۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

تولید محصول با طعم پساب!

چند سالی است که صحبت استفاده از محصولات ارگانیک کشاورزی بین مردم و مسئولان به گوش می‌رسد‌ و از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد نیز به دلیل اینکه این نوع محصولات پاک تر تولید می‌شوند و به منظور جلوگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها نظیر سرطان روی به مصرف آن‌ها آورده‌اند.
کد خبر : ۱۹۸۸۳۶
صراط: به رغم اینکه بارها در خصوص مضرات استفاده از سم، فاضلاب انسانی و پساب تصفیه خانه‌ها بر روی بدن انسان‌ها و عدم استفاده آن‌ها در تولید محصولات کشاورزی صحبت شده است، اما هنوز شماری از کشاورزان هستند که به منظور افزایش اندک تولید اقدام به استفاده از این مواد می‌کنند.
 
پساب تصفیه خانه بجنورد یکی از مواردی است که گاهی شماری از کشاورزانی که در اطراف این واحد زندگی می‌کنند، اقدام به استفاده از آن کرده‌اند که در این خصوص تعدادی از مسئولان ذی‌ربط توضیحاتی را ارائه داده‌اند.
 
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تاکنون چندین جلسه در خصوص اینکه آیا استفاده از پساب‌های تصفیه‌خانه بجنورد در مزارع کشاورزی حوالی این واحد مورد تایید است ‌یا خیر‌ برگزار شده‌ و در سال گذشته مصوباتی نیز به همراه داشته است.
 
محمود بهنیا افزود: قرار بر این شد تا اداره کل حفاظت محیط زیست استان نمونه گیری و آزمایشاتی از پساب‌های این تصفیه خانه داشته باشد تا مشخص شود که این پساب‌ها برای کشاورزی مناسب است ‌یا خیر.
 
وی ادامه داد: همچنین در این جلسه مصوب شد تا در صورت عدم تایید، سازمان جهاد کشاورزی استفاده از این پساب‌ها را به کشاورزان اعلام کنند.
 
بهنیا با اشاره به اینکه با این وجود کشاورزان از این پساب‌ها استفاده می‌کنند، توضیح داد: در صورت تایید برای استفاده در بخش کشاورزی، به علت بالا بدون سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه، این پساب‌ها آلودگی بهداشتی را برای آب‌های زیرزمینی به همراه دارند.
 
وی تصریح کرد: این منطقه به اندازه کافی از چاه‌های کشاورزی برخوردار است و کشاورزان نیازی به استفاده از این پساب‌ها را ندارند.
 
وی تاکید کرد: اگر این پساب برای تولید محصولات کشاورزی مسئله‌ای هم نداشته باشد، کشاورزان باید در تولید محصولات غده‌ای مانند سیب زمینی از این پساب‌ها استفاده نکنند.
 
این مسئول اظهار کرد: بعد از اینکه این پساب از تصفیه خانه خارج می‌شود، شرکت آب و منطقه‌ای آن را به کشاورزان واگذار می‌کند و این شرکت باید از محل تصفیه خانه تا پشت کوه باباموسی به منظور انتقال پساب‌ها لوله کشی انجام می‌داد.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز، با اشاره به اینکه نمونه‌گیری‌های لازم از پساب تصفیه خانه بجنورد انجام شده است، ادامه داد: این پساب‌ها از لحاظ بار آلودگی و میکروبی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.
 
علی اصغر مطهری با تاکید بر اینکه ما تاکنون مجوزی در خصوص استفاده از پساب‌های تصفیه خانه بجنورد به کشاورزان اطراف این واحد صادر نکرده‌ایم، بیان کرد: این اداره کل استفاده از این پساب‌ها را در بخش کشاورزی تایید نمی‌کند.
 
وی افزود: استفاده از این پساب‌ها در بخش زراعی ممنوع بوده و اگر کشاورزی می‌خواهد از این پساب استفاده کند ترجیحا برای درختان غیر مثمر مانند چنار باشد.
 
مدیر حفاظت شرکت آب و منطقه‌ای خراسان شمالی نیز اظهار کرد: این شرکت مجوز استفاده از این پساب‌ها را به کشاورزان نداده است و هر کشاورزی که از این پساب‌ها استفاده می‌کند، غیرقانونی است.
 
واسطه در خصوص انتقال پساب‌های تصفیه خانه بجنورد به پشت کوه باباموسی توضیح داد: هم اکنون پروژه لوله‌گذاری و انتقال آن در حال اجراست.
 
وی تصریح کرد: این پساب‌ها به روخانه‌ای با نام شاه جوب که حالت خود پالایی دارد، منتقل می‌شود.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده استفاده از این گونه پساب‌ها در زمین‌های کشاورزی، محصول تولیدی معدوم خواهد شد و متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد، توضیح داد: طی سال‌های گذشته برخوردهایی به علت بروز این گونه تخلف‌ها داشته‌ایم.
 
یاوری تاکید کرد: شهروندان نیز با مشاهده هر گونه تخلف در این خصوص و مطلع کردن این سازمان مطمئن باشند، به طور حتم با متخلف برخورد خواهد شد.
 
وی گفت: در حقیقت باید شرکت آب و منطقه‌ای نیز یک مسیر سرپوشیده برای انتقال پساب‌ها و عدم برخورد آن‌ها با زمین‌های کشاورزی می‌ساخت که این پروژه نیز در حال اجراست.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: با مشاهده استفاده از پساب تصفیه‌خانه بجنورد در زمین‌هایی که محصولات صیفی و سبزی کشت می‌شود، با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد خواهد شد.
منبع: ایسنا