۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰

کشف 4 تن روغن گیاهی به جز پالم!

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پس از تأکیدات در خصوص رصد مصرف روغن پالم طی سه روز 3 هزار و 954 کیلوگرم انواع روغن گیاهی به استثنای روغن پالم از تعدادی از واحدهای لبنی استان کشف و توقیف شد.
کد خبر : ۱۹۸۹۳۶
صراط:  تمیمی ظهر امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کردستان، اظهار کرد: چربی‌ها و روغن‌ها در تغذیه انسان نقش مهمی دارند.

وی با تقسیم‌بندی چربی‌ها به دو دسته اشباع و غیراشباع، نوع نخست آن را دارای قابلیت زیان برای بدن انسان عنوان کرد و افزود: روغن پالم برخلاف تصور، غیرخوراکی نیست و در تولید مارگارین، روغن قندی، روغن مخصوص سرخ کردنی و صابون‌سازی کاربرد دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تأکید بر اینکه این روغن به دلیل بالا بودن اشباع اسید چرب آن قابلیت مصرف مستقیم را ندارد ، گفت: میزان اشباع روغن پالم 50 درصد و حتی در بهترین انواع آن 30 درصد است.

تمیمی در ادامه به بیان آماری تا اوائل شهریور ماه جاری پرداخت و گفت: تا این زمان 300 نوع فراورده لبنی در کشور تولید می‌شد که در هشت نوع آن استفاده از چربی گیاهی مجاز بود.

وی خاطرنشان کرد: البته گاهی به علت ارزان بودن چربی گیاهی از آن به جای چربی طبیعی در برخی محصولات استفاده می‌شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اظهار کرد: در استان 11 واحد تولیدکننده لبنیات وجود دارند که تا اوائل شهریور ماه 9 مورد از آنها فعال بودند.

تمیمی تصریح کرد: در سال 92 در حدود 132 مورد و در سال 93 تا اوائل شهریور ماه 78 مورد بازرسی از این واحدهای تولیدکننده لبنیات، انجام شد.

وی تصریح کرد: در سال 92 چربی گیاهی را در واحدهای لبنی رصد و بررسی کردیم که در این زمنیه یک واحد تولیدی متخلف شناسایی و با آن برخورد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: پس از تأکیدات در خصوص رصد مصرف روغن پالم طی 3 روز بررسی و بازدید از 9 واحد لبنی در سال جاری 3 هزار و 954 کیلو انواع روغن گیاهی به استثنای روغن پالم از تعدادی از این واحدها کشف و توقیف شد.

تمیمی در پایان خاطرنشان کرد: طی این مدت از 5 نمونه محصول پرچرب برای سنجش میزان روغن گیاهی در آنها نمونه‌برداری به عمل آمد.
منبع: فارس