر شدن اعتبارات فرهنگی دانشگاه آزاد در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه فرهنگی با افزایش چشمگیر اعتبارات فرهنگی نزدیک به پنج برابر سال قبل در هشت حوزه و محور مهم فرهنگی شامل دین و اخلاق، امام، رهبری و انقلاب اسلامی، فرهنگ و تمدن، هنر، اوقات فراغت ، سیاحت و راهیان نور، باشگاه‌ها و کانون‌های حقیقی و مجازی، مشارکت‌های اجتماعی و تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان و سبک زندگی اسلامی ایران و انتشار آثار مفاخر فرهنگی اقدامات مهمی انجام شده است.

وی از بیش از 300 طرح و پروژه مهم و موثر فرهنگی در دست انجام در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این طرح‌ها همگی به تصویب شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رسیده است. اختصاص ساعت فرهنگی و هفته فرهنگی آفتاب مهر و جشنواره عفاف و حجاب ، طرح توسعه مساجد دانشگاه و توسعه فعالیت‌های پژوهشی در زمینه قرآن و عترت در 500 کانون قرآنی و آموزش‌های فرهنگی و مشاوره دانشجوئی با همکاری تشکل‌های دانشجویی و برگزاری 14 همایش ملی از مهر گذشته تاکنون درباره سبک زندگی ائمه معصومین علیهم السلام و ساخت و ساز یادمانهای شهدا و توجه به معماری اسلامی تنها بخشی از این اقدامات است.

در راستای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها گام برمی‌داریم

میرزاده ادامه داد: کتابخانه‌های واحدهای سراسر کشور به آثار امام راحل تجهیز شده و برای سال جاری آثار شهید مطهری و شهید بهشتی در برنامه کار حوزه معاونت فرهنگی قرار گرفته است در برنامه‌ فرهنگی علاوه بر دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه مدنظر قرار گرفتند.

وی اقدامات مذکور را در راستای 21 راهبرد مصوب سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند و گفت: از سال جاری تحصیلی کرسی‌های آزاد اندیشی نیز در بسیاری از واحدهای این دانشگاه برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: اختصاص جایزه وحدت شیعه و سنی و جایزه دو سالانه شیخ طبرسی برای تعمیق پژوهش‌های قرآنی در حوزه معاونت فرهنگی برنامه‌ریزی شده است که از جمله اقدامات فرهنگی دیگر دانشگاه آزاد است.

وی در تشریح اقدامات اقتصادی دانشگاه آزاد نیز گفت: با تشکیل شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد و تصویب اختیارات آن شورا در هیات امناء مرکزی دانشگاه خوشبختانه در سراسر کشور و در تمام واحدها شورای مذکور تشکیل شده و طرح‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری در استان‌ها تهیه شده و شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شده یا در حال شکل‌گیری است به طوری‌که هم‌اکنون دانشگاه آزاد اسلامی دارای 50 مرکز رشد در پارک‌های علمی وفناوری کشور است و طبق برنامه معاون پژوهشی دانشگاه در نظر دارند طی یک برنامه سه ساله تعداد آنها را به 150 مرکز رشد برسانند.

حضور 400 تیم دانشگاه آزاد در مسابقات علمی و پژوهشی

رئیس دانشگاه آزاد شرکت 400 تیم این دانشگاه در مسابقات علمی و پژوهشی داخلی و بین المللی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده دانشگاه خواند و گفت: پیگیری و ارسال درخواست مجوز 52 مجله علمی پژوهشی و دریافت رتبه علمی پژوهشی برای حدود 20 مجله از دیگر دستاوردهای دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد بوده است.

وی ادامه داد: در مراکز رشد کنونی نزدیک به 304 واحد فناوری یا شرکت دانش‌بنیان تشکیل شده و امید می‌رود تا پایان سال جاری در اغلب استان‌ها و واحدهای جامع و بسیار بزرگ و بزرگ تعداد شرکت‌های مذکور افزایش یابند.

میرزاده از تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری آزاد از سوی دانشگاه آزاد خبر داد و تصریح کرد: سهام این شرکت صددرصد متعلق به دانشگاه آزاد است. پیش‌بینی می‌شود طی یک برنامه سه ساله مجموعه فعالیت‌های اقتصادی دانشگاه آزاد بتواند قسمت از وابستگی این دانشگاه به شهریه را که باید سالیانه 12 درصد کاهش دهد، محقق شود.

اجرای طرح اتوماسیون اداری در تمام معاونت‌ها

وی اجرای طرح اتوماسیون اداری در معاونت های دانشگاه آزاد را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در یک سال گذشته خواند و گفت: در همه حوزه‌های معاونت‌های این دانشگاه طرح اتوماسیون اداری به اجرا درآمده و تاکنون نزدیک چهل واحد از واحدهای دانشگاه در این شبکه سراسری قرار گرفته‌اند و تا پایان سال جاری با فراهم سازی بستر اتوماسیون اداری سایر واحدها به این شبکه متصل خواهند شد.

میرزاده ادامه داد: اجرای این طرح و نهایتاً دسترسی به داشبورد اطلاعاتی دانشگاه همه مدیران را برای راهبری و برنامه‌ریزی و کنترل و نظارت بر فرآیندهای همه دانشگاه تواناتر می‌سازد.

رشد آی تی در دانشگاه اجتناب‌ناپذیر است

وی رشد آی تی را در دانشگاه آزاد ضرورتی اجتناب پذیر خواند و گفت: برنامه جامع‌ای که تهیه شده دانشگاه آزاد به طرف دانشگاهی که تمام تعاملات اداری و علمی و آموزشی آن بر پایه فناوری اطلاعات ( IT based) باشد قرار خواهد داد.

رئیس دانشگاه آزاد در تشریح فعالیت‌های آی تی این دانشگاه از راه‌اندازی سامانه نقل و انتقال دانشجویان خبر داد و گفت: در سال جاری با اجرای طرح نقل و انتقالات دانشجوئی بیش از 22 هزار دانشجو با ثبت نام در سامانه هوشمند و بدون نیاز به سفر و مراجعه به واحدهای مبداء کار نقل و انتقالشان انجام شد که این موفقیت بسیار بزرگی در این حوزه است.

میرزاده ادامه داد: حرکت بر مبنای فناوری اطلاعات برای تمام حوزه‌های دانشگاه هم‌اکنون در دست انجام یا طراحی است که سرعت تبادلات امور اداری و مالی، آموزشی، پژوهشی، دانشجوئی و عمرانی و حقوقی دانشگاه را در بر می‌گیرد.

تجمیع 7 پردیس دانشگاه تا 3 سال آینده

حوزه عمرانی یکی دیگر از موضوعات گزارش رئیس دانشگاه آزاد بود که میرزاده در این رابطه تاکید کرد: در این حوزه تا پایان سال جاری معاونت عمرانی 6/1 میلیون متر مربع از زیربنای در دست ساخت دانشگاه را به چرخه بهر‌ه‌برداری خواهند رساند و طی قراردادی که با بانک ملی امضاء شده برای طرح‌های مذکور 750 میلیارد تومان وام ارزان قیمت تصویب شده که سیر مراحل اداری آن انجام شده است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه متاسفانه در دوران تصدی مدیریت قبلی اغلب طرح‌های عمرانی متوقف شده بودند، گفت: از جمله طرح‌های مهم حوزه معاونت عمرانی دانشگاه طرح تجمیع سازمان مرکزی و طرح‌های تجمیع واحدهای تهران (4 طرح) و طرح تهران پزشکی و طرح واحد الکترونیک دانشگاه جمعاً به نام "طرح هفت پردیس" دانشگاه آزاد با زیربنای 400 هزار متر مربع است که تا سه سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

وی تاکید کرد: اجرای طرح‌های مذکور به عنوان بزرگ‌ترین زیربناهای آموزش عالی در تهران نشانگر ابهت و عظمت دانشگاه و آبرومندی برای کشور خواهد بود که خوشبختانه از سال قبل عملیات اجرایی آنها شروع شده است.

تصویب اساسنامه باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه

میرزاده در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه ورزش نیز گفت: در حوزه ورزشی پس از تصویب اساسنامه انجمن‌های ورزشی در شورایعالی ورزش دانشگاه و هم‌چنین تصویب اساسنامه باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه در هیات امنا یک حرکت جدی و جهش بزرگ در فعالیت‌های ورزشی دانشگاه به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: نشانه‌های جهش بزرگ دانشگاه آزاد در حوزه ورزش از هم اکنون هویدا است. تشکیل 18 تیم با ترکیب حداقل 85% از دانشجویان دانشگاه در بخش بانوان و آقایان و شرکت در مسابقات لیگ برتر کشوری از جمله نشانه های این جهش است.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: برای نخستین بار و درجهت هزینه زدایی و درآمدزدایی در دانشگاه معاونت ورزش از حامی مالی در مسابقات بین المللی کاراته جام ایران زمین بهره برد.

وی سرانه ورزش دانشجویی را 250 هزار ریال خواند و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته سرانه ورزش دانشجویی برای هر دانشجو در شورایعالی ورزش دانشگاه تصویب و ابلاغ شده است. همچنین بانک‌های جامع اطلاعاتی از ورزشکاران و قهرمانان گرفته تا اماکن ورزشی نیز در جهت حمایت از جهش بزرگ ورزشی کشور ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: در تمام حوزه‌های کاری دانشگاه، شوراهای راهبردی به عنوان شوراهای تخصصی ارکان دانشگاه و در تمام استان‌ها 31 هیات امناء استانی شکل گرفته و نزدیک به 750 نفر دانشمند فرهیخته و صاحب‌نظر در حوزه تخصصی خود به مدیریت دانشگاه کمک فکری برای برنامه‌ریزی ارائه دادند.

وی تشکیل شوراهای راهبردی دانشگاه آزاد را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال جاری دانست و گفت: شوراهای متناظر نیز در استانها شکل گرفته که این شوراها در کنار هیات‌های امناء مرکزی و ارکان دانشگاه و هیات‌های امناء استانی قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی، شورای اقتصاد دانش بنیان، شورای راهبردی فناوری اطلاعات IT، شورای راهبردی و ارتباطات و اطلاع‌رسانی، شورای راهبردی پژوهش وفناوری، شورای راهبردی امور بین الملل دانشگاه، شورای راهبردی حقوقی و مقررات دانشگاه، شورای بانوان فرهیخته دانشگاه تنها بخشی از شوراهای تشکیل شده در مدت یکش یال گذشته است.

وی تشکیل شوراها را در جهت استفاده از خرد جمعی و مشورت با صاحب‌نظران و افراد مجرب و اعضاء هیات علمی دانشگاه خواند و گفت: شورای راهبردی حوزه پزشکی، شورای راهبردی معماری اسلامی ایرانی، شورای راهبردی سیاست‌گذاری مدارس سما یا شورای سازمان سما، شورای راهبردی برنامه‌ریزی دانشگاه، شورای جذب نخبگان و پژوهشگران جوان، شورای راهبردی امور رفاهی دانشجویان و اساتید و کارکنان (ستاد ازدواج)، شورای امور حسابرسی دانشگاه و شورای انتصابات و شورای راهبردی مالی و اداری تشکیل شده و تشکیل سه شورای دیگر به صورت کلی در این راستا تشکیل شدند.

توجه به رفاه و معیشت کارکنان دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد توجه به رفاه و معیشت کارکنان دانشگاه را یکی دیگر از اقدامات این در یک سال گذشته خواند و گفت: تامین وام برای کارکنان دانشگاه به مبلغ 40 میلیون تومان و اعضاء هیات علمی به مبلغ 60 میلیون تومان و دانشجویان بسته به هر مقطع از 2/5 تا 10میلیون تومان در قرارداد با سیستم بانکی به صورت وام ارزان قیمت و نیز تامین ده میلیون تومان وام ازدواج دانشجویی برای هر یک از دانشجویان دانشگاه آزاد و تشکیل تعاونی مسکن دانشگاه تنها در جهت حمایت از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد بوده است.

میرزاده در پایان تاکید کرد: تصویب تشکیلات سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی و تشکیل منظم هیات امناء مرکزی و هیات امناء استانی و واگذاری اقداماتی اجرایی، عمرانی، اداری و مالی و با تفویض اختیارات بیشتر به واحدها، نمایندگان رئیس دانشگاه و معاونین هماهنگی در اجرای سیاست تمرکززدائی، از اقدامات مهم دانشگاه ظرف یکسال گذشته بوده است.


منبع: فارس