۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
ابومرزوق:

پیروزی مقاومت مرهون کمک ایران بود

یکی از رهبران حماس در گفت‌وگویی اختصاصی بر موضع مقاومت در به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی و عدم مذاکره مستقیم با آن تاکید کرد و از حمایت‌های ایران تشکر نمود.
کد خبر : ۱۹۷۱۰۳
صراط: «موسی ابومرزوق» از رهبران بلندپایه حماس در گفتگو با «المانیتور» به مسائل بسیاری مانند جنگ غزه، مذاکرات آتش‌بس، موضع حماس در قبال رژیم صهیونیستی و غیره پرداخت، مشروح این گفت‌وگو به صورت سوال و جواب در زیر آمده است؛
 
س: اظهارات اخیر شما در مورد مذاکره با «اسرائیل» باعث سرو صدا شد آیا این موضع شخصی شماست یا موضع حماس است:
 
ج: سیاست حماس عدم مذاکره مستقیم با رژیم اشغالگر بوده و هست اما این اظهارات من یک پیام برای تحقق منافع ملت فلسطین و رد باج‌خواهی سیاسی به دلیل آنچه جنگ علیه غزه به جا گذاشته،بود. اسرائیل باید از نظر قانونی، انسانی و بین‌المللی آنچه در غزه مرتکب شده را بپذیرد و سخنان من چون فریاد خشمگین آرام برای تمام کسانی بود که این مسئله برای آنها مهم است.
 
س: نظر شما در مورد مذاکرات غیرمستقیم چیست؟ آیا استراتژی حماس کلا تغییر خواهد کرد؟
 
ج: مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل تا کنون چندین بار در سالهای 2008، 2012 و نیز مذاکرات مربوط  به مبادله اسرا که بسیار سخت بود، انجام شده است ، ما می‌دانیم که اگر در مذاکرات پای میانجی در میان باشد پروند به دلیل منافع آنها و منافع دیگری سخت خواهد شد و همچنین می‌دانیم که مذاکرات غیر مستقیم سختی‌های خودش را دارد و البته مذاکرات مستقیم سخت‌تر خواهد بود اما این تنها دلیل برای رد آن نیست بلکه سیاست حماس عدم به رسمیت شناختن اسرائیل و مذاکره با آن بوده و این سیاست همچنان ادامه دارد.
 
س: در آغاز جنگ حماس تعهد داد جنگ علیه اسرائیل را تا دستیابی به بندر، فرودگاه و آزادی اسرا ادامه دهد، چه شد که مواضعتان را تغییر دادید و آتش‌بس را پذیرفتید؟
 
ج: من معتقدم که همه امور دست به دست هم داد تا آتش‌بس به شکل کنونی و با الفاظ نوشته شده آن برقرار شود و امکان بیشتر از این نبود، مذاکرات ادامه دارد و برگ برنده همچنان در دست مقاومت است.
 
س: اگر مذاکرات شکست بخورد گام جایگزین حماس به ویژه در مورد بندر و فرودگاه چیست؟
 
ج: درخواست‌های ما زیاد است ما خواهان آزادی فلسطین، بازگشت کامل آوارگان هستیم و همچنین درخواست‌های در مورد دولت فلسطینی در کرانه باختری، غزه و قدس وجود دارد که باید محقق شود اما همه اینها در یک روز عملی نمی‌‌شود و اگر امروز نتوانیم به خواسته‌های خود دست یابیم فردا برای آن تلاش خواهیم کرد  و ما برای دستیابی به حقوق کامل خود اصرار داریم.
 
س: گویا شما از جنگ دیگری صحبت می‌کنید در حالی مردم از شروع یک جنگ دیگر وحشت دارند و نمی‌خواهند دوباره جنگ آغاز شود؟
 
ج: البته، حق همیشه با مردم است و حتما آنها در برهه کنونی خواهان جنگ نیستند، من اقرار می‌کنم که 2 طرف غعلا خواهان جنگ نیستند و چه بسا یکی از دلایل آتش‌بس همین ترس ونگرانی مردم دو طرف از جنگ بود. این جنگ طولانی‌ترین جنگ اعراب (علیه اسرائیل) بود و باعث کشتارهای بسیاری به ویژه در شجاعیه و رفح شد و از سوی دیگر قهرمانی‌ها و پیروزی‌های بسیاری با خود داشت، نزدیک به 1400 اسرائیلی در آن مجروح شدند و مقاومت تاکتیک نظامی بی‌سابقه ای از خود نشان داد.
 
س: چرا قطر رهبران اخوان‌المسلمین را اخراج کرد و آیا رهبران حماس را هم به زودی اخراج خواهد کرد ؟
 
ج: سیاست‌های خلیج (فارس) پر از پیچیدگی است و فکر می‌کنم این اقدام یکی از پیامدهای روابط بین عربستان و قطر بوده است اما این اقدام بر سیاست قطر در قبال حماس و رهبران مقیم آن در قطر تاثیری نخواهد داشت.
 
س: محمود عباس از اعدام علنی برخی از جاسوسان توسط حماس انتقاد کرد آیا فکر نمی‌کنید که این موضوع در وجهه بین‌المللی حماس تاثیر بد بگذارد؟
 
ج: عباس از اساس با اعدام اینها مخالف است درحالیکه ما به قضیه اینطور نگاه نمی‌کنیم، این جاسوسان یکی از عوامل اصلی آنچه بر سر ملت ما آمد هستند و اعدام حق آنهاست. از نظر بین‌المللی نیز دیدگاههای مختلفی در این مورد وجود دارد برخی با آن موافقتند و برخی اعتقاد دارند که این اقدام باعث سوءاستفاده رسانه‌ای علیه مقاومت است.
 
س: چرا پذیرفتید میانجی مذاکرات مصر باشد نه ترکیه یا قطر؟
 
ج: مجالی برای هیچ‌کس نبود جز اینکه وساطت مصر را بپذیرد، مصر تنها گزینه این کار بود. البته ما هم شرطی نگذاشتیم که باید واسطه مذاکرات مصر باشد یا کس دیگری اما طرف اسرائیلی فقط وساطت مصر را قبول داشت حتی امریکا هم نتوانست دراین مورد اقدامی کند.
 
س:اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه خود مصر به دلیل منافعش خواهان ایجاد بندر و فرودگاه درغزه نیست و در این موضوع پافشاری بیشتری نسبت به اسرائیل دارد؟
 
ج: من این را نمی‌گویم اما بدون شک وزیر اطلاعات مصر اعلام کرد که درخواست‌هایی وجود دارد که فعلا امکان  تحقق آن نیست و نیاز به زمانی بیشتر دارد از جمله این درخواست‌ها بندر و فرودگاه هستند.
 
س: برخی اطلاعات حاکی از آن است که چانه‌زنی‌هایی در مورد خلع سلاح مقاومت در مقابل بندر و فرودگاه انجام شده است؟
 
ج: عملا درخواست خلع سلاح مقاومت از سوی اسرائیل مطرح شد اما میانجی مصری قبل از ما آن را رد کرد و این موضوع در برنامه کاری نیست و ما بر حق بندر و فرودگاه اصرار داریم.
 
س: ساکنان غزه به خاطر حماس 3 جنگ را تحمل کرده‌اند آیا زمان آن نرسیده که غزه نیز مانند دیگر شهرهای فلسطین باشد؟
 
ج: بله درست است، باید اینگونه شود ، مذاکرات ادامه دارد و درخواست‌هایی تا کنون محقق نشده اما این به معنای خط کشیدن بر روی آنها نیست، ما بر خواست خود اصرار خواهیم کرد وباید تمام حقوق ملت فراهم شود.
 
س: در حال حاضر بحث و جدلهایی در میان فتح و حماس دیده شده است اگر بار دیگر میان این دو جنبش جدایی افتد غزه چگونه بازسازی می‌شود؟
 
ج: مقاومت به انزوا کشیده نشده است، باج‌خواهی سیاسی رد شده و عمرش کوتاه است، تدابیر برای بازسازی غزه آغاز شد و چندین جلسه میان سازمان ملل، تشکیلات خودگردان و اسرائیل در این مورد برگزار شده است و پولهایی تحویل تشکیلات داده شده و  ادامه آن در راه است.
منبع: فارس
برچسب ها: مرزوق مقاومت صراط