۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
بی‌آبی کشور تقصیر وزارت جهاد کشاورزی است

جهانگیری مقصر کم‌آبی را معرفی کرد!

وی افزود: ما به سد لار آمده‌ایم تا مردم ببینند خشک شدن لار و لتیان واقعیت دارد و شرایط سد لار به گونه‌ای است که آب لار را به لتیان منتقل می‌کند دیگر کار نمی‌کند و مجبور به پمپاژ آب از این سد به سد لتیان شده‌ایم.
کد خبر : ۱۹۷۸۲۵
صراط: معاون اول رئیس جمهور گفت: بی‌آبی کشور تقصیر وزارت جهاد است چرا که 90 درصد آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از سه سد لار گفت: بی‌آبی کشور تقصیر وزارت جهاد کشاورزی است.
 
وی با بیان اینکه 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود افزود: انتظار داریم تا این بخش با بالا بردن بهره وری و بهبود شبکه‌های آبیاری در زمینه افزایش بهره وری آب کشاورزی گام موثری بردارد.
 
جهانگیری تصریح کرد: در بودجه 94 دولت اعتباری برای این منظور در نظر گرفته است.
 
معاون اول رئیس جمهور باا اشاره به اینکه در کشور باید کشاوری کشت‌ محصولات به گونه‌ای باشد که آب کمتری مصرف شود افزود: وزارت جهاد  کشاورزی در خصوص تغییر نوع کشت و بهبود آبیاری برنامه‌هایی دارد.
 
جهانگیری ادامه داد: برخی از مشکلات کشور با بودجه حل شدنی نیست چرا که اگر حل شدنی بود دولت با جابجایی می‌توانست مشکلات را حل کند.
 
وی اظهار داشت: کمبود آب واقعیتی است که باید مردم ایران به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
معاون اول رئیس جمهور افزود: کشورمان در منطقه نیمه خشک قرار دارد و کاهش میزان بارندگی‌ها نیز خود عامل کاهش منابع آبی شده است.
 
وی افزود: آب کشاورزی و صنعت را می‌توان به مقدار مورد نیاز کاهش دهیم اما مشکل فعلی آب شرب است که بسیار مهم است.
 
وی ادامه داد: در برخی از شهرهای مهم مانند تهران،‌اصفهان و کرمان وضعیت منابع آبی بسیار نگران کننده است.
 
معاون اول رئیس جمهور افزود: وضع تهران علی‌رغم مدیریت‌های صورت گرفته از وزارت نیرو با بحران روبرو است و به نقطه نگران کننده رسیده است و نیاز به صرفه جویی از سوی مردم بسیار جدی جلوه می‌کند.
 
جهانگیری با اشاره به اینکه سدهای لار و لتیان در نقطه نگران کننده‌ای قرار دارد افزود: در این میان سد ماملو ذخیره آبی خوبی دارد که بعد از تکمیل تصفیه خانه آب آن به تهران انتقال داده خواهد شد.
 
وی افزود: ما به سد لار آمده‌ایم تا مردم ببینند خشک شدن لار و لتیان واقعیت دارد و شرایط سد لار به گونه‌ای است که آب لار را به لتیان منتقل می‌کند دیگر کار نمی‌کند و مجبور به پمپاژ آب از این سد به سد لتیان شده‌ایم.
 
وی ادامه داد: بحث کمبود منابع آبی یک دغدغه جدی است و به هر میزان که بودجه برای آن نیاز باشد بدون محدودیت به آن اختصاص خواهیم داد به شرط آنکه منابع آب نیز وجود داشته باشد.
 
جهانگیری در ادامه با اشاره به طرح فاضلاب کشور با نگاه ویژه به فاضلاب استان تهران گفت: بخش اعظمی از فاضلاب تهران انجام شده اما برای تکمیل بازهم به منابع و بودجه نیاز دارد.
 
وی در پایان تاکید کرد: مشکل بی‌آبی به کلان‌شهرها محدود نمی‌شود و در حال حاضر 6هزار و 400 روستا با مشکل بی‌آبی روبرو هستند که آبرسانی به آنها از طریق تانکر صورت می گیرد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور از تخصیص اعتبار ویژه به سد ماملو برای بهره برداری سریع‌تر از پروژه‌های آب‌رسانی به این سد خبر داد و گفت: برخی از مشکلات کشور با بودجه حل نمی‌شود.