۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
گذرگاهی میان بجنورد و جنگل گلستان

جاده مرگ کجاست؟

وقتی ترافیک در جاده پر پیچ خم بجنورد - جنگل گلستان که از آن به عنوان 'جاده مرگ' یاد می شود، اوج می گیرد می توان حدس زد که این جاده دوطرفه باز قربانی گرفته است.
کد خبر : ۱۹۹۱۳۱
صراط: برای اطلاع از علت کندی یا توقف خودروها در این جاده کمی پیاده به جلو حرکت می کنی ولی با ناله و شیون و هیاهوی بازماندگان قربانیان و دیگر مسافران مواجه می شوی که صدایشان در کوه های اطراف جاده می پیجد.

در این هیاهو، صدای آژیر آمبولانس ها، خودروهای پلیس، امداد و نجات جمعیت هلال احمر و ... لحظه ای قطع نمی شود به طوریکه می خواهی هرچه زودتر این وضعیت خاتمه پیدا کند.

وضعیت زمانی وحشتناک تر می شود که شاهد غرش آذرخش و به دنبال آن بارش های رگباری شدید در این جاده باشی که هر سال خسارات های سنگینی را بر راهها، تاسیسات زیربنایی، زمین های کشاورزی و... وارد می کند.

اما، نمی توانی تصور کنی کودکانی را که شاهد و ناظر این صحنه ها هستند چه حال و روزگاری دارند و به جای خاطرات شیرین، خاطرات تلخ سفر را به همراه دارند.

کودکانی که شعله های آتش را می بینند، صدای ناله های زنان و مردان بازمانده از قربانیان و حتی دیگر مسافران را می شنوند ولی با حالت بهت و وحشت، بی حرکت نظاره گر صحنه ها هستند.

طول جاده بجنورد- جنگل گلستان 148 کیلومتر است که تاکنون تنها 15 کیلومتر از این مسیر چهار خطه شده و قرار است تا پایان سال مالی 93( تیرماه 94) 40 کیلومتر دیگر از آن نیز چهارخطه شود.

عملیات اجرایی این طرح که از سال 1389 آغاز شده به گفته دست اندرکاران، اجرایی هم اکنون حرکت لاک پشتی دارد.

این جاده که قطب گردشگری (استان های شمالی) کشورمان را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می کند یکی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می شود.

براساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی، حدود 60 درصد از سوانح رانندگی منجر به فوت در مسیرهای استان مربوط به مسیر دوطرفه بجنورد- جنگل گلستان است که سالانه حدود 20 میلیون مسافر از آن تردد می کنند.

آن ها دو طرفه بودن این جاده با توجه به حجم ترافیک زیاد آن را یکی از علت های اصلی سوانح رانندگی می دانند.

براساس آمارهای پزشکی قانونی در چهار ماه نخست امسال 66 نفر در تصادفات جاده ای استان خراسان شمالی جان خود را از دست داده اند که 50 درصد آن مربوط به مسیر بجنورد - جنگل گلستان است.

استاندار خراسان شمالی نیز خواستار شتاب بخشی در ساخت ساخت راه بجنورد - جنگل گلستان، با توجه به حادثه خیز بودن آن شده است.

ˈسیدعلی اکبر پرویزیˈ گفته است: با توجه به پرتردد بودن مسیر بجنورد به جنگل گلستان و همچنین حادثه خیز بودن این مسیر، توجه به اجرای این پروژه، ضروری است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص 27 هزار میلیارد ریال برای مصوبات سفر رهبری به استان ها، گفته است: از محل تعهدات سفر رهبری برای اجرای پروژه راه بجنورد - جنگل گلستان، 700 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که پیگیری لازم باید از سوی وزارت راه و شهرسازی از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بازدید اخیر خود از این طرح گفت: عملیات تعریض 15کیلومتر از جاده عبوری از جنگل گلستان در آخرین مرحله اجرای این طرح انجام خواهد شد.

ˈعلی نورزادˈ افزود: عبور این قطعه از محدوده جنگل گلستان سختی و پیچیدگی ساخت آنرا چند برابر کرده که برآورد می شود بیش از 750 میلیارد ریال هزینه بری داشته باشد.

به گفته این مسوول کشوری اولویت وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح دوبانده کردن مسیر بجنورد - جنگل گلستان، 140 کیلومتر طول این محور است که در محدوده جنگل قرار نگرفته است.

نورزاد طرح محور بجنورد - جنگل گلستان را یکی از پروژه های مهم و جزو پنج محور اصلی وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: برای اجرای تمام این محور قرارداد تهیه شده و اکنون آماده کار است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی میزان اعتبارمورد نیاز برای تکمیل چهارخطه شدن مسیر بجنورد- جنگل گلستان را حدود دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

عملیات اجرایی طرح چهارخطه شدن مسیر بجنورد- جنگل گلستان از مصوبات موسوم به طرح مهرماندگار دولت دهم بود که به علت عدم تامین اعتبار این پروژه نیز همانند 21 پروژه دیگر استان نیمه کاره رها شد.
منبع: ایرنا