۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴

نامه کری به مناسبت سالگرد قرارداد قرن

جان کری در نامه‌ای در سالگرد قرارداد سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در زمینه انرژی در آذربایجان، این قرارداد را مهم‌ترین نماد سرمایه‌گذاری غرب در سرزمین‌های باقیمانده از شوروی سابق خواند.
کد خبر : ۱۹۷۹۶۲
صراط: «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای که به مناسبت بیستمین سالگرد «قرارداد قرن» توسط نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در جمع شرکت کنندگان در این مراسم قرائت شد، این قرار داد را واقعه‌ای تاریخی خواند که نشان دهنده اولین سرمایه‌گذاری غرب در سرزمین‌های تفکیک شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، جان کری در این نامه آورده است«در طی بیست سال گذشته آمریکا همواره به آذربایجان در توسعه منابع انرژی خود، برقراری ارتباط با اروپا و سایر تولیدکنندگان انرژی و تبدیل شدن به ملتی مستقل و قدرتمند کمک کرده است.»

وی در ادامه نامه نوشته است: « در طی ساخت خط لوله انتقال انرژی باکو- تفلیس- جیحان، آذربایجان تبدیل به تولیدکننده‌ مهم نفت در بازار جهانی شد و اولین پیوند انتقال مستقیم انرژی میان دریای خزر و مدیترانه ایجاد شد. آذربایجان در آینده نقش مهمی را در کریدر گاز جنوبی برای تامین انرژی در بازارهای اروپا ایفا خواهد کرد و امنیت انرژی را در منطقه افزایش خواهد داد.»

کری سه ضلع روابط آمریکا و جمهوری آذربایجان را امنیت، ‌انرژی و توسعه اقتصادی و جامعه مدنی و دموکراسی خوانده و این سه مولفه‌ها را نکاتی مهم برای تقویت و تثبیت موقعیت آذربایجان برشمرده است.

در تاریخ 20 سپتامبر سال 1994 قرارداد بین المللی مهمی در خصوص بهره برداری مشترک از سه میدان نفتی- «آذری»، «چراغ» و «گونشلی» در بخش آذربایجانی دریای خزر بین 12 شرکت بانفوذ 8 کشور جهان که بعنوان شرکتهای تخصصی در زمینه استخراج نفت هستند، در باکو منعقد شد.

این قرارداد بعنوان نقطه تحول صنعت نفت دارای تاریخ 150 ساله آذربایجان و سرآغاز اجرای استراتژی نفتی جمهوری آذربایجان محسوب می شود. این پروژه بین المللی نفتی که تحت عنوان قرارداد قرن در تاریخ ثبت شد، در حفظ و تحکیم استقلال دولتی آذربایجان دارای اهمیت فوق العاده مهمی بود.

قرارداد قرن برای اجرای سایر طرحهای بزرگ در آذربایجان زمینه سازی کرد. آذربایجان با اجرای این پروژه ها شرکا و هم پیمانان سیاسی و اقتصادی معتبری برای خود در جهان بدست آورد. پس از این قرارداد، سرمایه گذاریهای خارجی در سایر رشته های اقتصاد آذربایجان نیز به سرعت سرازیر شد.
منبع: فارس