۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

شمار قربانیان در شرق اوکراین

مشاور دبیرکل سازمان ملل در مسائل حقوق بشر، تعداد قربانیان مناقشه نظامی در شرق اوکراین را بیش از 3500 نفر و تعداد آوارگان در ماه گذشته را دو برابر اعلام کرد، ولی بهبود اوضاع بعد از توافقات مینسک را محسوس ارزیابی کرده است.
کد خبر : ۱۹۸۸۱۸
صراط: مشاور دبیرکل سازمان ملل در مسائل حقوق بشر، تعداد قربانیان مناقشه نظامی در شرق اوکراین را بیش از 3500 نفر و تعداد آوارگان در ماه گذشته را دو برابر اعلام کرد، ولی بهبود اوضاع بعد از توافقات مینسک را محسوس ارزیابی کرده است.

به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، «ایوان شیمونویچ» مشاور دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر در سخنرانی شب گذشته خود در نشست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو اعلام کرد که تعداد قربانیان مناقشه نظامی در شرق اوکراین به 3500 نفر رسیده است، تعداد آوارگان در نتیجه این درگیری‌ها به 2 برابر افزایش یافته، البته بر اساس گزارشات رسیده از سوی ناظرین بین الملل مستقر در دونتسک و لوهانسک، اوضاع در منطقه در حال بهبود است و تاثیر مثبت توافقات مینسک در خصوص آتش‌بس کاملا محسوس است.
 
مشاور دبیرکل طی سخنرانی مفصل خود نمایندگان 47 کشور عضو شورای حقوق بشر را در جریان پنجمین گزارش خود در خصوص اوضاع اوکراین قرار داد.
 
به گفته وی، تعداد افرادی که در نتیجه مناقشه نظامی در شرق اوکراین کشته شده‌اند، با اکتساب قربانیان هواپیمای مسافربری مالزیایی، به عدد 3543 نفر رسیده است که البته رقم واقعی ممکن است از این هم بیشتر باشد.
 
شیمونویچ افزود، در عین حال تعداد افراد آواره در نتیجه ادامه این درگیری‌ها طی ماه گذشته به دو برابر افزایش یافته و به عدد275 498  رسیده است که این رقم هم به دلیل عدم وجود لیست آوارگان داخلی در اوکراین، ممکن است به مراتب بیش از این باشد.
 
مشاور بان کی مون همچنین از قوانین به اصطلاح ضد تروریستی در اوکراین بشدت انتقاد کرده و یادآور شد که بر اساس تصویب این قوانین اختیارات دادستانی کل افزایش یافته و زمان بازداشت مظنونین ب اقدامات تروریستی از 60 ساعت تا 30 روز افزایش یافته است که این مسئله با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد.
منبع: فارس