۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

حلقه مفقوده نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی

تولیدکنندگان با استفاده از نظرات کارشناسان این عرصه برای طراحی و جذابیت بخشی به نوشت‌افزارهای داخلی و همچنین همراهی سایر دستگاه‌های فرهنگی نظیر صدا و سیما به منظور معرفی شخصیت‌های ملی اقدامی فراگیر انجام شود.
کد خبر : ۱۹۷۱۵۰
صراط: تولیدکنندگان با استفاده از نظرات کارشناسان این عرصه برای طراحی و جذابیت بخشی به نوشت‌افزارهای داخلی و همچنین همراهی سایر دستگاه‌های فرهنگی نظیر صدا و سیما به منظور معرفی شخصیت‌های ملی اقدامی فراگیر انجام شود.
 
حمایت از تولید ملی یکی از کلید واژه‌هایی است که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بسیار مطرح کرده و حول آن مباحث گوناگونی را باز نموده و دست‌اندرکاران و مردم را برای حمایت از تولید ملی و حواشی مرتبط به آن برای ورود در این میدان دعوت کرده‌اند.
 
یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر حضور نیروهای مردمی در آن پررنگ بوده عرصه تولید نوشت‌افزار است. موضوعی که تا سال‌های اخیر به شدت بازار آن تحت سیطره لوازم‌التحریر غیر ایرانی بود و از این مهم‌تر حضور لوازم‌التحریر‌های غیر ایرانی با طرح‌های غیر بومی است که مسئله دوم بیش از قبلی تهدید برانگیز بوده است.
 
نیروهای خودجوش و برخی نهادهای وابسته به دستگاه‌های فرهنگی کشور نیز در کنار برخی نیروهای مردمی وارد عرصه تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی مطابق با معیارها، الگوها و هنجارهای جامعه شده‌اند. حرکتی که با تبلیغات بسیاری همراه بوده و استقبال مخاطبان را نیز در پی داشته است. کلاه قرمزی، پسر خاله، شخصیت‌های شکرستانی، تصاویر کارتونی سریال پایتخت، سینا، ثنا و ثمین و طرح‌هایی با این مضامین همه در راستای ایجاد فرهنگ استفاده از شخصیت‌های بومی تولید شده است و همانطور که به آن اشاره شد مورد توجه قرار گرفته است. البته این نکته نیز نباید مغفول بماند که با توجه به نوپا بودن این جریان شاید کاستی‌هایی نیز داشته باشد.
 
اما نکته‌ای که در این جا مورد نظر است و باید مورد اشاره قرار بگیرد طراحی و گرافیک این نوشت‌افزارها است. در برخی از این لوازم التحریر دیده شده که طراحی‌ها و رنگ‌های استفاده شده به شدت بدسلیقه و فاقد هرگونه جذابیت برای نوجوانان و گروه‌های مخاطب و هدف است.
 
این در حالی است که برای ایجاد فرهنگ استفاده از شخصیت‌های ملی و بومی باید در طراحی و تولید محصولی ویژه برای گروه و مخاطب سنی کودک و نوجوان نهایت دقت و ذوق را خرج کرد تا مخاطب اگر در قیاس طراحی‌های داخلی با مشابه خارجی بر آمد بتواند با کمی اغماض طرح‌های داخلی را برگزیند. اما برخی از طرح‌هایی که بر روی دفاتر و سایر این لوازم درج شده نه تنها جذابیتی برای نسل نوجوان ندارد بلکه بعضا برای گروه‌های سنی بالاتر نیز فاقد جذابیت است. رنگ‌بندی و خلاقیت‌های گرافیکی ابتدایی‌ترین نکته‌ای است که در تولید این محصولات باید مورد توجه قرار بگیرد. هرچند نباید از کنار این نکته به راحتی عبور کرد که در میان این دفاتر و وسایل نوشتاری هستند نمونه‌های بسیاری که با استفاده از طراحی‌ها و رنگ بندی‌های جذاب مخاطب (حتی مخاطب بزرگسال) را نیز به خود جلب کرده و با موفقیت بسیاری روبرو بوده است.
 
پیوست فرهنگی، یکی دیگر از مباحث مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب است که بارها در مناسبت‌های مختلف آن را مطرح و بر روی آن تاکید کرده‌اند. در این حوزه نیز به منظور این که طرح‌هایی که بر روی دفاتر نقش بسته‌اند محبوبیت یابند و دانش‌آموزان با آنها ارتباط برقرار کنند باید نسبت به شخیت‌پردازی آنها و معرفی‌شان از طریق برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های رایانه‌ای، معرفی در کتاب‌‌های درسی و ... اقدامی صورت گیرد. این رفتار موجب محبوبیت آنها در میان این گروه سنی می‌شود همانطور که شخصیت‌های مشهوری چون بن‌تن، سیندرلا، مرد عنکبوتی و ... شهرت جهانی پیدا کرده‌اند.
 
نکته دیگری که در این بین باید مورد توجه قرار داد، استفاده از شخصیت‌های آشنا در میان نسل نوجوان است. منظور از این آشنایی این است که نوجوان و نونهال نسبت به شخصیتی که تصویر وی بر روی لوازم التحریر درج شده آشنایی داشته باشد و جذابیتی در آن شخصیت پیدا کند. اما نکته‌ای که در این بین به چشم می‌آید استفاده از تصاویری است که نسل نوجوان نسبت به آنها هیچ شناختی ندارد و تصویری از این افراد به عنوان یک قهرمان در ذهنش نپرورانده است. هرچند در این میان نباید از کم‌کاری نهادهای فرهنگی در حوزه معرفی شخصیت‌های ایرانی چشم پوشید ولی استفاده از تصاویر شخصیت‌هایی تاریخی که بعضا دانش‌آموزان اسمی از آنها شنیده‌اند، عملی چندان درست به نظر نمی‌آید. تصویری از میرزا کوچک‌خان، شیخ فضل‌الله نوری، جلال آل‌احمد و ... از جمله تصاویری است که نه تنها دانش‌آموز ممکن است نشناسد بلکه در استفاده از تصاویر این افراد هرگونه خلاقیتی نیز دیده نمی‌شود تا بلکه اگر نوجوان آنها را نمی‌شناسد علاقه‌مند شود تا برای شناسایی مفاخر ملی جستجو کند. برای مثال در کنار تصویری از جلال می‌توان قطعات ادبی و یا آثار وی درج شود و یا زندگی‌نامه‌ای کوتاه و مواردی با این سبک وسیاق برای معرفی این چهر‌های بومی استفاده شود.
 
تولیدکنندگان نوشت افزار می‌توانند در حوزه کار خود از این موقعیت استفاده کنند تا بهره حرکت فرهنگی خود را مضاعف کرده و تاثیر بیشتری در جریان فرهنگ انقلاب داشته باشند.
 
در پایان با تمام نقدهایی که به این حوزه وارد است نمی‌توان حضور نیروهای خودجوش و حتی نهادهای فرهنگی در این عرصه را زیر سوال برد و از اقدام به موقع که حاصل زمان‌شناسی و موقعیت سنجی این افراد است باید تقدیر کرد ولی باید یادآور شد که بهتر است با استفاده از نظرات کارشناسان این عرصه برای طراحی و جذابیت بخشی به این محصولات و همچنین همراهی سایر دستگاه‌های فرهنگی نظیر صدا و سیما و آموزش و پرورش به منظور معرفی شخصیت‌های ملی اقدامی فراگیر انجام شود تا در محصول نهایی، علاوه بر کیفیت و کمیت در بحث محتوا نیز با یک اثر قوام یافته و محکم در بازار رقابتی حضور پیدا کنیم.
منبع: فارس