۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰

روایت تیپی که همه رزمندگان آن افغان بودند

رزمندگان تیپ ابوذر که قرارگاه‌شان در منطقه «لولان» و «ناوچه» در ۴۰ کیلومتری خاک عراق قرار داشت، همگی از مهاجرین افغانستان بودند.
کد خبر : ۱۹۹۲۳۵
صراط: تمام رزمندگان تیپ 300 نفره ابوذر که تیپی مستقل بوده و زیر نظر قرارگاه رمضان فعالیت داشت را مهاجرین افغان تشکیل می‌داد و تنها فرمانده این تیپ ایرانی بود.

موقیعت تیپ ابوذر در منطقه به نام «لولان» و «ناوچه» در 40 کیلومتری خاک عراق بود که منطقه‌ای کاملاً کوهستانی و صعب‌العبور بوده و فقط با جنگ‌های چریکی می‌شد در این منطقه مبارزه کرد.

رزمندگان افغان تیپ ابوذر که به این منطقه اعزام شده بودند با جنگ‌های چریکی و کوهستانی آشنایی کاملی داشتند.

«امان الله امینی» یکی از اعضای این تیپ که 25 سال پیش در همین منطقه قطع نخاع شده در این باره گفت: ما و بچه‌های افغانستان که همگی عضو تیپ ابوذر بودیم، با جنگ‌های چریکی در افغانستان کاملا آشنایی داشتیم و به همین دلیل این منطقه را تحویل تیپ ما دادند.

وی افزود: بچه‌های ما با 300 نفر از این منطقه محافظت می‌کردند در حالی که منطقه مساحت بسیار وسیعی داشت و باید بیش از 3 هزار نفر از آن محافظت می‌کرد.

وظیفه اصلی تیپ ابوذر محافظت از قرارگاه مهمی بود که در این منطقه کوهستانی قرار داشت و موقعیت آن به گونه‌ای بود که امکان شناسایی نداشت و اعضای این تیپ به فعالیت قرارگاهی مشغول بودند و به کمین دشمن می‌رفتند و دوباره به قرارگاه خود بر می‌گشتند.

در یکی از شب‌ها قرارگاه این تیپ شناسایی و مورد حمله قرار گرفت بر اثر این حمله اکثر اعضای تیپ آسیب جدی دیدند و 25 نفر از رزمندگان افغان در این حمله به شهادت رسیده و تعدادی هم به اسارت در آمدند و باقی اعضای تیپ زخمی شدند که 3 نفر از آنها قطع نخاع هستند.

منبع: فارس